Pensament Creatiu i Flow: Csíkszentmihályi
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,95 KB
Pensament Creatiu de Csíkszentmihályi
Les idees i productes creatius sorgeixen de la sinèrgia de moltes ments i no d'una persona aïllada. És més fàcil de potenciar la creativitat canviant les circumstàncies de l'entorn que intentant fer que la gent pensi d'una manera més creativa. Si hem de promoure la creativitat d'un gran col·lectiu, és més fàcil modificar el seu entorn i la seva comunicació que no fer-ho individualment.
Les troballes creatives arriben després d'anys de treball intens. Quasi mai és el resultat d'una intuïció repentina, d'una bombeta que s'encén. La producció de la novetat des de la idea genial no existeix. La majoria de les coses interessants, importants i humanes són resultat de la creativitat.
Compartim el 98% de composició genètica amb els ximpanzés. En el 2% restant hi ha el resultat de l'enginy, és a dir, és el que ens diferencia d'ells.
Dels Gens a la Ment (Csíkszentmihályi)
Els Memes
El teòric Dawkins diu que la transmissió de la cultura pot ser una analogia amb la transmissió genètica que donen com a resultat de l'evolució biològica. Els memes són les unitats de la informació de generació a generació.
Els memes són les unitats d'informació que cal aprendre si volem que una cultura perduri. Són els canvis produïts per una persona creativa. Cada unitat cultural que és una millora per la nostra cultura la conservem i la transmetem a generacions posteriors. Cada unitat cultural que es transmet és un meme.
A diferència dels gens, aquests canvis han de ser apresos per cada persona des del principi.
Transmissió dels Memes
Per al conjunt dels memes es donen les característiques pròpies dels processos evolutius:
- Fecunditat: Algunes idees són especialment efectives en la seva reproducció.
- Longevitat: Persistència en el temps.
- Fidelitat en la replicació: Identitat entre les idees originals i la seva descendència.
Flow: Relació entre Creativitat vs. Felicitat (Csíkszentmihályi)
Els gràfics mostren que, tot i que el salari de la població nord-americana augmenti, la felicitat de la gent no ho fa. Csíkszentmihályi fa servir això per parlar del flow. Per experimentar el flow es necessiten tres condicions:
- Acte creatiu: Evolució creativa. Hem de sentir que estem fent coses noves.
- Obsessió/Treball/Disciplina
- Domini de la tècnica: Per poder fer creativitat necessitem poder-nos oblidar de la tècnica.
Èxtasi
Del grec exo (fora) + stasis (posició, estabilitat). Sortir-se'n d'un mateix. Oblidar passat i futur.
Mostra un gràfic que posa en relació el repte i els coneixements tècnics. Si el repte és molt alt i no tens coneixements tècnics, el sentiment serà d'ansietat. Si les capacitats són molt altes i el repte molt baix, ens sentirem relaxats. Finalment, si tenim moltes capacitats tècniques i el repte molt alt, aconseguim entrar en flow.
Quan estem fent creació creativa, Csíkszentmihályi diu que hi ha un conjunt de característiques que fan arribar al flow:
- Metes clares a cada pas del camí.
- Hi ha una resposta immediata a les pròpies accions.
- Existeix equilibri entre dificultats i destreses.
- Activitat i consciència estan barrejades.
- Les distraccions queden excloses de la consciència.
- No hi ha por al fracàs.
- L'autoconsciència desapareix.
- El sentit del temps queda distorsionat.
- L'activitat es converteix en autotèlica (l'objectiu està en sí mateix), gaudim d'allò. Si és una activitat que té un objectiu extern, serà exotèlica (aconseguir un treball, guanyar un concurs, etc.).