Pedagogies del Segle XX: Teories i Metodologies Educatives
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,83 KB
PEDAGOGIA PROGRESSISTA: Dewey
CONTEXT: A la 2a Guerra Mundial apareix com "escola activa americana". És un context com a prova de la veritat.
PROPOSTA TEÒRICA:
- Teoria del coneixement: experiència com a relació entre medi i ésser.
- Pensament i experiència són la mateixa cosa.
- Negació de dualismes: ment/cos, naturalesa/societat, treball/joc, intel·lecte/emoció; judicis de valors són hipotètics i experimentals.
- EDUCADOR: guia, comunicador actiu en l’escola. Funció social.
- PROPOSA L’EDUCACIÓ PROGRESSIVA: Educació com a reconstrucció de l’experiència.
APORTACIONS METODOLÒGIQUES:
- No existeix un mètode original.
- El mètode educatiu ha de derivar del mètode científic.
- Consideració d’una experiència real del nen/a.
- Identificació d’algun problema a estudiar.
- Revisió de dades disponibles.
- Formulació d’hipòtesis de solució.
- Comprovació de la hipòtesi.
- Creació de l’escola-laboratori: ocupacions.
- La llibertat afavoreix el desenvolupament natural del nen.
PEDAGOGIA ANARQUISTA: Ferrer i Guàrdia
CONTEXT:
- Interès en els cercles anarquistes francesos per l’educació.
- Els homes són iguals per naturalesa.
- L’estat com a font de poder ha de ser neutralitzat.
- Superació de la propietat privada.
PROPOSTA TEÒRICA:
- Educació popular com a problema polític. PODER = CONTROL DE L’ESCOLA.
- Concepció educativa anti-estatal, anti-militarista, anti-dogma religiós.
- Ciència positiva com a centre de l’educació emancipatòria (que marxi dels centres habituals).
- Coeducació de les classes socials i sexes: escola reparadora.
APORTACIONS METODOLÒGIQUES:
- Clima laïcista.
- Escola oberta a la vida: activitats fora d'horari lectiu.
- Clima escolar de confiança, amistat, relacions individualitzades.
- Jocs, sortides i absència d’exàmens.
- Professorat: no tenia titulació ni preparació específica.
- Educació de i per a la salut.
PEDAGOGIA CIENTÍFICA: Maria Montessori
CONTEXT:
- 2a revolució industrial: progrés fonamentat en economia i tecnologia.
- Final de la 2a Guerra Mundial: explosió escolar en els països industrialitzats.
- Més importància a l’educació pública: estat.
- S’aguditza la tensió entre l’estat i l’església.
PROPOSTA TEÒRICA:
- Els nens/es es construeixen a si mateixos.
- Nens mestres: necessiten llibertat d’actuació.
- Induir a l'observació i experimentació en un ambient ple d’estímuls seleccionats però lliurement oferts.
APORTACIONS METODOLÒGIQUES:
- Basat en “l’aprendre fent”.
- Màxima espontaneïtat del nen/a, màxim resultat.
- Molta disciplina interna, no imposada.
- Respecte per la personalitat del nen: llibertat de decidir.
- Atenció a les necessitats individuals, respecte del ritme intern del nen.
- Prescindeix de l’esperit de competència: ajuda mútua, lliure de pressió.
- Ambient estructurat i atractiu: mobiliari, total accés al material, eliminació del pupitre i tarima, mobiliari adaptat als nens, creació d’espais.
PEDAGOGIA GLOBAL I CENTRES D’INTERÈS: Decroly
CONTEXT:
- Progressos científics en psicologia quantitativa i pedagogia.
- Països desenvolupats milloren l’ensenyament arran de la industrialització.
- Naixement de mètodes actius d’ensenyament per millorar l’eficàcia: operaris més preparats.
CONCEPCIÓ TEÒRICA:
- Formula els principis psicopedagògics de l'Escola Nova, presenta els processos didàctics i proposa un programa alternatiu de continguts educatius.
- Incorpora els mètodes globals.
- Com a metge, estudia els procediments espontanis d’aprenentatge dels infants: interès com a motor. Marcava centres d’interès i a partir del centre d’interès es generava una cosa al voltant.
PEDAGOGIA COOPERATIVA
CONTEXT:
- Militant del partit comunista francès, visió optimista de la vida.
- Centres d’interès i mètodes globals.
- 1a GM és fent als pulmons. 2a GM: camp de concentració.
PROPOSTA TEÒRICA:
- Aportació molt didàctica, basada en tècniques més que en cos teòric.
- El nen és de la mateixa naturalesa que l’adult.
- Ser més gran que els alumnes no suposa estar per sobre d'ells.
- Tot individu vol tenir èxit; el treball i no el joc és allò natural en el nen/a.
- El llibre de text únic és un error.
REPERCUSSIONS PEDAGÒGIQUES:
- El procés d'adquisició del coneixement és mitjançant el tempteig experimental.
- L’escola s'ha d'entendre com una cooperativa escolar.
- Potencia la lectura crítica, cooperació i treball en equip.
- Correccions col·lectives i impressió al diari escolar dels textos seleccionats. Textos de vida.
- Fitxers escolars cooperatius i autocorrectius: alternativa al llibre de text.
- Permet eliminar els exàmens.
PEDAGOGIA CONSTRUCTIVISTA: Piaget
MOVIMENT CONSTRUCTIVISTA:
- Piaget s'emmarca dins de la concepció constructivista.
- Hi ha tres tipus de constructivisme: epistemològic, psicològic i educatiu.
- Coneixement i aprenentatge = construcció activa del subjecte en interacció amb un entorn.
CONCEPCIÓ TEÒRICA:
- Interès inicial de Piaget no és psicològic, sinó epistemològic.
- Estudia les formes d'intel·ligència des del naixement a l'edat adulta.
- Desenvolupament cognitiu: canvis discontinus o estadis que van augmentant en capacitat explicativa.
- Aprenentatge = procés d'adaptació del subjecte al seu entorn.
ESTADIS DE DESENVOLUPAMENT COGNITIU:
- Estadi sensoriomotriu: naixement als 2 anys.
- Esquemes reflexos a esquemes d’acció.
- Accions a través de sentits i cos.
- Operacions concretes: preoperatori: 2-7 anys i consolidació: 7-12 anys.
- Funció simbòlica: capacitat de construir imatges mentals.
- Joc simbòlic, imitacions diferides, dibuix i utilització del llenguatge.
- Classificació, seriació, noció de número, domini del sistema escrit i raonament.