Personal al Servei de les Administracions Públiques: Normativa i Models

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 14,67 KB

TEMA 11: EL PERSONAL AL SERVEI DE LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

La funció pública són els recursos humans de l'Administració, és a dir, els funcionaris de l'Administració autonòmica com estatal. La funció pública està regulada a l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic: Llei 7/2007 de 12 d'abril.
RÈGIM JURÍDIC: Es troba a la Constitució Espanyola (CE) a l'article 23.2, on s'estableix el dret a accedir a condicions d'igualtat a les funcions i càrrecs públics d'acord amb els requisits que estableixi la llei. L'article 103 estableix que la llei regularà l'estatut dels funcionaris públics, l'accés a la funció pública, les peculiaritats de l'exercici del seu dret a sindicació, el sistema d'incompatibilitats i les garanties per a la imparcialitat en l'exercici de les seves funcions.
La CE també determina el RÈGIM de DISTRIBUCIÓ DE COMPETÈNCIES a l'article 149: l'ESTAT té competències per dictar les bases del règim jurídic de l'Administració Pública (AP) i del règim estatutari dels funcionaris; procediment administratiu comú; legislació sobre expropiació forçosa; legislació bàsica sobre contractes i concessions administratives; sistema de responsabilitat de totes les AP.
OBJECTIUS:
  • Aglutinar i modernitzar normativa confusa i obsoleta.
  • Donar resposta al mandat constitucional establert a l'article 103.3.
  • Establir els principis generals aplicables al conjunt de les relacions d'ocupació pública i regular allò que es com a conjunt del personal funcionari.
  • El legislador estatal i el de les CCAA, en l'àmbit de les seves competències, han d'aprovar o modificar les lleis en funció pública de les administracions respectives, com també les aplicables a l'Administració local.
NOVETATS DE LA LLEI 7/2007:
  • Estableix regulacions generals dels drets bàsics dels empleats públics.
  • Regula la nova figura del personal directiu.
  • Reforça les garanties de transparència.
  • Reforça les retribucions del personal eventual.
  • En matèria d'ocupació pública tracta de garantir l'aplicació dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat.
  • Transparència dels processos selectius i la seva agilitat.
  • Incidència en l'establiment de determinades garanties d'imparcialitat i professionalitat dels membres dels òrgans de selecció.
  • S'introdueixen determinades mesures que pretenen millorar l'eficàcia del sistema.
  • Modificacions en el sistema retributiu dels funcionaris públics.
DIFERENTS MODELS ORGANITZATIUS: L'AP, per ser persona jurídica, necessita òrgans que la representin. Aquests òrgans necessiten estar organitzats i d'aquí en sorgeix la idea del model organitzatiu:
  • La moderna teoria de l'organització durant el segle XX, Taylor, estableix les bases per a tècniques d'organització modernes: la planificació d'objectius, programació i pressupost.
  • Posteriorment, sorgeixen corrents estructuralistes i burocràtiques, el model d'organització burocràtica que es basa en: divisió del treball, especialització i estructura jerarquitzada.
  • Altres teories posteriors: teoria de la presa de decisions, que es centra en l'estudi del procés de decisió.
LA DISTRIBUCIÓ COMPETENCIAL DE LA MATÈRIA: La CE determina el règim de distribució competencial de la funció pública a l'article 149.1.18. L'estatut bàsic és d'aplicació a totes les CCAA en matèria de sistema institucional i competències exclusives i compartides en matèria de funció pública i autoorganització. A l'EAC 2006, article 136, s'estableix que pertany a la Generalitat, respectant el principi d'autonomia local:
  • Competència exclusiva: sobre el règim estatutari del personal al servei de les AP catalanes i sobre ordenació i organització pública.
  • Competència compartida: per al desenvolupament dels principis ordenadors de l'ocupació pública.
  • Competència excloent: en matèria de personal laboral.
TIPOLOGIA DEL PERSONAL AL SERVEI DE L'AP: Al Títol II de l'EB trobem les classes de personal al servei de l'Administració. L'article 8 fa referència al concepte i classes dels empleats públics i diu que seran aquells que desenvolupen funcions retribuïdes en l'AP al servei dels interessos generals i es classifiquen en:
  • Funcionaris de carrera
  • Funcionaris interins
  • Personal laboral fix o temporal
  • Personal eventual
L'article 13 ens parla del PERSONAL DIRECTIU, que és una novetat de l'EB. Diu que el Govern i els òrgans de govern de les CCAA podran establir, en desplegament d'aquest Estatut, el règim jurídic específic del personal directiu així com els criteris per determinar la seva condició, d'acord amb els principis següents:
  • El personal directiu desenvolupa funcions directives professionals.
  • La seva designació atendrà als principis de mèrit, capacitat i criteris d'idoneïtat.
  • El personal directiu està subjecte a avaluació amb els criteris d'eficàcia i eficiència.
  • La determinació de les condicions de treball del personal directiu no té la consideració de matèria objecte de negociació col·lectiva dels efectes d'aquesta llei.


TEMA 12: LA FUNCIÓ PÚBLICA

CONCEPTE I CLASSES DE FUNCIONARI: Hi ha una normativa molt àmplia. Hem de buscar la normativa que s'aplica en cada matèria en cada administració: A NIVELL ESTATAL: - Text refós de l'EBEP, Reial decret legislatiu 5/2015 de 30 d'octubre. - Normativa que entrarà en vigor el 2016, 40/2015 regula la funció pública a nivell estatal. A NIVELL CCAA: - Decret legislatiu 1/97 de 31 d'octubre, és la refosa de les normes vigents en matèria de funció pública. - Reial decret 20/2012 de 13 de juliol és la norma que va prohibir noves promocions de funcionaris de qualsevol àmbit.
EMPLEATS PÚBLICS D'UNA EMPRESA: Estem parlant d'una gran empresa que té un gran nombre d'empleats públics. FUNCIONARIS DE CARRERA: Empleat públic d'una AP que destaca per tenir una relació permanent. - Regulat pel DA. - Les seves retribucions sortiran del pressupost d'aquella AP. - Per poder triar a un funcionari de carrera s'han de respectar el principi d'igualtat, mèrit i capacitat. - Quan es convoca la selecció, quan es tramita i quan es resol, se li ha de donar publicitat. - Dos sistemes de selecció: oposicions i oposició-concurs. L'AP de la Generalitat de Catalunya estarà estructurat per grups o subgrups. Els grups van de la A a la E. A nivell d'administració local es divideixen en habilitats nacionals o no habilitats nacionals. Els no habilitats hi ha coses generals que no tenen una formació especial: recepcionista, i cossos especials que tenen formació específica: policia, bombers. FUNCIONARIS INTERINS: Empleat públic que té relació transitoria. - Relació vinculada pel DA, - Pensats per proveir una plaça que en un principi havia de ser per un funcionari de carrera però que en les quatre situacions següents pot ocupar un interí: raó d'urgència i necessitat, funcionari demanant una excedència temps de 2 anys, programa estrictament temporal, termini de 3 anys prorrogables 12 mesos, situacions molt urgents que durin més de 6 mesos i màxim 12. - Règim jurídic igual que el funcionari de carrera però amb algunes característiques: quan es queda sense feina passa a l'atur, no té dret a triennis, no té dret a una llicència per estudis, no tenen dret a dies d'assumptes propis. - La condició de funcionari interí es perd quan: transcórrer el temps prefixat, quan la plaça és ocupada per un funcionari de carrera, per conseqüència d'un expedient disciplinari, renúncia, inhabilitat per sentència penal, si es perd la condició de ciutadà espanyol o membre de la UE, jubilació forçosa o voluntària, incapacitat permanent absoluta o total o gran invalidesa, amortització del lloc de treball, quan no siguin necessaris els seus serveis. PERSONAL EVENTUAL: Empleat públic anomenat per confiança: assessor extern, anomenat per exemple per l'alcalde, si desapareix l'alcalde desapareix el càrrec de confiança, ha d'ocupar llocs que no siguin reservats per un funcionari, no té caràcter permanent, la seva regulació és per DA, es publica el seu nomenament i retribució. PERSONAL LABORAL: Funciona com una empresa privada: contracta a un empleat per fer determinades tasques, es regeix pel dret laboral (Estatut), incloses al registre de personal d'aquella AP. PERSONAL DIRECTIU: Còpia del que es fa en les empreses privades: a les empreses privades hi ha un gerent, el gerent no és obligatori, el gerent és el personal directiu. PERSONAL TRANSFERIT: Hi poden haver funcionaris que demanen per anar a una altra administració. És possible sempre i quan les dues AP ho conformin. PERSONAL ELECTE O POLÍTIC: És un personal que ha resultat per sufragi universal que tenen en principi una durada de 4 anys.
RETRIBUCIONS DELS FUNCIONARIS: Estarà formada per dues parts:
  • Retribució bàsica
  • Retribucions complementàries
  • Retribucions diferides: retribucions que mensualment el funcionari no rep.
FUNCIONARI DE CARRERA: La retribució bàsica dependrà del grup en què estigui classificat i amb la seva antiguitat: triennis i pagues extraordinàries i les retribucions complementàries són un plus que es dóna per l'eficàcia, la dedicació a la feina. FUNCIONARI INTERINS: Són les mateixes però a les bàsiques i als triennis no tenen dret. PERSONAL LABORAL: Tindrà fixat en el seu contracte tots aquells funcionaris que estan en pràctiques cobraran igual que el funcionari de carrera. Hi haurà REDUCCIÓ de retribucions com el dret de vaga, el dia que es falti no es cobrarà.
PLANTILLES ORGÀNIQUES I LLOCS DE TREBALL: Està formada per les places o llocs de treball que figuren dotats en els pressupostos classificats per grups de cossos i dins dels grups, d'acord amb les escales de cada cos. La relació de llocs de treball és un instrument bàsic i tècnic d'organització i estructuració de l'AP. L'EB fa que qualsevol modificació, creació o supressió d'un lloc de treball s'ha de fer mitjançant la relació de llocs de treball. La relació de llocs de treball és un concepte diferent de les plantilles de personal que són quines places de totes les que hi ha, tenen dotació pressupostària. El contingut mínim que ha de tenir les relacions del lloc de treball són: denominació i característiques dels llocs de treball, requisits essencials, complements i destinació, categoria professional i règim aplicable, forma de provisió del lloc, requisits que han de complir els funcionaris d'una altra administració per accedir.
PLANIFICACIÓ DE LA FEINA I SISTEMES DE SELECCIÓ: L'Administració ha de planificar. Si necessito noves persones he de fer una oferta pública: consistirà en donar publicitat per oferir els llocs de treball que siguin necessaris per la nova administració que intento construir. Quan aprovi una oferta pública tinc 3 anys per complir-la. En el moment que es redacta s'ha de complir els 3 anys. Es recomana que es creï un 10% d'oferta. Tres sistemes de selecció: OPOSICIÓ: és el més habitual, s'ha de superar una sèrie de proves teòriques i pràctiques. OPOSICIÓ - CONCURS: a més de les proves es tenen en consideració altres mèrits: nivell de català, haver treballat en una AP. Primer es fan oposicions i dels que queden es miren els mèrits. CONCURS: aquell on només es valoren els mèrits, per exemple, jutge de substitució.
PÈRDUA DE CONDICIÓ DE FUNCIONARI: 5 FORMES: renúncia, pèrdua de nacionalitat, jubilació forçosa, sanció disciplinària, pena d'un tribunal penal.
CONCEPTES MOLT SEMBLANTS:
  • COMISSIÓ DE SERVEIS: Si algú es fereix en acte de servei i li queda una lesió, es demana una comissió de serveis i demana feina a un altre lloc de treball + aprop de casa.
  • PERMUTA: Quan dues persones amb una plaça com a funcionari que han exercit durant més de 2 anys no estan còmodes o contacten amb un altre funcionari per intercanviar-se les places, no hi pot haver diners pel mig.
  • SEGONA ACTIVITAT: Ja no ets bo físicament, es busca una segona activitat adaptada a les condicions físiques o edat.
RÈGIM D'INCOMPATIBILITATS: Característiques per a una segona feina:
  • No ha de ser incompatible amb la seva feina.
  • És necessària una instància per demanar permís al teu superior.
Activitats que sí que es permeten:
  • Temes familiars
  • Seminaris i cursos de màxim 75 hores
  • Participar en un tribunal d'una oposició
  • Càrrec en una mútua
  • Escriure un llibre, disc
  • Participar en col·loquis
  • Treballs de recerca en universitats.
Si no complim els requisits se'ns pot obrir un procediment disciplinari i un penal. Es pot suspendre de feina i sou. Si es demostra que no ets culpable, l'administració haurà de tornar els mesos i dies sense feina; si és al contrari, hauràs de pagar tu i retornar el sou cobrat.
SITUACIONS ADMINISTRATIVES QUE ES TROBEN ELS EMPLEATS PÚBLICS: En servei actiu, en servei especial, de serveis en altres AP, en excedència, en suspensió de funcions.


TEMA 13: LA RELACIÓ FUNCIONARIAL

SELECCIÓ I INGRES: L'oferta és un document mitjançant el qual l'Administració determina quines són les necessitats de recursos humans que es pretenen i volen cobrir. La funció serà determinar quins futurs procediments selectius s'hauran de convocar per assolir aquestes places. L'oferta també s'estableix en la llei que comportarà la dotació de convocar les places que surten a l'oferta, que pot haver fins a un 10%. Termini improrrogable de 3 anys. L'EB també preveu un 5% de places per a personal discapacitat. L'article 56 de l'EB ens marca els requisits per accedir a la funció pública: nacionalitat espanyola, capacitat funcional, haver complert 16 anys i ser menor de 65, no haver estat separat per expedient disciplinari, ocupació exigida. Requisits per ser funcionari: superar un procés selectiu, nomenament per l'òrgan o autoritat competent i publicat en el DOGC, presa de possessió dins l'establert.

Entradas relacionadas: