El pensament pedagògic de Neil: amor, llibertat i felicitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,18 KB

El pensament pedagògic de Neil es basa en que el nen arribi a la felicitat i per això necessita que el nen tingui amor i llibertat, per això aquests tres principis seran els que englobaran el seu pensament pedagògic i per tant Summerhill.

La felicitat com a finalitat de l'educació

Primer de tot hem d'explicar la felicitat que ha de ser la màxima aspiració de l'educació. Neil la defineix com una aptitud personal desitjable, una garantia per a la convivència social i una inversió de futur. S'hi arriba si se superen, com hem expressat al principi, els problemes amb amor i llibertat no hi són. La bondat és, per tant, el fonament de tota educació i la felicitat serà aleshores la seva finalitat. Neil afirmarà que la bondat i la felicitat formen part de l'home per naturalesa. Aquesta felicitat és la única capacitada per humanitzar i preveure el mal. L'instint de mort o propensió a exercir el mal, no existeix de forma natural o espontània, sempre és el producte d'una falta d'amor que es pot resoldre. Per tant cercarà que Summerhill fos fonamentalment antirepressiva, amb llibertat i antiautoritarisme.

Llibertat i amor

Pel que fa a la llibertat hem de destacar que Neil es basa en què el nen pugui fer i decidir el que ell vulgui sense influir en la llibertat dels altres. Es du a terme a través de l'absència d'ordres, la llibertat a l'hora de decidir anar o no a classe, triar el tipus de treball a realitzar, acabar amb la repressió sexual (influència de la relació que té amb Reich), etc.

La pràctica educativa de Neil

La seva pràctica educativa va consistir en la creació d'una escola, coneguda com l'escola de Summerhill, però per arribar a fer aquesta escola va rebre primer moltes influències com ara de Homer Lane, el qual fou convidat a obrir una llar per a joves delinqüents, i és d'aquí on va agafar les idees que més tard donarien lloc al seu favoritisme per la llibertat infantil.

Cal destacar també a Reich que va donar base teòrica a l'opinió de Neill que exposa que els nens han de viure i actuar de manera espontània. Destacar també de Reich com a tesi fonamental del seu pensament, el convenciment de que els mals de la humanitat es deuen a la repressió sexual.

La pedagogia no directiva de Rogers també serà una gran influència per Neil, així com les opcions terapèutiques. Va sorgir Summerhill, que és un internat de nens i nenes que es regeix per un sistema d'autogovern, ja que és la mateixa comunitat de nens que posarà les normes.

Influència i llegat de Neil

En quant a la influència que va deixar Neil i les pedagogies antiautoritàries podem destacar l'Escola Blat a Eivissa als anys setanta del segle passat; el centre educatiu Paideia - Escuela Libre, a Extremadura, obert des de finals dels setanta del segle passat també fins a l'actualitat; el centre educatiu Els Jardí dels Somnis – Espai d'Aprenentatge Vivencial, a Alacant; el projecte de creació d'una escola lliure i llibertària anomenada Caliu a Catalunya en els inicis del segle XXI; el Col·lectiu Escola Lliure de Mallorca i el seu projecte actual de creació d'una escola antiautoritària i llibertària anomenada Nono.

Entradas relacionadas: