Peter Behrens, AEG i els Mestres de la Bauhaus: Disseny i Tipografia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,35 KB
Pioners del Disseny Modern i la Influència de l'AEG
Peter Behrens i l'AEG
Peter Behrens i l’AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft) representen un exemple molt clar del canvi en el desenvolupament del disseny. Walter Gropius, per exemple, va estudiar al seu estudi.
- L'AEG es va fundar el 1883, amb un edifici inicial d'estil neogòtic.
- Es va encarregar a Peter Behrens la reforma íntegra de la imatge de l’empresa, tant física com gràficament.
- L’edifici creat per Behrens destacava per les moltes finestres per donar-li gran lluminositat a l’interior, una característica que també adoptarà la Bauhaus.
- Behrens era dissenyador gràfic, de producte, il·lustrador, etc. La seva evolució és notable.
- En els seus dissenys es poden veure sovint les formes geomètriques simples.
Lucian Bernhard: El Cartell-Objecte
Lucian Bernhard destaca per la innovació dels seus cartells (el cartell-objecte). La imatge queda simplificada i la seva síntesi es basa en el nom i la imatge del producte, de manera simple i directa.
- Era l’autor de les tipografies que utilitzava en els seus dissenys.
- Va tenir una influència significativa en els cartells del segle XX.
Professors Clau de la Bauhaus i les Seves Aportacions
László Moholy-Nagy
Tipografia
- Concessió d’entitat pictòrica a la lletra, però des d’un àmbit més pràctic que el que havien dut a terme les avantguardes.
- Sistematització tipogràfica: la forma, el format, el color i la disposició dels materials tipogràfics (lletres i signes) tenen una gran eficàcia visual.
- Teoria compositiva: Nou equilibri dinàmico-excèntric.
Fotografia i Nou Art del Cartell
- Defensa de la fotografia i dels procediments de reproducció fotomecànics.
- Evolució del cartell lligada a l’ús dels mitjans fotogràfics i les seves diferents tècniques, buscant mitjans de comunicació més amplis i potents.
- El nou art del cartell utilitza com a recursos la fotografia i les variacions tipogràfiques.
Joost Schmidt
Disseny Publicitari
- Innovació en l’ensenyament del disseny publicitari a través d’exercicis de forma, composició i color.
Tipografia i Teoria
- Aportació d’un significatiu cos teòric sobre la matèria.
- Reflexió sobre els factors (culturals, orgànics, econòmics, mecànics, etc.) que influeixen en la forma dels caràcters a través de la doble actuació en el camp expressiu de la lletra (impresa i manuscrita).
Crítica
- Escassa relació entre teoria i praxis.
Josef Albers
Pedagogia
- Mètode inductiu pedagògic: “no treballar sinó construir”.
Herbert Bayer
Influència de Moholy-Nagy
Influència del seu professor Moholy-Nagy en:
- L’ús de la tipografia de caixa baixa.
- La pràctica de la fotografia publicitària i d’avantguarda.
Tractament de la Superfície Impresa
- Tractament exitós de la superfície impresa.
- Organització de la tipografia en funció de l’element compositiu dominant.
- Recolzament de titulars, eslògans i textos mitjançant gruixuts filets tipogràfics, sovint de color.
- Girar 90º determinats blocs de text per aconseguir una subdivisió dels textos més impactants i una innovadora expressió del contingut.
Habilitat en Disseny Gràfic
Gran habilitat en disseny gràfic:
- Pla Tècnic: Treballs depurats en els mínims detalls i amb excel·lents acabats.
- Pla Creatiu: Èxit en la implementació de les innovacions avantguardistes (constructivisme, surrealisme, etc.) des de la fotografia, el fotomuntatge o les noves tècniques publicitàries (ex: aerògraf).
Tipografia i Crítica
- Alfabets d’indubtable originalitat, però amb defectes tipogràfics com d’altres alfabets creats per altres professors de la Bauhaus.
- Pel que fa a l’elaboració d’alfabets, la Bauhaus en general, i Bayer en particular, va creure en experiments superficialment formals o teòrics que no tenien en compte els principis bàsics de la tipografia.