Planificació del son al centre infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,52 KB

Espai Lactants: disposar d’un dormitori amb bressols, separat de l’aula però no gaire allunyat. L’espai ha d’estar condicionat per a que els sorolls externs no molestin, però que els sorolls dels infants que dormen es puguin sentir. Infants: cal habilitar un espai tranquil i protegit amb matalassos o gandules.

Suports per dormir: bressol, un matalàs o una gandula, ha de ser: Individual, Ni massa rígid ni massa tou, De material transpirable. És recomanable que disposin d’alguna cosa per tapar-se, llençol o manta, sense llaços, cintes..Objectes per afavorir el son: convé que l’infant tingui objectes amb els quals acostuma a dormir, que li evoquin olors, textures i sensacions familiars. Per això els objectes que s’usen per dormir han de ser només per dormir. Així els infants saben que quan se’ls dóna un determinat objecte significa que és hora de dormir.

Condicions ambientals per afavorir el son: Llum-foscor: moments de sons diürns no cal una foscor total, però sí una mica de penombra. Soroll-silenci: si hi ha sorolls forts que poden alterar el son cal evitar. No deixar mòbils o altres aparells. Ventilació: el lloc on dormen s’ha de poder ventilar. Temperatura: La temperatura per a dormir com a molt serà entre 18 i 19ºC. Higiene: els espais, llitets i llençols han de complir amb tots els requisits higiènics.

Planificar estratègies: Caldrà establir unes estratègies per afavorir la son i l’adquisició de l’hàbit. -Ensenyar als infants a identificar quan i per què estan cansats. Cadascun ha d’aprendre a reconèixer el seu propi ritme de son. -Ajudar a relaxar-se, creant un clima que convidi a agafar el son. Usar estratègies com un conte, escoltar una cançó…-Ensenyar a fer sense companyia les activitats així també acceptaran amb més facilitat anar a dormir. -Hem d’ajudar a vèncer la por, podem deixar un petit llum indirecte mentre ho superen. -El despertar és un altre moment en què els infants necessiten companyia. S’ha de procurar ajudar-los perquè se situïn en la realitat

Execució de l’activitat.Abans d’anar a dormir

Les rutines que sol seguir l’infant abans d’anar a dormir són: -Fer activitats d’higiene: pipí, rentar-se les mans. De manera ordenada i tranquil·la. -Agafar els objectes que cadascú necessita per dormir. -Descalçar-se i deixar les sabates al seu lloc. -Estirar-se a la gandula o matalàs. Cada infant ha de saber quin lloc li correspon.

*L’educador/a ha de crear un ambient que afavoreixi el son. -Abaixar persianes o atenuar la llum per deixar el dormitori en la penombra. -Posar música relaxant o cantar una cançó bressol. -Oferir a l’infant un objecte de transició, un xumet. -Parlar molt suaument.

Durant el son L'educador/a: -Estar pendent del son dels infants, satisfer qualsevol necessitat que sorgeixi, vigilar el seu descans. -Evitar parlar o fer sorolls que puguin despertar els infants.

El despertament L'educador/a ha de seguir una rutina determinada per afavorir aquest moment. Apujar lentament les persianes, cantar una cançó o posar una música suau mentre que cadascú torni a l’estat de vigília. Els haurem de tractar afectuosament perquè la seva transició a la vigília es desenvolupi de la manera més natural possible. Un cop desperts es recullen els objectes de dormir, es calcen les sabates i tornen a passar pel lavabo per fer un altre pipí.

Entradas relacionadas: