Periodisme Digital: Característiques, Formes i Impacte a la Xarxa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,64 KB

El Periodisme Digital: Definició i Evolució

El periodisme digital utilitza el llenguatge escrit, però també incorpora recursos multimèdia que inclouen la fotografia, l'àudio, el vídeo, l'hipertext i la interactivitat. Aquesta nova àrea del periodisme va començar al segle XX amb el desenvolupament de les noves tecnologies. Avui dia, se'l considera el periodisme amb més futur. Per això, tots els mitjans de comunicació tradicionals (la ràdio, la premsa i la televisió) han hagut de fer un gran esforç per adaptar-se a la revolució informàtica i convertir-se en mitjans de comunicació digitals.

La Interactivitat en el Periodisme Digital

La interactivitat del periodisme digital recau en la comunicació interactiva. És a dir, el receptor és qui té la capacitat per prendre les decisions i regula el flux de la informació. Per tal que això funcioni, ha d'existir un feedback constant entre emissor i receptor.

Formes Alternatives de Periodisme Digital

Periodisme Ciutadà

Aquest terme apareix a partir de l'embranzida que han tingut els blogs, videoblogs i les pàgines personals en la primera dècada del segle XXI. Això ha donat peu que el ciutadà passi de ser un simple consumidor a convertir-se en comunicador i tenir l'opció de donar la seva opinió sobre assumptes de caràcter social, cultural, polític, esportiu, local o qualsevol altre tema del qual vulgui parlar. Es tracta d'una pràctica cada vegada més generalitzada que té milers de seguidors arreu del món.

Blogs i Videoblogs

Un blog és un espai web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d'un o diversos autors, on l'autor conserva la llibertat de publicar el que creu pertinent. A diferència dels vlogs, el vlog és una galeria de clips de vídeo ordenada cronològicament, publicats per un o més autors.

Característiques del Periodisme Digital

El periodisme es fa digital en el moment en què comença a guanyar un lloc a l'espai cibernètic, és a dir, a la xarxa. Algunes característiques d'aquest periodisme són:

  • Té la virtut d'utilitzar enllaços que creen una immensa integració de la informació.
  • Fomenta la interactivitat amb l'usuari.
  • Té la capacitat de combinar la imatge, el text i el so.
  • La publicitat als mitjans digitals és silenciosa i no irromp el consum del contingut per part del lector.
  • Capacitat de publicar informació de forma immediata i actualitzar-la constantment.
  • Les redaccions de mitjans digitals es poden transformar en una sala virtual d'un xat, un IRC o un altre tipus de canal.

Conceptes Clau en el Periodisme Digital

Multimèdia

És la combinació de text, àudio, imatges fixes, animació i vídeo a l'hora de presentar una informació.

Hipertext

És un sistema d'organització de la informació basat en la possibilitat de moure's per dins d'un text i cap a altres de diferents per mitjà de paraules clau. La forma més habitual d'hipertext en documents és la d'hipervincle.

Hipermèdia

És el terme amb què es designa un conjunt de mètodes o procediments per escriure, dissenyar o compondre continguts que tinguin text, vídeo, àudio, mapes o altres mitjans, i que també dona la possibilitat d'interaccionar amb els usuaris.

L'Impacte d'Internet en els Mitjans de Comunicació

Internet, amb el temps, ha aconseguit crear una sensació de llibertat d'expressió sense precedents en la història de la comunicació. A banda d'això, la revolució tecnològica i de la informació que ha provocat Internet ofereix noves oportunitats i formes d'acció per als mitjans que poden aprofitar la xarxa per:

  • Interaccionar amb nous mercats.
  • Expandir les seves formes de comunicació amb l'audiència.
  • Incorporar-se al ciberespai amb un lloc propi i explotar-lo amb nous formats.

Expansió i Desenvolupament del Periodisme Digital

A Espanya

Va aparèixer la primera revista en línia: El Temps. Es publicaven els seus continguts amb arxius PDF. Aquest primer pas va ser molt important perquè després mitjans de comunicació com el diari El Periódico de Catalunya van seguir aquest mètode de publicar a Internet juntament amb una segona versió en HTML.

A la Resta del Món

La proliferació de diaris digitals ha anat en augment a tots els continents, sobretot a Europa, Amèrica i Àsia. Els països més innovadors, tant en continguts informatius com en l'ús d'eines informàtiques, són els EUA, Anglaterra i França.

Entradas relacionadas: