Perfums: composició, classificació i elecció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,67 KB
Perfum
Líquid aromàtic, normalment barreja hidro-alcohòlica, que desprèn un olor agradable.
Qualitat del perfum: depèn de la qualitat dels seus components i de l'harmonia de la composició. Sense harmonia no hi ha perfum.
Composició d'un perfum
Conjunt de molècules olfactives vegetals, animals, minerals i sintètiques que constitueixen el perfum.Segons la volatilitat dels seus components distingim
3 NOTES:
- La primera olor ha de ser agradable (notes de sortida o de cap) 15-25%
- L'olor ha de durar i ser estable (2-3 hores) (notes de cor o de cos) 30-40%
- Ha de persistir (notes de fons o de cua) 45-55%
Una bona composició ha de ser:
- Potent: aconsegueix irradiar la fragància després de l'aplicació. Depèn dels mg de substància evaporada per unitat de temps.
- Persistent: ha de durar. Ha d'estar fixada: s'afegeixen fragàncies que accentuen la persistència de l'olor.
Creació d'un perfum
El perfum és una barreja d'olors que dóna com a resultat un únic aroma. En perfumeria ha de conèixer l'olor que caracteritza a cada matèria primera, així com les seves interaccions.Existeix un sistema de classificació i ordenació de les substàncies en famílies olfactives (cítrica, floral...)
Classificació segons l'essència i l'alcohol
De major a menor persistència: Forma perfumada Alcohol Quantitat essència- Extracte (Spirit de parfum) 96º 25-40%
- Perfum (Parfum) 96º 20-25%
- Aigua de perfum (Eau de perfum) 90º 15-20%
- Aigua de tocador (Eau de toilette) 80-90º 7-15%
- Aigua de colònia (Eau de cologne) 60-70º 3-7%
- Aigua perfumada (Splash) 60-65 1-3%
Classificació segons la família de olors
Composició de famílies clàssiques:- Xipre: fragàncies de roure, molsa, amb notes florals de cos i cítriques de sortida.
- Xipre floral aldehid: evoca flors d'orient.
- Xipre afruitat
- Xipre de cuir: nota seca, aromes animals i frescs
- Xipre verd: nota de cap fresca i nota de cos oriental
- Falguera: composta per molts aromes com lavanda, molsa, roure o fusta.
- Cuirs: notes balsàmiques i de fusta (olor a tabac), afegint essència animal, fumada i de quitrà (olor cuir).
- Ambre: Ambre floral i arbori: nota fusta matisada amb florals. Ambre floral amb espècies: espècies i aportació floral. Ambre suau: càlid. Semi-ambre-floral: notes més fresques. Floral: aroma d'una única flor, o una barreja.
Classificacions segons l'usuari
- Perfums femenins: De dia: Aigües fresques, naturals, alegres... Notes florals. De nit: Perfums intensos, sensuals, penetrants, elegants... Notes orientals.
- Perfums masculins: De dia: aigües de colònia fresques amb notes de lavanda i cítrics amb matisos agrestes. De nit: perfums de fusta i especiats.
- Aigües de colònia familiars: Fragàncies fresques i naturals. Transmeten higiene. Ús després del bany; fresc i estimulant.
- Aigües de nadó: Contenen glicerina. Transmeten higiene, naturalitat, alegria, inocència... També pot ser usada de dia per homes i dones.
Elecció d'un perfum
Abans d'escollir un perfum hem de tenir en compte que un mateix perfum no olora igual en diferents persones, depèn de diferents factors:- La pell: modifica l'olor del perfum.
- Mantell hidro-lipídic: no reacciona ni es fixa igual a una pell seca que grassa.
- Temperatura pell: augmenta l'evaporació de les substàncies, afecta més a les notes de sortida (més volàtils).
- Relleu cutani: a la pell llisa es fixa pitjor i per tant la persistència és menor que a la pell rugosa.
- L'alimentació: especialment alcohol i espècies.
- Olor corporal: produït per les secrecions (suor i sèu) i depèn de l'hora del dia.
Pautas d'elecció
- L'elecció de l'aroma depèn: Ocasió i moment del dia. De dia aromes frescs, de nit més intensos. En estiu aromes naturals i refrescants, hivern aromes forts. Estil Casual: eau de toilette o aigua de colònia. Sofisticat: perfum o aigua de perfum. Característiques físiques: edat, tipus de pells, sexe, personalitat. Provar màxim quatre aromes diferents en tires de paper. Escollir dos, provar-los sobre la pell i avaluar la seva evolució. Quan ja tenim l'aroma, escollim: Concentració (perfum, aigua de colònia...) Mètode d'aplicació (el vaporitzador és el més comú però és menys persistent que directament)
Com perfumar-se
- Normalment s'aplica a les zones càlides del cos per a facilitar la seva evaporació (coll i canell).
- La roba no s'ha de perfumar directament, sinó vaporitzar a 15 cm.
- No perfumar teles sintètiques (desnaturalitzen el perfum).
- No olorar més de 5 aromes diferents (per tant no barrejar molts aromes com desodorant, hidratants perfumades, colònia... en una persona).
- No inspirar el perfum directament del pot.
- No refregar el perfum una vegada aplicat, pot alterar-lo.
Perfum, moda i usuari
- El món de la perfumeria és un gran negoci que mou molts diners i on estan implicades les firmes de moda.
- Es generen tendències que segueixen els usuaris, molt influenciats per les campanyes de màrqueting, dirigides a diferents públics objectius: Marques de luxe: perfums de gran qualitat i envasos molt cuidats. Marques de gran consumidor: bona relació qualitat/preu. Marques comercialitzades a les farmàcies: destinades a persones preocupades per la salut. Línies blanques: es comercialitzen a les grans superfícies, semblants a les altres marques. Imitacions: olor semblant a l'original, però de menor persistència i qualitat. Perfumeria infantil: dirigides als nadons, que no ressequen i transmeten higiene amb olors fruitals o florals.