La Personalitat en l'Adolescència: Teories i Desenvolupament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,62 KB

La Personalitat en l'Adolescència: Una Visió Completa

Aquest document explora les principals teories sobre la personalitat i el seu desenvolupament, amb un enfocament especial en l'etapa de l'adolescència.

L'Estructura de la Personalitat segons la Psicoanàlisi

Freud va crear dues teories sobre com funciona la personalitat. La més coneguda divideix la personalitat en tres parts:

1. L'Allò

  • És la part més antiga i inconscient de la ment.

  • És instintiva i primitiva: només vol plaer.

  • Funciona amb el principi del plaer → vol evitar el dolor i aconseguir plaer immediat.

  • És el primer que es desenvolupa.

Exemple: un nadó que plora perquè té gana.

2. El Jo

  • Sorgeix quan l’infant comença a conèixer el món exterior.

  • És la part racional, que equilibra el que vol l'Allò i el que diu el Superjò.

  • Funciona amb el principi de realitat: pensa abans d’actuar.

Exemple: un nen vol una joguina, però espera que li regalin pel seu aniversari.

3. El Superjò

  • Sorgeix a partir dels 5-6 anys, quan aprenem normes i valors.

  • És la nostra consciència moral, la veu interior que diu què està bé i què no.

  • Jutja les accions del Jo i genera sentiments com la culpa o l’orgull.

Exemple: no copiar a un examen perquè sabem que no és correcte, tot i poder fer-ho.

Relacions i Dinàmiques entre el Jo, l'Allò i el Superjò

El Jo es troba al mig, intentant equilibrar els desitjos de l'Allò i les exigències morals del Superjò, per respondre de manera adequada a la realitat.

Exemple pràctic:

  • Si una persona té desig per algú que no és la seva parella:

  • L'Allò vol cedir al desig immediatament.

  • El Superjò diu que això és immoral i inacceptable.

  • El Jo pot optar per intentar eliminar el desig o racionalitzar-lo de manera socialment acceptable.

Els Mecanismes de Defensa

Són com "trucs" del cervell per protegir-nos dels conflictes interns i l'ansietat:

Repressió: Amagar pensaments o desitjos que no volem veure.

Racionalització: Buscar excuses per justificar allò que hem fet.

Negació de la realitat: Fer veure que una cosa no ha passat o no és veritat.

Projecció: Culpar els altres de coses que són nostres.

Regressió: Comportar-se com un infant davant d’un problema.

Formació reactiva: Actuar de forma oposada al que realment sentim.

Sublimació: Transformar els impulsos en accions positives (art, esport...).

Desplaçament: Descarregar emocions en algú altre (ex: enfadat amb el professor i crides al teu germà).

Teoria de la Personalitat segons la Psicologia Humanista

Maslow diu que les persones no són dolentes per natura. Quan cobrim les nostres necessitats (aliment, seguretat, afecte…), podem créixer com a persones.

La Persona Autorrealitzada (Ideal)

Una persona que...

  1. Té cobertes les necessitats bàsiques.

  2. S’accepta tal com és.

  3. Té una visió clara de la realitat.

  4. És oberta, espontània, creativa, amorosa...

  5. Sap gaudir de la vida i les relacions.

  6. Té sentit de l’humor i és empàtica amb els altres.

L'Evolució Moral de la Personalitat segons Kohlberg

Es descriu com es desenvolupa el raonament moral de les persones a mesura que creixen. Kohlberg va expandir el treball de Piaget i va proposar una teoria amb 3 nivells principals, cadascun amb 2 estadis, que reflecteixen el grau de maduresa moral.

1. Nivell Preconvencional (Infància, fins als 9 anys aprox.)

En aquest nivell, la moralitat es basa en les conseqüències directes de les accions.

Estadi 1: Moralitat Heterònoma (Obediència i Càstig)

El correcte és allò que evita el càstig. L’autoritat determina el que està bé i malament.

Exemple: "No ho faig perquè em renyen."

Estadi 2: Individualisme i Propòsit Instrumental

El que és correcte és allò que beneficia l’individu. L’intercanvi i el benefici personal són clau.

Exemple: "Jo t’ajudo si tu m’ajudes."

2. Nivell Convencional (Adolescència i Molts Adults)

En aquest nivell, la moralitat es basa en les normes socials i les expectatives dels altres.

Estadi 3: Expectatives Interpersonals Mútues (Bon Noi / Bona Noia)

Es busca aprovar socialment, agradar als altres i ser considerat "bo".

Exemple: "Ho faig perquè vull que pensin que sóc una bona persona."

Estadi 4: Sistema Social i Consciència

L’ordre social, les lleis i el deure tenen valor per si mateixos. Cal complir les normes per mantenir la societat.

Exemple: "S’ha de respectar la llei perquè així funciona la societat."

3. Nivell Postconvencional (Només una Minoria d’Adults)

En aquest nivell, la moralitat es basa en principis ètics universals i drets individuals.

Estadi 5: Contracte Social i Drets Individuals

Les lleis són importants, però poden canviar si no respecten els drets fonamentals. Es considera el bé comú.

Exemple: "Una llei injusta pot ser qüestionada."

Estadi 6: Principis Ètics Universals

L’actuació moral es guia per principis interns com la justícia, la igualtat i el respecte per la dignitat humana, encara que vagin contra la llei.

Exemple: "Desobeiré aquesta llei perquè va contra els drets humans."

L'Adolescència: Etapa Clau del Desenvolupament

Es defineix com l’etapa de la vida que comença cap als 13/14 anys i arriba fins als 18/20 anys. L’element principal que defineix l'adolescència és la pubertat, els canvis fisiològics que fan possible que una persona pugui tenir fills. El seu final arriba en el moment en què una persona assoleix maduresa emocional i social.

Un Cos Nou: Canvis Físics en l'Adolescència

Durant l’adolescència es produeixen transformacions corporals importants a causa dels canvis hormonals. En els nois, hi ha un augment dels testicles i del penis, apareix pèl a la zona púbica, a la cara i al cos, es produeix esperma i augmenta la massa muscular. En les noies, comença la menstruació, creixen els pits, i apareix greix en certes zones com els malucs o les cuixes. En ambdós sexes, el creixement és ràpid, i també augmenta la sensibilitat respecte a l’aspecte físic. Els adolescents es preocupen per com vesteixen, com són percebuts pels altres i sovint pateixen inseguretats.

El Descobriment d’una Nova Sexualitat

Amb l’arribada de la maduresa sexual, l’interès per la sexualitat augmenta. Els canvis hormonals generen nous desitjos i emocions. Aquesta etapa esdevé un període de descoberta de la pròpia sexualitat i d’experimentació. Les relacions afectives poden guanyar intensitat i, amb el temps, poden aparèixer les primeres relacions sexuals.

Nous i Vells Amics: El Rol del Grup

Els adolescents es valen dels amics per formar-se com a persones. El grup d’amics de l’adolescent serveix per:

  • Ajudar a descobrir la pròpia identitat: Amb els amics es proven diverses conductes i es veu quines funcionen i quines no, la qual cosa ajuda a la nostra autoestima i a saber la nostra identitat.

  • Seguretat i estabilitat: Vivim una època de canvis i confusions amb els valors i les conductes, i saber que altres persones passen pel mateix ens reconforta i ens proporciona seguretat.

  • Habilitats socials: L’adolescent aprèn a compartir, relacionar-se, cedir, donar, ajudar i rebre en un àmbit d’iguals, i també a obeir les regles del grup sense que això comporti renunciar als criteris propis.

Una Mentalitat Nova i una Vida Independent

Amb el desenvolupament del pensament abstracte, l’adolescent comença a qüestionar normes, autoritats i valors apresos fins al moment. Aquesta capacitat de reflexió li permet construir la seva pròpia personalitat i prendre decisions més autònomes. També comença a projectar-se cap al futur i a entendre la vida com un procés de canvi i creixement. Si viu experiències positives, tindrà confiança en les seves capacitats i ganes d’afrontar nous reptes. Tot aquest procés és difícil i exigeix esforç, però és imprescindible per arribar a la maduresa.

Entradas relacionadas: