La Pell: Funcions, Estructura, Lesions i Patologies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Biología
Escrito el en catalán con un tamaño de 12,23 KB
Les Funcions de la Pell
- Termoregulació: Regula la temperatura corporal mitjançant l'aportació sanguínia, l'evaporació de la suor i l'aïllament a través del greix i del pèl.
- Protecció: És una barrera física que enfronta les bacteries, les radiacions ultraviolades i la protecció mecànica front a traumatismes.
- Excreció: A través de la suor eliminem substàncies de rebuig com el colesterol, la urea, les sals, els greixos i l’aigua.
- Secretora: El greix protegeix de la sequedat i del clivellat.
- Metabòlica: Síntesi de vitamina D.
Fisiologia
- Capacitat sensitiva: Mitjançant les terminacions nervioses podem realitzar la recepció d’estímuls tàctils, tèrmics i dolorosos.
Característiques de la Pell
Resistent, elàstica, gruixuda.
En els orificis corporals la pell és més fina i rosada.
Estructura de la Pell
- Dermatoglifes (relleus i plecs)
- Faneres o annexos cutanis (pèl i ungles)
- Glàndules (sebàcies i sudorípares)
Capes de la Pell
- Epidermis: Muden constantment i és més gruixuda en determinades zones. Tenen queratina: que és una proteïna component principal (ungles i pèl).
- Dermis: Sosté la pell, està separada de l’epidermis i està formada principalment per fibroblasts. Aquests són els encarregats de produir fibres de col·lagen que proporcionen resistència i fermesa. També fibres d’elastina que proporcionen elasticitat, però tornen rígides amb l’edat.
- Hipodermis: Té més o menys teixit adipós. Els adipòcits representen la reserva energètica més important de l’organisme.
Lesions de la Pell
Hi ha lesions primàries o secundàries:
Lesions Primàries
Es formen sobre la pell sana. Poden ser:
- Planes: Canvis de coloració denominats màcules, d'origen vascular, tipus: eritema, angioma, telangièctasi, púrpura.
- De contingut líquid: Vesícula, ampolla, pústula, quist.
- De contingut sòlid: Pàpula, placa, fava, nòdul.
Lesions Secundàries
Es formen a partir d'una alteració prèvia.
- Per pèrdua de substància: Erosió, excoriació, fissura o clivella, úlcera.
- Modificació de lesions primitives: Escama, escara, atròfia, esclerosi, cicatriu, liquenificació.
Patologies de la Pell
Hi ha infeccioses, bacterianes (fol·liculitis, furóncol), víriques (herpes simple), micosis (candidiasi, tinya), infestacions (pediculosi, sarna), tumors (benignes: nevus, lipomes, berrugues, papilomes; malignes: melanoma, epitelioma cutani), acnee, heloma, dermatitis.
Patologies del Cabell
Alopècia i hipertricosi.
Patologies de les Ungles
Onicolisi, onicogrifosi, onicomicosi, onicocriptosi.
Funció de Relació
És la funció basada en la captació de variacions del medi (estímuls), la seva avaluació i emissió de les respostes adequades.
Sistemes i Aparells
- Els receptors: Són els òrgans dels sentits. Òrgans aïllats del sistema nerviós. EX: els ulls, el nas, la llengua...
- El sistema nerviós: Està constituït per el teixit nerviós que està format per cèl·lules nervioses i neurones.
- Sistema endocrí: Està format per glàndules endocrines, és a dir, hormones agregades en sang que provoquen efectes a les cèl·lules.
- Els efectors: Són òrgans i aparells que s’encarreguen de donar les respostes. Aquestes poden ser de dos tipus:
- Aparell locomotor: Està constituït per el sistema esquelètic i muscular.
- Glàndules exocrines: S’agreguen a les substàncies de l'exterior. EX: sudorípares.
Les Neurones i la Transmissió de l'Impuls Nerviós
Les neurones són cèl·lules especialitzades en transmetre gràcies a la seva membrana, que és capaç de generar corrents elèctriques que van d’un lloc a l’altre anomenat impuls nerviós.
- Les neurones sensitives són les que duen l'impuls nerviós del sistema nerviós central. Tenen cos neuronal i dos axons.
- Les motores són aquelles que duen l’impuls nerviós del sistema nerviós central fins els músculs i les glàndules. Són un cos cel·lular en el que hi ha un nucli i orgànuls.
L'axó són petites prolongacions anomenades dendrites.
Sistema Nerviós Humà
Hi ha dos:
- Sistema nerviós central: Està format per l’encèfal i la medul·la espinal. Aquest està protegit pel crani i per tres membranes anomenades meninges. El sistema nerviós central és l'encarregat de rebre els impulsos sensitius i generar els impulsos motors.
- Sistema nerviós perifèric: És un conjunt de nervis que connecten el sistema nerviós central amb les parts del cos.
Moviments i Rotacions
- Moviments que s’apropen a la línia mitja es nom ADD (Moviment d’adducció). Ex: Tancar la cama és un moviment d’adducció.
- Moviments que s'allunyen de sa línia mitja es nom ABD (Moviment d’abducció). Ex: Obrir sa cama és un moviment d’abducció.
Rotacions Internes i Externes
- Pronació: Rotació cap a dins.
- Supinació: Rotació cap a fora.
Moure el cap, cap endavant es denomina flexió i moure el cap, cap a enrere es denomina extensió.
Lateralització: moure el cap d’esquerra a la dreta i viceversa.
- Lo més pròxim a algun lloc és proximal, lo més lluny es distal.
Ex: El fèmur és la part proximal del maluc i el peu la part distal.
- Tot el que s’aproxima al crani és cranial i tot el que s’allunya es caudal.
Ex: El coll és cranial i els genolls són caudals.
*Espatlla-Hombro
*Espalda-espalda
*DUI- La Declaració Unilateral d'Independència
*Úlcera perforant de pressió.
*EV- Administració de vies Intramuscular, endovenosa venoclisi.
*Apèndix xifoide- És lo que hi ha davall del esternon
ROLS | Col·laboració | Autònom |
Ajudar al pacient a vestir-se | si | |
Mesurar la glucosa amb el glucòmetre | si | |
Preparar el material que DUI li demani per tal de fer una tècnica | si | si |
Cura UPP | si | |
Realitzar l’higiene d’un pacient enllitat | si | |
Canvi de bolquers | si | |
Suport al pacient autònom | si | |
Acudir a l’habitació del pacient a xerrar una estoneta del temps | si |