Personatges de la Commedia dell'Arte
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,49 KB
Pantalone
El vell per excel·lència de la commedia dell'arte és el patriarca, que encarna el poder venecià i que representa el comerç, dins de la jerarquia social. Primitivament portava el nom de Il Magnifico. El seu nom procedeix de pianta-leone (planta de lleó, símbol de Venècia) o, segons altres accepcions, d'un dels patrons de la ciutat, San Pantaleón. Acostuma a ser l'eix en la trama dels arguments de la commedia dell'arte. Pantalone és un mercader venecià, cap de família, vell avar i libidinós, enginyós en la gestió dels negocis, inconformista i enamoradís fins al ridícul en els assumptes del cor; sovint oblida en la seva violència libidinosa els seus deures de pare de família. En realitat, cal desconfiar d'ell: de sobte pot ser molt àgil i utilitzar els seus recursos amb gran malícia, tornar-se astut i dolent, rondinaire i ambiciós; pot mostrar-se capaç de tot, sense cap por a la baralla. No obstant això, aquest negociant, suposadament respectable, ordenat i pare d'un i/o una jove (segons l'argument del canovaccio que estiguin representant), sempre acabarà explotat o enganyat per algú, tal com correspon a la cultura del carnestoltes i al teatre popular.
Va vestit
Amb un abric negre (originàriament vermell), un capell de llana (ens recorda el frigi), una armilla també vermella i els calçons tallats en forma de calçó llarg i ajustat, les mitges igualment escarlates i les sabatilles també del color característic de la ciutat de Venècia; sempre porta la borsa amb els seus estalvis, l'espasa per defensar-los i un mocador; ah!, i per les grans ocasions es muda amb una capa negra, àmplia i llarga. la seva màscara correspon a l'àguila, que concreta el seu caràcter; és marró, ossuda i aguilenca, oscil·la entre la serietat i la broma, i adquireix una rellevància especial, ja que sovint es presenta de perfil. De reminiscències venecianes, la barba, les sabates, el barret i les postures recorden la quilla de les góndoles.
Il Dottore
Ocupa el lloc del pedant de la comèdia i, davant del poder dels diners, representat per Pantalone, encarna el poder intel·lectual. Havent estudiat infinits anys a la Universitat de Bolonya, la seva ciutat natal, conserva del seu aprenentatge una meravellosa descaradura en la seva ignorància, grans títols d'home de lletres, cabalístic, advocat, gramàtic, diplomàtic, i un gran aplom per confondre cites i sentències llatines i barrejar idiomes. Estima els llargs discursos, als quals es lliura sense cap dilació, amb una ximpleria plena de suficiència i una augusta severitat. Si resulta còmic, és sempre malgrat ell mateix, ja que el seu saber és més aparent que real i els seus grans discursos li permeten emmascarar la seva ignorància. És company i veí de Pantalone, amb qui comparteix l'avarícia i el gust per l'eloqüència i la galantería sensual i egoista. És gros, amb la pell grassa, i té un ventre prominent que li impedeix inclinar-se amb facilitat. El seu pas és difícil, li costa moure's. Està sempre pendent de Pantalone, del que és ara amic, ara rival. Porta el vestit dels homes de ciència de Bolonya: un vestit llarg i fosc que li arriba fins als talons, revelant calces negres; altres vegades és més curt i s'acaba als genolls. Porta un gran barret negre i sovint una llarga capa flotant també negra. La seva mitja màscara també és fosca i només cobreix el front i el nas, ressaltant la seva obstinació al mateix temps que descobrint l'animal que el caracteritza: el toro.