Pintura Gòtica: Característiques i Evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,96 KB

PINTURA GÒTICA

Temàtiques:

  • Religiosa: Episodis dels Evangelis, Nativitat i Mort de Jesucrist. Finalitat: didàctica i devocional.
  • Profana (irrespectuós cap a les coses sagrades): Retrats i temes variats.

Característiques generals:

No és fàcil representar el moviment, ja que ho fixem. IMPORTANT: tridimensionalitat (profunditat de l’espai). El volum s’aconsegueix amb llums i ombres. FUNCIÓ → didàctica i mostra de poder: clergues, burgesos i aristòcrates.

La pintura mural es reduirà a un nivell molt baix. Normalment serà pintura moble.

Suports i tècniques:

  • Vitralls
  • Il·luminació de llibres
  • Pintura:
    • Temple (retaules)
    • Pintura a l'oli (primitius flamencs)
    • Frescos (pintures murals)

MURAL → pintura al fresc - MOBLE → pintura al tremp, a l’oli (s’efectuaven sobre taula, fusta) - DECORACIÓ EN ELS VITRALLS - MINIATURES → decoracions llibres - DETALLISME

Inicialment, partim de la tècnica del tremp fins que al s. XIV apareixerà la pintura a l’oli, i també el llenç.

Característiques formals de la pintura: Naturalisme idealitzat.

  • Dibuix: importància de la línia.
  • Model: pintura plana a contrallums i volums.
  • Llum: no real, serveix per donar volum, té un contingut simbòlic. Llum no real que prové de direccions poc reals, per poder donar volum als cossos. Aquesta llum té un contingut simbòlic.
  • Color: més riquesa cromàtica, a vegades irreal i simbòlic.
  • Composició: simètrica (naturalisme idealitzat), els elements importants orientats al centre.

GÒTIC LINEAL (S. XIII-XIV):

Característiques: importància del dibuix, colors vius, naturalisme, hi ha perspectiva (nou), encara convencionalismes.

ESTIL ITALOGÒTIC O TRECENTO (finals s. XIII fins s. XIV):

Característiques: Protagonisme dels frescos, modera l'ús del daurat, riquesa cromàtica, naturalisme i expressiu (emoció), volum i perspectiva (inici), DOLCESA, ELEGÀNCIA I BELLESA (escola de Siena). Escola de Florència: Giotto (símbol gòtic italià),

Característiques: precedent del Renaixement, NOVA CONCEPCIÓ ARTÍSTICA, naturalisme, volum, moviment, perspectiva tridimensional.

GÒTIC INTERNACIONAL:

Característiques: figures estilitzades i elegants, línies corbes i moviment (la roba amb abundants plecs), paisatges convencionals, perspectiva, detallisme, retrats (temes religiosos).

GÒTIC FLAMENC (2ª meitat s. XV i principis s. XVI): Itàlia al Quattrocento entra en el Renaixement l’ART FLAMENC, s’origina a Flandes al primer terç del s. XV.

Característiques: figures estàtiques, detallisme, plecs de les teles durs (sensació de pes), naturalisme EXTREM, creen el quadre al cavallet i la tècnica a l’oli, Clientela burgesa, Importància del retrat, Llum, paisatge i perspectiva moderna.

Composició dels quadres:

  • OBERTA: composició centrífuga, la força a l’exterior del quadre. Descentralitzades, desenvolupades. Poden ser asimètriques.
  • TANCADA: centralitzada, simètrica i normalment sol ser ordenada i equilibrada. No hi ha PATHOS com a tal, es representa d’una forma més emocional, sentimental.

JAN VAN EYCK i el seu germà Hubert: iniciadors de l'escola flamenca, inventors de la pintura a l'oli, realisme, detallisme, paisatges, dominen les formes mitjançant la llum i el color.

Obres: El matrimoni Arnolfini, L'home del turbant, La Verge del canciller.

ROGIER VAN DER WEYDEN:

Característiques: colors vius, ric en detalls, realisme, dramatisme en les escenes, abandona el paisatge, figures allargades i corbades.

Obres: La Pietat, La Crucifixió (personatges: Jesucrist mort, Verge Maria, Maria Magdalena, apòstol Joan).

JHERONIMUS VAN AKEN, EL BOSCO: personatge important per la diferència de les seves obres amb les altres. No per la seva aportació en el naturalisme. Va ser un art molt ben rebut. Va ser un artista devot (sentiment religiós molt intens). Va viure aïllat.

Característiques: s'inspira en la cultura popular, es fixa en la societat, meticulós en el detall, escenes fantàstiques i absurdes, sense sentit, però carregades de simbolisme. Tríptic dels 7 pecats capitals: TRÍPTIC DEL JARDÍ DE LES DELÍCIES (pecat de la luxúria). Pecats recollits de la Bíblia. L'únic moment en què no existia el pecat va ser quan Déu va crear el món (primers pecadors: Eva i Adam). A la part de l’esquerra trobem el paradís, al mig la humanitat pecant i a la dreta l’infern (conseqüències del pecat). Personatges molt estilitzats, caracteritzats. No deixa de ser un art didàctic i moralitzant.

Obres: El jardí de les delícies, El carro de heno, L'adoració dels Reis Mags.

PINTORS ESPANYOLS: influències de l'art gòtic flamenc, estil hispanoflamenc, característiques del gòtic final. La Verge dels Consellers (Lluís Dalmau), La Pietat (Fernando Gallego).

Entradas relacionadas: