El Pensament Il·lustrat: Principis, Difusió i la Resposta de l'Església
Enviado por Chuletator online y clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,27 KB
El Pensament Il·lustrat: Principis Fonamentals
Els cinc pilars del pensament il·lustrat són:
- Raó: Amb ella es podia abordar qualsevol problema i explicar qualsevol qüestió.
- Progrés: La tecnologia i la ciència farien progressar indefinidament la humanitat.
- Natura: Tota ella està plena de bondat natural i estudiant-la es pot provar l'existència de Déu.
- Tolerància: Cap a les idees i creences de les altres persones. Els il·lustrats també són partidaris de la llibertat religiosa.
- Felicitat a la Terra: Cal transformar el nostre món en un lloc confortable on tothom pugui assolir la felicitat.
René Descartes i la Filosofia Racionalista
Iniciador de la filosofia racionalista: René Descartes, filòsof i matemàtic francès (1596-1650). Va separar la fe i la raó. No negava la fe, ja que ell va ser creient sempre, però deia que només podem conèixer amb certesa allò que podem abastar amb la raó.
Idees clau del Racionalisme Cartesià
- Confiança absoluta en la raó humana per assolir la veritat.
- Necessitat d’utilitzar un mètode científic.
- Reconeixement de tres grans categories que existeixen per si mateixes: Déu, el pensament humà i la matèria.
- L’existència d’unes lleis mecàniques que regeixen el funcionament del món.
Difusió del Pensament Il·lustrat
Les idees es van difondre ràpidament entre la classe burgesa i les classes populars. Aquesta difusió es va dur a terme a través de dos corrents culturals i filosòfics principals:
L'Enciclopèdia (1752-1772)
Publicada a París entre els anys 1752 i 1772. Directors: Denis Diderot i Jean D’Alembert.
A l’Enciclopèdia es resumien els coneixements científics, artístics, tècnics, professionals i filosòfics, però només aquells que es podien experimentar o demostrar racionalment.
La Maçoneria
Moviment que neix a Londres l’any 1717 com a associacions d’amistat. En l’organització hi havia graus: aprenent, company, mestre i gran mestre.
Les lògies maçòniques van ser el principal vehicle de difusió de les idees polítiques i socials de la Il·lustració, promovent:
- Llibertat religiosa
- Llibertat de premsa
- Separació entre Església i Estat
- Difusió de l’ensenyament
Tenien fe en un “Ésser Suprem, Gran Arquitecte de l’univers”. Van divulgar el deisme.
El Deisme
- Nega que Déu pugui revelar-se, és a dir, donar-se a conèixer a l’ésser humà.
- Afirma l’existència d’un “Ésser Superior” entès com a “Gran Arquitecte de l’Univers”.
- La persona ha d’honorar aquest Déu portant una vida honrada i d’acord amb la veritat.
- Creien que els mals que hi ha en el món i en la persona són fruit de la ignorància.
L’any 1738, el papa Climent XII va prohibir, sota pena d’excomunió, la pertinença o l’organització maçònica.
L'Església Catòlica i la Il·lustració
L'Església davant el Pensament Il·lustrat
Els qui desitjaven la renovació de l’Església:
- Criticaven les estructures eclesials i les formes tradicionals de la pietat del poble.
- Defensaven l’ensenyament de la fe mitjançant la predicació i la lectura de la Paraula de Déu.
- Valoraven la vida de la comunitat parroquial.
- Reconeixien el paper preponderant de l’Estat sobre l’Església. Es pot destacar el cas del catòlic il·lustrat català, Antoni de Capmany.
- Reclamaven més autonomia dels bisbes davant la Cúria Romana i demanaven una intervenció més limitada dels papes.
La Renovació Interior de l’Església
Aquests esdeveniments van servir perquè l’Església s’interrogués seriosament sobre la seva missió evangelitzadora, i perquè els creients es plantegessin què comportava ser un catòlic autèntic.
Aquesta època va esdevenir un moment de purificació, de conversió i de renovació per a l’Església catòlica, manifestat en:
- Un retorn a la fe: Enfront del racionalisme de la Il·lustració es va produir un retorn a allò religiós, és a dir, a la pràctica de la fe cristiana.
- Una nova imatge del sacerdot: Els sacerdots van ser persones més cultes i instruïdes que en èpoques anteriors.
- Pietat popular: Va ressorgir la religiositat popular. El 1854 es va definir el dogma de la Immaculada Concepció de la Mare de Déu. Tot plegat va afavorir la devoció a la Mare de Déu.
- Es van fundar noves congregacions religioses (més de 400 al llarg del segle), dedicades sobretot a tasques educatives i assistencials.
La Doctrina Social de l’Església (DSE)
La reflexió que, a la llum de la fe, duu a terme l’Església respecte de les condicions de vida de les persones es va transformar en aquesta època en una resposta de l’Església a l’anomenada qüestió social, i s’ha traduït a partir d’aleshores en la Doctrina Social de l’Església.
Les fonts principals de la DSE són:
- Les encícliques socials dels papes.
- Alguns documents del Concili Vaticà II.
- Els escrits i comunicacions dels bisbes i de les conferències episcopals.
L’Encíclica Rerum Novarum (1891)
A més d’analitzar-s’hi la situació del proletariat, s’hi exposen els següents principis fonamentals:
- El salari ha de ser retribuït, però no segons la llei del mercat, sinó que ha de permetre un sosteniment just i digne al treballador i a la seva família.
- La persona té el dret natural a la propietat dels béns de consum i de producció.
- L’Estat no es pot quedar al marge de les activitats econòmiques. Ha d’intervenir per tal de tutelar els drets de tots els ciutadans.
- Els treballadors tenen dret a formar associacions de manera lliure i per pròpia iniciativa.
- La lluita de classes, proposada pel marxisme, és considerada contrària a la naturalesa humana i a la concepció cristiana de la vida i, en conseqüència, és condemnada.