Peter Behrens, AEG i els Mestres de la Bauhaus: Disseny i Tipografia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,35 KB

Pioners del Disseny Modern i la Influència de l'AEG

Peter Behrens i l'AEG

Peter Behrens i l’AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft) representen un exemple molt clar del canvi en el desenvolupament del disseny. Walter Gropius, per exemple, va estudiar al seu estudi.

  • L'AEG es va fundar el 1883, amb un edifici inicial d'estil neogòtic.
  • Es va encarregar a Peter Behrens la reforma íntegra de la imatge de l’empresa, tant física com gràficament.
  • L’edifici creat per Behrens destacava per les moltes finestres per donar-li gran lluminositat a l’interior, una característica que també adoptarà la Bauhaus.
  • Behrens era dissenyador gràfic, de producte, il·lustrador, etc. La seva evolució és notable.
  • En els seus dissenys es poden veure sovint les formes geomètriques simples.

Lucian Bernhard: El Cartell-Objecte

Lucian Bernhard destaca per la innovació dels seus cartells (el cartell-objecte). La imatge queda simplificada i la seva síntesi es basa en el nom i la imatge del producte, de manera simple i directa.

  • Era l’autor de les tipografies que utilitzava en els seus dissenys.
  • Va tenir una influència significativa en els cartells del segle XX.

Professors Clau de la Bauhaus i les Seves Aportacions

László Moholy-Nagy

Tipografia

  • Concessió d’entitat pictòrica a la lletra, però des d’un àmbit més pràctic que el que havien dut a terme les avantguardes.
  • Sistematització tipogràfica: la forma, el format, el color i la disposició dels materials tipogràfics (lletres i signes) tenen una gran eficàcia visual.
  • Teoria compositiva: Nou equilibri dinàmico-excèntric.

Fotografia i Nou Art del Cartell

  • Defensa de la fotografia i dels procediments de reproducció fotomecànics.
  • Evolució del cartell lligada a l’ús dels mitjans fotogràfics i les seves diferents tècniques, buscant mitjans de comunicació més amplis i potents.
  • El nou art del cartell utilitza com a recursos la fotografia i les variacions tipogràfiques.

Joost Schmidt

Disseny Publicitari

  • Innovació en l’ensenyament del disseny publicitari a través d’exercicis de forma, composició i color.

Tipografia i Teoria

  • Aportació d’un significatiu cos teòric sobre la matèria.
  • Reflexió sobre els factors (culturals, orgànics, econòmics, mecànics, etc.) que influeixen en la forma dels caràcters a través de la doble actuació en el camp expressiu de la lletra (impresa i manuscrita).

Crítica

  • Escassa relació entre teoria i praxis.

Josef Albers

Pedagogia

  • Mètode inductiu pedagògic: “no treballar sinó construir”.

Herbert Bayer

Influència de Moholy-Nagy

Influència del seu professor Moholy-Nagy en:

  • L’ús de la tipografia de caixa baixa.
  • La pràctica de la fotografia publicitària i d’avantguarda.

Tractament de la Superfície Impresa

  • Tractament exitós de la superfície impresa.
  • Organització de la tipografia en funció de l’element compositiu dominant.
  • Recolzament de titulars, eslògans i textos mitjançant gruixuts filets tipogràfics, sovint de color.
  • Girar 90º determinats blocs de text per aconseguir una subdivisió dels textos més impactants i una innovadora expressió del contingut.

Habilitat en Disseny Gràfic

Gran habilitat en disseny gràfic:

  • Pla Tècnic: Treballs depurats en els mínims detalls i amb excel·lents acabats.
  • Pla Creatiu: Èxit en la implementació de les innovacions avantguardistes (constructivisme, surrealisme, etc.) des de la fotografia, el fotomuntatge o les noves tècniques publicitàries (ex: aerògraf).

Tipografia i Crítica

  • Alfabets d’indubtable originalitat, però amb defectes tipogràfics com d’altres alfabets creats per altres professors de la Bauhaus.
  • Pel que fa a l’elaboració d’alfabets, la Bauhaus en general, i Bayer en particular, va creure en experiments superficialment formals o teòrics que no tenien en compte els principis bàsics de la tipografia.

Entradas relacionadas: