Pensament Computacional: Guia Completa per a l'Educació i Resolució de Problemes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,39 KB
Pensament Computacional
Què Volem Transmetre?
- Descobrir el món de la programació i el pensament computacional.
- Presentar la diversitat d’enfocaments amb els quals es pot treballar.
- Presentar diferents materials i activitats que es poden fer a l’aula.
- Explorar les connexions amb el currículum.
El Pensament Computacional
- Si volem dir a les màquines què han de fer, hem d’aprendre a comunicar-nos-hi.
- No és pensar com les màquines, sinó entendre què poden fer les màquines per nosaltres i com podem utilitzar aquest coneixement per a les nostres pròpies creacions i per a resoldre problemes.
- Com és el llenguatge de les màquines?
- Objectiu
- Lògic
- Algorítmic
- Universal
Programar o codificar és donar instruccions pas a pas a un ordinador sobre què ha de fer i en quin ordre. Les instruccions han de ser prou petites perquè l’ordinador les pugui entendre. Han de ser clares i detallades. Si no, l’ordinador s’equivocarà. Aviat aprendràs a pensar en els problemes com ho faria un ordinador. Això és el que anomenem pensament computacional!
El Pensament Computacional: Una Manera de Resoldre Problemes
- De manera sistemàtica.
- Tant els humans com les màquines ho poden entendre.
- Se’n distingeixen cinc aspectes clau:
- Descomposició: dissenyar un videojoc.
- Reconeixement de patrons: aprendre a llegir, analitzar gràfiques.
- Abstracció: matemàtiques (àrees i perímetres), entendre les relacions entre fenòmens físics.
- Pensament algorísmic: receptes de cuina, Bee-Bot, polígons amb regle i compàs.
- Depuració: rellegir un text, comprovar la solució d’un problema, mètode científic de prova i error.
Per Què és Important el Pensament Computacional?
- Cada 18 mesos es dobla la capacitat de càlcul dels ordinadors.
- D’aquí a uns 10 anys es preveu que els ordinadors superin la capacitat de càlcul del cervell humà.
- La societat demandarà en els propers anys professionals capaços d’utilitzar aquests recursos de càlcul en multitud d’àmbits diferents.
- Hem de saber com resolen els problemes les màquines per a poder-ne aprofitar el potencial.
Materials per Treballar el Pensament Computacional
- Jocs (de taula).
- Programació de videojocs.
- Robòtica.
- Altres.
Estem Treballant el Pensament Computacional? (Exemple 1)
- Abstracció: ens centrem en el codi de números i colors.
- Algorismes: triem un ordre concret d’instruccions.
- Depuració: els companys verifiquen pas a pas les instruccions de qui marca el recorregut.
- Descomposició: podem fer variants del joc, per exemple, trobar un itinerari que passi per tots els números d’un mateix color.
Speed Cups
Hem de reproduir la imatge de la targeta de manera abstracta amb la màxima fidelitat possible.
Estem Treballant el Pensament Computacional? (Exemple 2)
- Localització espacial: davant, darrere, esquerra, dreta, a dalt, a baix...
- Descomposició: si dividim el problema en grups de colors.
- Reconeixement de patrons: en la variant de reconèixer la targeta a partir de la representació.
- Abstracció: extraiem la informació rellevant que es pot representar amb cubs o persones.
- Algorismes: triem un ordre concret d’instruccions.
- Depuració: no en el que hem fet, però en alguns casos com l’última variant podem deixar 5 segons perquè el “programador” vegi com ha quedat la composició i després corregeixi errors.
Pro-bots
En utilitzar només les fletxes de programació es comporta com la Bee-Bot, però amb les tecles numèriques podem fer que avanci o retrocedeixi des d'1 cm fins a 5 m i que giri des de 1º fins a 500º.
Podem fer que repeteixi una sola acció o una seqüència d'ordres. També podem guardar programes en memòria per a executar-los amb una sola instrucció.