Planificació Educativa i Intervenció Socioeducativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 23,74 KB
La Planificació Educativa
Hi ha 2 principis que la majoria de projectes d’intervenció socioeducativa compleixen:
- Desplegament de la planificació en diversos nivells de concreció.
- Elaboració d’uns documents que serveixin de suport a aquesta planificació.
Nivells de Planificació
Hi ha 3 nivells de concreció:
- Planificació estratègica: definir a llarg termini les grans línies d’actuació. PLA
- Planificació operativa: concreta les intencions estratègiques en actuacions o activitats. PROJECTE.
- Actuacions: activitats que especifiquen l’aplicació de les accions planificades.
Un PLA es desenvolupa a través de programes simultanis o successius, el programa es desenvolupa en diferents projectes i els projectes en diferents activitats.
PLA - PROGRAMA - PROJECTE - ACTIVITATS
- El Pla fixa l’objectiu i defineix les línies estratègiques o eixos generals d’actuació. És el marc de referència que orienta i condiciona els altres nivells. L’àmbit d’intervenció pot ser europeu, nacional, autonòmic o local.
- El Programa concreta els objectius del pla en una realitat determinada i temps precís. Es marquen les prioritats d’intervenció, es posen els recursos necessaris i es dissenyen les accions per aconseguir els objectius.
- El Projecte concreta a nivell operatiu les intencions del pla i programa, es defineixen uns objectius i s’estableixen els processos i recursos per assolir-los fent unes actuacions coordinades i interrelacionades.
- Les Activitats són les diferents actuacions que, coordinades, permeten assolir els objectius especificats en el projecte.
- Aquesta planificació també es pot fer en línies estratègiques.
Documents de Planificació Socioeducativa
Projecte institucional: estableix la identitat i ideari del centre que recull la proposta socioeducativa i s’organitza en:
- Senyals d’identitat: resposta a qui som.
- Objectius generals: diuen les intencions primordials de l'institució. Què pretenem?
- Principis generals i metodològics: De quina manera ho volem aconseguir?
- Estructura organitzativa: seria l’organigrama. Com ens organitzem?
Projecte d’intervenció: document on s'especifica les actuacions o activitats que el centre farà durant un període (trimestre o any) i té els apartats:
- Objectius: Què volem assolir?
- Activitats i timing: què farem i durant quant de temps?
- Metodologia: com ho farem?
- Recursos: espacials, materials i humans.
Recursos Socioeducatius Complementaris
Espais Familiars
Espai socioeducatiu pensat per a famílies amb l’objectiu de reforçar el context familiar i el desenvolupament de l'infant mitjançant la relació i el joc. Per infants escolaritzats o no de 0 a 3 anys o fins a 6, i també hi ha els espais nadó (menors d’1 any). Per a totes les famílies, prioritzant les que tenen una problemàtica social i derivades per serveis socials. La seva metodologia és a través del joc.
Fan 3 tipus d’activitats:
- Activitats conjuntes de les famílies amb els seus fills: joc conjunt per afavorir la comunicació i ajuden a enfortir el vincle.
- Activitats per als infants: juguen sols en companyia i pot ser joc lliure o dirigit.
- Activitats destinades a les famílies: són com xerrades, reunions, tallers o discussions en grup.
Esplais o Centres de Lleure
Entitat educativa que proposa l’educació integral d’infants en el temps de lleure fora de l’horari escolar. Normalment aquests centres mostren:
- Vocació comunitària perquè integren infants de diferents escoles, cultures...
- Forta identificació i arrelament amb el territori.
- Forte compromís amb el foment de valors, relacionats amb cooperació, compromís social...
- Exerciten els hàbits d’autonomia personal.
Cases de Colònies
Centres socioeducatius que donen allotjament i estada als visitants i fan propostes d’activitats reglades d’oci i temps lliure. Atenen sortides dels centres educatius amb mínim de dos dies d’allotjament.
Altres equipaments semblants són:
- Granges escola: centres on tenen hort i granges on es permet el contacte directe amb animals i plantes i experimenten i aprenen tasques de ramaderia i agricultura: Les Obagues, la Manreana.
- Aules de Natura: equipaments ubicats en un entorn d’interès ecològic i ofereixen recursos pel treball didàctic en el coneixement del medi: Mon Natura Pirineus.
Casals d’Estiu
Serveis d’atenció a la infància pels mesos d’estiu i fan activitats lúdiques amb contingut educatiu. Ajuden a conciliar la vida familiar i laboral dels pares i les vacances escolars. Hi ha en format colònies: esportives, d’idiomes, de música.
Hi ha d’haver:
- Programació setmanal i programació diària.
- Programació d’activitats.
- Programació de recursos.
- Agrupament d’infants.
- Monitors/ores.
Intervenció Socioeducativa
L’atenció es duu a terme per un equip multidisciplinari (metges, psicòlegs, pedagogs i assistents socials) amb formació específica en atenció primerenca i faran:
- Valoració inicial i diagnòstic: després que l’infant hagi estat derivat pel metge, escola o assistent social.
- Disseny de PIAI: per l’infant, família, escola infantil i el seu entorn.
- Aplicar el programa d’intervenció terapèutica i coordinació amb els altres agents educatius (estimulació, fisioteràpia, psicomotricitat, logopèdia, psicoteràpia...)
- Avaluació i seguiment dels PIAI segons els objectius plantejats per ajustar el programa a l’evolució de l’infant.
- Derivació que es farà quan: A. Deixa el servei per evolució positiva. B. Hagi d’anar a un altre tipus de servei, als 6 anys quan l’escolarització és obligatòria i ha d’anar-hi amb les adaptacions que calguin.
Documents Organitzatius
- Projecte de centre: aspectes institucionals, model d’intervenció, tipus d’usuaris i el NOFC.
- Programació per unitats: Cada UA té la seva programació amb objectius, activitats, metodologia, recursos i avaluació.
- Programacions individuals: Com que és individualitzada, cada infant té una programació específica amb objectius concrets en cada àrea de tractament, activitats per aconseguir-ho i periodicitat en l’aplicació d’aquestes activitats.
Atenció Socioeducativa en Hospitals
Animació Hospitalària
Conjunt d’activitats i serveis de caràcter lúdic i socioeducatiu que es fan amb infants hospitalitzats. Serveis per millorar l’estada durant l’internament, afavorir l’adaptació al context hospitalari i aconseguir que les seves experiències quotidianes siguin tan semblants com es pugui a les que gaudeixin en el seu entorn habitual.
Unitat d'Hospitalització Terapèutica (TEA)
És una unitat per infants i adolescents amb un diagnòstic de TEA (Trastorn de l’espectre autista) que, en l’actualitat, tot i haver rebut altres intervencions, tenen un funcionament desadaptat en un o més entorns de la seva vida quotidiana. L’objectiu de la Unitat és el retorn de l’alumnat el més aviat possible al seu centre educatiu, com a part fonamental del seu entorn funcional. Per això s’elabora un pla terapèutic individual amb programes terapèutics específics. Un cop ingressats a la unitat, hauran de mantenir algunes hores d’assistència setmanal al seu centre de referència, amb l’objectiu de no perdre-hi el vincle. Alhora, el centre educatiu informarà a l’equip terapèutic de l’evolució de l’alumne a l’aula i així posar en pràctica diferents estratègies de les que es pugui beneficiar. A mesura que avanci l’ingrés, de forma coordinada, aniran augmentant els dies d’assistència al centre educatiu de referència. La mitjana d’ingrés a la Unitat és de tres mesos, i durant aquest temps serà necessària una coordinació constant per tal d’assegurar que la re-vinculació de l’alumne al centre educatiu de referència sigui positiva.
Hospitals de Dia
Els Hospitals de Dia per a infants i adolescents (HDA) són equipaments integrats en la Xarxa Infantil i Juvenil de Salut Mental (CSMIJ). Són unitats d’hospitalització a temps parcial que proporcionen un tractament intensiu, si cal diari, sense desvincular els pacients del seu medi familiar, social i educatiu, durant un període de llarga durada (entre 3 mesos i 1 any aproximadament).
La figura dels docents va ser introduïda l’any 2000 en el marc dels acords interdepartamentals entre el Departament de Salut i el d'Educació de la Generalitat de Catalunya. Els HDA són un recurs on la intervenció és multidisciplinària i s’integra dins un pla terapèutic individual (PTI). L’assistència a l’aula forma part del programa terapèutic de cada pacient.
L’atenció educativa que realitza el docent de l’HDA es defineix en el marc d’actuació 2007 i té la finalitat de garantir l’atenció integral de l’alumnat amb problemes de salut mental, així com la continuïtat del propi procés educatiu, atenent i entenent quines són les seves necessitats, per tal d’afavorir el seu procés personal i la continuïtat formativa d’aquest. Per tant, el principal objectiu de l’activitat acadèmica serà conservar, estimular i desenvolupar habilitats i capacitats per tal que l’alumne pugui retornar al circuit formatiu o incorporar-se al món laboral. El treball intensiu que s’oferirà inclou un treball individual i grupal que permet observar quins són els aspectes personals i relacionals que estan dificultant la seva adaptació escolar ordinària. Per a aquells alumnes que en el moment de l’ingrés assisteixin de manera més o menys regular al seu centre educatiu, es vetllarà per mantenir-hi algunes hores d’assistència setmanal amb l’objectiu de no perdre-hi el vincle. Alhora, s’anirà fent coordinació amb el seu centre escolar, per veure com s’adapta i què cal anar redefinint durant el procés compartit.
A mesura que avanci l’ingrés, de forma coordinada, aniran augmentant els dies d’assistència al centre escolar de referència, si l'alumne pot, per així poder fer una incorporació progressiva de cara a l’alta clínica de la unitat.
El docent haurà d'ajudar a fer entendre, a la família i a la comunitat educativa, durant el procés, quines són les necessitats de l’infant o jove amb TMG o en situació de crisi, i així promoure una millor adaptació d’aquest, a través de les mesures i els suports addicionals per atendre’l.
Activitats
Espais de joc amb joguines, tallers o activitats de plàstica, jocs cooperatius, dinàmiques de grup, activitats musicals o de dramatització, festes i celebracions, contacontes, projecció de pel·lícules, jocs de màgia.
Pallapupas
Professionals del cuidat emocional.
Amb més de vint anys d’experiència, treballem per donar lloc a la risa i al humor durant el procés de la malaltia i, d’aquesta manera, poder transformar els hospitals en espais més amables i plens de vida. Sabem que el que fem funciona i ens avalen els testimonis de pacients, professionals de la salut i estudis científics que han estat presentats en congressos internacionals i publicats en revistes del sector.
Els Pallapupas són actors i actrius professionals formats en tècniques teatrals, en clown i amb coneixements sanitaris, necessaris per realitzar el nostre treball. Treballem amb un mètode artístic propi, orientat a pacients de totes les edats i en estreta col·laboració amb el personal sanitari.
Personalitzem les nostres intervencions de forma curosa gràcies a la informació que ens proporciona el personal sanitari sobre l'estat físic i psíquic del pacient, així com la seva situació familiar o els tractaments que ha de superar.
Perquè l'humor de Pallapupas és molt seriós. ¡Paraula d'humor!
La nostra missió és seguir reduint la por i l'ansietat hospitalària.
Mètode Pallapupas
Hem desenvolupat un mètode propi de treball que utilitza tècniques d'arts escèniques, de clown, tècniques sanitàries i eines com l'escolta activa o el radar. Treballem codo a codo amb el personal sanitari, totalment coordinats en les tasques del dia a dia de l'hospital i seguim tots els protocols necessaris per treballar on es necessita: sales de tractaments, quiròfans, UCI's, plantes d'hospitalització o sales d'espera.
Criteris Metodològics en les Activitats No Formals
A l’hora de dissenyar i seleccionar unes activitats adequades per portar a terme una intervenció socioeducativa, s’ha de partir dels conceptes i premisses psicopedagògiques que emmarquen l’acció educativa, per tant, arribats a aquest punt hem de considerar que:
- La singularitat de l’àmbit social, les casuístiques de l’alumnat a intervenir i els continguts d’aprenentatge definiran uns objectius d’aprenentatge que s’hauran d’assolir mitjançant una sèrie d’activitats ajustades als interessos i necessitats dels educands.
- En l’àmbit no formal, les activitats aniran encaminades a l’adquisició d’habilitats socials, la transmissió de valors, la tolerància, la cooperació, etc. Els continguts seran bàsicament procedimentals i la metodologia a utilitzar serà lúdicoeducativa i haurà de motivar i engrescar els participants.
- Les activitats han de ser dissenyades per a la totalitat dels infants, és a dir, s’ha de fugir d’un tipus d’activitat “normalitzada” per a la majoria de nens i nenes i un altre tipus d’activitat ajustada i diferenciada per als infants amb discapacitat.
- La metodologia a utilitzar s’ha de vehicular mitjançant unes estratègies metodològiques. El disseny i l’elecció d’aquestes estratègies implicarà aportar tècniques i eines que afavoreixin els aprenentatges de tots els infants.
A mode d’exemple, podem argumentar que en el cas que en el nostre grup hi hagi un nen o una nena amb una discapacitat física, serà bo que les activitats dissenyades per a tot el grup es puguin fer fàcilment en cadira de rodes.
És molt important reconèixer que els infants discapacitats són, sobretot, nens i nenes, i tenen les mateixes necessitats físiques i psíquiques de relació social i educacionals que qualsevol altre. Encara que tinguin dificultats per fer algunes tasques, no significa que no necessitin jugar i moure's. El nen i la nena discapacitats han de viure i conviure amb la resta dels infants i mai han de romandre amagats i sobreprotegits en el món dels adults.
Plantejar les activitats d’una manera motivadora per tal que es mantingui l’interès i l’atenció dels infants i ha d’haver-hi la possibilitat de canviar a una altra activitat si es detecta una pèrdua d’interès.
- Al començament de qualsevol projecte o acció educativa, s’han de preveure activitats que facilitin el període d’adaptació a infants i a les famílies.
- S’hauran de dissenyar unes activitats fixes que es repeteixin al llarg del temps amb la finalitat d’orientar els infants i ajudar-los a adquirir rutines.
- Les activitats s’han d’explicar amb unes instruccions clares i amb l’ajuda de la comunicació gestual i no verbal per cridar l’atenció.
- Les activitats han de fomentar la participació i la cooperació i evitar la competitivitat, la discriminació i la repetició dels rols estereotipats.
- S’han d’alternar les activitats individuals amb les de caire grupal tant en grups petits com en grups grans, de manera que es permeti compartir les experiències personals de cadascú.
- Cal programar activitats puntuals en què es permeti la col·laboració de la família, tant pel que fa a l’organització com a la participació en les activitats.
- En el cas que els infants mostrin escassos estímuls socials i culturals, serà necessari el disseny d’activitats que els permetin adquirir unes experiències i coneixements que familiarment no tenen; serà bo planificar sortides, excursions, colònies, o projectes de ludoteques, biblioteques, etc.
Atenció a la Diversitat
Per arribar a atendre la diversitat de l’alumnat i que les activitats arribin a tothom, s’haurà de fer una anàlisi dels grups a intervenir i la seva disposició, prendre decisions respecte a l’organització de l’espai, el temps, conèixer amb quins recursos compten, amb quins professionals i la seva ideologia d’actuació, com les avaluarem, etc.
Atenció a la Diversitat NESE
L’educació especial s’anirà desenvolupant i evolucionant al llarg del segle XIX i gran part del segle XX. Durant la primera meitat del segle XX es pensa que les persones amb deficiències, disminucions o handicaps ho són per causes orgàniques que es produeixen abans de néixer o durant els primers moments del desenvolupament. Els trastorns que pateixen seran considerats com a inherents als infants i difícilment modificables. Aquesta visió té dues conseqüències:
- Es comença a tenir la necessitat de detectar el trastorn. S’utilitzaran les proves d’intel·ligència per determinar el nivell de retard mental.
- Es comença a tenir consciència que aquestes persones han de rebre una atenció educativa especialitzada, diferent i separada dels altres. Apareixen així les primeres escoles d’educació especial. L’educació especial serà considerada com un sistema educatiu paral·lel al sistema educatiu ordinari i sense cap punt de contacte entre ells.
El 1978 es crea a Espanya l’Institut Nacional d’Educació Especial. Una de les seves pretensions era aconseguir que l’educació especial desaparegués com a tal i es pogués incloure dins del sistema general. Aquest institut introduirà la filosofia de la normalització a partir de la creació del Pla nacional d’educació especial. D’aquest principi de normalització es deriven tres principis més: integració escolar, sectorització de l’atenció educativa i individualització de l’ensenyament. Aquests quatre principis encara continuen vigents avui dia i són recollits per totes les normatives que tenen a veure amb l’educació i amb l’atenció a les persones amb discapacitats.
Els quatre principis de l’Institut Nacional d’Educació Especial són els següents:
- Principi de normalització de serveis: els infants amb necessitats educatives especials (NEE) han de rebre l’atenció que necessitin dintre del sistema educatiu ordinari.
- Principi d’integració escolar: tots els infants han de ser escolaritzats en centres educatius ordinaris, excepte aquells que a causa del seu grau d’afectació requereixen l’assistència a un centre específic.
- Principi de sectorització de l’atenció educativa: tots els infants han de poder rebre els serveis educatius que necessitin en el seu entorn geogràfic.
- Principi d’individualització de l’ensenyament: tots els infants han de rebre l’atenció que necessitin en qualsevol moment de la seva evolució.
Les Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE)
Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, engloba:
- Alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) associades a discapacitats físiques, intel·lectuals o sensorials, alumnes amb trastorns de l’espectre autista (TEA), alumnes amb trastorns greus de conducta, alumnes amb trastorns mentals i alumnes amb malalties degeneratives greus i minoritàries.
- Alumnes amb altes capacitats derivades de la superdotació intel·lectual, dels talents simples i complexos i de la precocitat.
- Alumnes amb trastorns d’aprenentatge o comunicació, entesos, aquests últims, com a trastorns que afecten l’adquisició i l’ús funcional del llenguatge.
- Alumnes d’origen estranger amb necessitats educatives derivades de la incorporació tardana al sistema educatiu, de la falta de domini de la llengua vehicular dels aprenentatges o d’una escolarització prèvia deficitària.
En la Llei orgànica d’educació (LOE) es parla d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, i els classifica de la manera que veiem a continuació:
- Alumnes que presenten necessitats educatives especials derivades de discapacitat o trastorns greus de conducta.
- Alumnes amb altes capacitats intel·lectuals.
- Alumnes que per diferents motius s’han incorporat tard al sistema educatiu espanyol, com poden ser els alumnes que procedeixen d’altres països.
Els dos primers serien NEE i el tercer seria SCD.
Objectius de l’Educació Especial
- La superació de les deficiències i de les conseqüències o seqüeles derivades d’aquestes.
- L’adquisició de coneixements i hàbits que dotin la persona amb discapacitat de l’autonomia més gran possible.
- La promoció de totes les capacitats de les persones amb minusvalidesa per al desenvolupament harmònic de la seva personalitat.
- La incorporació a la vida social i a un sistema de treball que permeti als minusvàlids servir-se i realitzar-se a si mateixos.
La LOE dedica el títol II a l’equitat en l’educació, és a dir, a garantir la igualtat d’oportunitats per a tots els alumnes, mitjançant els suports necessaris, tant per als alumnes que ho requereixin com per als centres on estan escolaritzats.
Pla Director de l’Educació Especial a Catalunya
Els principis que presideixen les seves actuacions són els següents: Normalització, Integració, Inclusió, Personalització, Participació, Sectorització, Atenció interdisciplinària, Optimització dels serveis.
Per poder aconseguir aquests principis: Les actuacions previstes han d’estar documentades: Hi ha d’haver un dictamen que justifiqui la NESE, Hi ha un PIAI que pot ser que vagi de lleus adaptacions curriculars a modificació significativa de continguts, procediments....
Avaluació Psicopedagògica
S’ha de tenir en compte la informació relativa als aspectes següents: La seva autonomia personal i social, la seva competència comunicativa i de relació amb els altres, el tipus i grau d’aprenentatge assolit en relació amb altres continguts bàsics del currículum de l’educació infantil, tipus i grau de suport de les mesures rebudes i la seva evolució educativa i escolar, orientacions per planificar la resposta educativa, tipus i grau d’intensitat de suport que requereix actualment, avaluació, diagnòstic i orientacions d’altres professionals.