La Plaça del Diamant: Resum, Temes i Personatges Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,67 KB
Tema Principal: La Plaça del Diamant
Una història d’opressió i d’alliberament d’una dona qualsevol que confronta el lector amb qüestions sobre l’existència, la mort, l’amor… L’aventura modesta d’algú subaltern, ordinari i insignificant amb el rerefons de la tragèdia europea del segle XX.
Subtemes Clau
- Subtema polític i social.
- La recerca de la pròpia identitat: com sobreviure en una societat que imposa l’autoanul·lació.
Argument de La Plaça del Diamant
La Plaça del Diamant narra la història del festeig, casament, viduïtat i segon casament de Natàlia durant un període de temps de devers 25 anys.
Estructura de l'Obra
L'obra es pot estructurar des de dos punts de vista diferents:
Des dels Esdeveniments Històrics
República, la Guerra Civil i la Postguerra.
Des del Desenvolupament de Natàlia
Na Natàlia, na Colometa i na Senyora Natàlia.
La Revolució (Capítols 24-35)
Aquest període culmina amb el clímax de l'obra.
Clímax i Renaixement (Capítol 35)
El punt àlgid es descriu amb la frase: “I va ser aquell dia que vaig dir que s’havia acabat: coloms, veces, abeuradors,…” (Capítol 35). Representa la mort simbòlica i el renaixement de Natàlia (simbolitzat pels “ous” i el “gran ventre”).
Simbolisme de l'Església i el Sofriment
L’església simbolitza l’expiació i la redempció dels seus pecats i dels mals de la guerra. Natàlia, oprimida i explotada, carrega simbòlicament amb el sofriment de la guerra i del món: “Colometa, que darrere teu hi ha tota la pena del món”.
L'Alliberament (Capítols 36-49)
Natàlia reneix al costat del segon marit, Antoni. Antoni renuncia a l’autoritat i al domini, i Natàlia hi troba la possibilitat de la comunicació i de l’amor, encara que la relació és asexuada.
Personatges Principals
Natàlia / Colometa
- Mancança afectiva: òrfena de mare, viu amb el pare i la madrastra. Quimet no omple aquest buit afectiu.
- Educació: sap llegir i escriure, és dependenta d’una pastisseria.
- Dòcil: “jo era així, que patia si algú em deia una cosa i havia de dir que no.”
- Ingènua.
Quimet
- Primer marit de Natàlia.
- Atractiu físicament, treballa com a ebenista.
- Mor al front d’Aragó.
- Irresponsable i arbitrari.
- Necessita dominar la seva dona.
- Roba la identitat a Natàlia, la transforma en Colometa.
- Vanitós, fanfarró, estufat, fatu.
- Garrepa.
Antoni
- Gris, de poques paraules, d’aparença modesta.
- Generós.
El Procés de Submissió de Natàlia
Quimet es mostra desconsiderat: a la primera cita la fa esperar, vol que deixi la feina que li agrada, li imposa el seu ritme sexual i no es preocupa de com se sent ella.
Imposa càrregues: Imposa els coloms i els fills, però després se’n despreocupa i és Natàlia qui ha de fer-se’n càrrec.
No tolera ser superat: No tolera que Natàlia el superi en cap aspecte, com quan fa el cuc: “I en Quimet deia que ell i jo érem igual perquè jo havia fet els nens i ell un cuc de quinze metres de llargada”.
Caràcter passiu: Natàlia mostra un caràcter passiu, abúlic, indiferent.
Rol de servei: Acaba servint els desitjos dels altres com a mare, esposa, criada i treballadora.