El Pensament Humà: Definició, Operacions i Desenvolupament
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,82 KB
El Pensament: Definició i Elements Clau
El pensament és la capacitat d'aplicar el coneixement de manera eficaç. Requereix esforç.
Elements del Pensament
- Imatge: Representació mental d'un fet o d'un objecte.
- Paraules: Són l'atribut més important del pensament.
- Concepte: Símbol que designa una classe d'objectes o fets amb atributs comuns.
La Lògica en el Pensament
La lògica proporciona les regles per jutjar si certs usos del pensament constitueixen raonaments vàlids.
Operacions Fonamentals del Pensament
La Formació de les Idees o Conceptes
La idea o concepte és la representació intel·lectual d'un objecte. Ens presenta l'essència de la cosa, ens diu el que realment és.
- L'Abstracció: Operació per la qual la nostra intel·ligència aïlla l'objecte de la seva existència concreta per fer una representació estrictament intel·lectual.
- La Generalització: Conseqüència de l'abstracció, aplicable de manera general a tots els objectes en els quals es realitza.
El Judici
Consisteix a afirmar o negar una cosa d'una altra. La capacitat de jutjar és la més important per a l'ésser humà, ja que les idees les formem per elaborar judicis i els raonaments per generar-ne de nous.
Fases del Judici:
- La concepció de les idees.
- Captar la relació que hi ha entre elles.
- Afirmar o negar aquesta relació.
El Raonament
Activitat mental que consisteix a connectar unes idees amb unes altres. Es presenta com una successió ininterrompuda de judicis. A vegades es formen directament, i altres vegades en virtut d'un procés mental. El pensament racional o raó és un pensament discursiu.
El Pensament Infantil segons Piaget
Piaget sosté que el pensament del nen difereix qualitativament del de l'adult i presenta característiques que tendeixen a desaparèixer amb l'edat.
Característiques del Pensament Infantil:
- Egocentrisme: Tendència a relacionar-ho tot amb el "jo" i la incapacitat de posar-se al lloc de l'altre.
- Pensament infrarrelacional: Incapaç de captar conceptes relatius.
- Incapacitat d'analitzar: El seu pensament és global.
- Pensament realista: Considera material allò que pensa.
- Pensament animista: Creu que tot té vida.
- Pensament artificialista: Creu que els éssers han estat fets per l'ésser humà.
- Manca de rigor lògic.
Factors Determinants del Pensament Infantil:
- La maduració anatòmica-fisiològica de les neurones corticals.
- La influència del medi ambient familiar i social.
Maduresa Intel·lectual: Pensament Adolescent i Adult
El nombre de neurones corticals que maduren és el doble que en l'etapa anterior i, com a conseqüència, augmenta la capacitat intel·lectual i els interessos teòrics.
Trets Distintius de la Maduresa Intel·lectual:
- Capacitat per emetre judicis racionals sense tonalitats emocionals.
- Capacitat per relacionar conceptes.
- Actitud crítica i valorativa davant els problemes.
- Independència de pensament.
- Iniciativa en el treball intel·lectual.
- Obertura mental a l'assimilació de noves idees.
- Sentit filosòfic dels valors.
- Capacitat per suspendre el judici fins a obtenir raons més sòlides.
Aquests trets comencen a manifestar-se a l'adolescència i van adquirint desenvolupament i fermesa en la ment de l'adult. No obstant això, no totes les persones assoleixen aquesta maduresa.