Pedagogia Social i Educació Social: Relació, Teoria i Pràctica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,67 KB

Què és la Pedagogia Social? Definició i Abast

La pedagogia social comprèn els coneixements, els estudis, la forma d'ensenyar, les teories, les bases dels professionals, el camp intel·lectual, la història, la didàctica, els mètodes d'investigació, etc. La pedagogia social són les eines que donem als educadors perquè puguin desenvolupar una professió o una tasca.

També és l'encarregada de formar professionals de l'acció educativa, de formar i informar els alumnes i capacitar-los perquè actuïn en un futur com a educadors socials que s'han especialitzat en aquesta àrea de coneixements teòrics.

La Relació entre Pedagogia Social i Educació Social

La formació de l'educador social és extensa, però la pedagogia social hi juga un paper important, ja que és el sistema de coneixements que sustenta l'educació social.

Pedagogia Social: Teoria; Educació Social: Pràctica

En l'educació social es posen en pràctica els coneixements obtinguts/adquirits durant la formació acadèmica. Perquè m’entenguis, és el camp professional. L'educador social estudia pedagogia social per poder ser educador i posar en pràctica l'après. Es duu a terme una pràctica educativa, objecte d'estudi de la pedagogia social, que és la que permet construir coneixement teòric sobre la base dels resultats obtinguts en aquest estudi.

Podem dir que la pedagogia social és la part teòrica i l'educació social la part pràctica. El terme educació social també es refereix a la titulació, al nom de la professió i a una pràctica social.

Professionalització i Vessants de l'Educació Social

Els implicats en la professionalització de l'educació social, amb diferent grau, són:

  • Els professionals
  • L'Estat i l'Administració
  • Les universitats
  • El mercat laboral
  • Els usuaris
  • Altres professions

La definició que es transmet no significa que sigui l'única i veritable, sinó que cada vessant professional pot tenir una idea o una definició. De fet, existeixen dues vessants principals: la professional i l'acadèmica.

Diferències entre el Món Acadèmic i el Professional

El món acadèmic (universitat) sovint s'oblida de la pràctica, i el món professional sovint no té mitjans ni temps per registrar les accions per generar coneixement. La vessant acadèmica sembla més còmoda si es mou en el camp d'idees i conceptes, però quan entren problemes reals, queda fora de joc. No obstant això, crea un plantejament metodològic i d’investigació. En canvi, en el món professional, les experiències són el seu àmbit, solucionant problemes.

L'Activitat Professional i la Formació Contínua

L'activitat professional és més vocació que professió. Les activitats es modifiquen a través de la tècnica d'assaig i error i mitjançant pràctiques i experiències.

Moltes vegades els professionals perden punts molt importants a l'hora de solucionar un problema per falta de sistematització i enregistrament de les accions. No hi ha conclusions ni avaluacions exactes de les pràctiques. La universitat té la funció de formar i capacitar els professionals per a la sortida professional, però un pla d'estudis no és suficient. La formació et donarà una planificació, recursos i metodologies per poder organitzar-te i actuar en el món professional. Tot i així, la pràctica és el que et donarà experiència i eines per poder afrontar el teu dia a dia.

Si s'estudia o es reflexiona sobre la problemàtica de la pràctica i s'enregistra, es pot millorar, ja que es pot estudiar i es pot recórrer a aquesta informació per a altres moments en què sorgeixi la mateixa problemàtica. Per tant, podríem dir que, com ja has vist, la definició de pedagogia i educació social no són la mateixa, però sí que van lligades l'una amb l'altra.

Elements Clau per a un Bon Professional

Un conjunt d'accions que ajuden un professional a fer bé les seves tasques i a afrontar els problemes que li sorgeixin inclouen:

  • Una bona formació continuada (reciclatge personal)
  • Un bon CV (bona formació acadèmica)
  • Temps i experiència de pràctica (assaig i error)
  • Una actitud correcta i activa
  • Treballar en equip
  • Utilitzar eines d'estudi i enregistrament

Si la formació acadèmica i la pràctica estan ben orientades i estructurades, serà beneficiós per al teu dia a dia, ja que els problemes són canviants.

Context Històric de la Pedagogia i l'Educació Social

Al llarg de la història han existit moments molt importants perquè l'educació social tingui un pes rellevant en la societat. Més enllà de les aules, els professionals han volgut construir pedagògicament i socialment una societat millor per a totes les persones.

La Visió d'Ortega sobre l'Educació

«Servir a i per a la vida en comú» (Ortega, J., 2013:2) és una de les primeres reflexions i pensaments dels professionals que veuen l'educació com una manera de viure la vida. Els primers objectius dels autors que parlaven de l'educació social eren cobrir les necessitats i carències de la societat. En els pitjors moments, en temps de crisi, pobresa i exclusió social, creix el sentiment de poder social. Les accions socials sorgeixen per satisfer la població, d'aquí el naixement de l'educació social i la pedagogia social.

Moments Clau en la Consolidació de les Ciències Socials

Existeixen tres moments històrics on les accions socials i la lluita del poble —és a dir, la pedagogia social i l'educació social— cobren molt de pes:

  1. La Revolució Francesa
  2. L'etapa post Segona Guerra Mundial
  3. El segle XX

Aquests són moments històrics per a les ciències socials, on aquestes ciències cobren molta força i són de vital importància per a la societat.

Les Tres Vessants de l'Educació Social al Segle XX

Al segle XX neixen tres vessants:

  • La germànica (principis s. XX)
  • La francòfona (meitats de s. XX)
  • L'anglosaxona (anys 60)

Aquestes tres vessants de l'educació social i pedagogia social han servit per consolidar les bases, iniciar les formacions universitàries i professionalitzar les accions al nostre país.

Conclusió: Col·laboració i Discrepàncies

Per tant, pedagogia social i educació social col·laboren entre elles, reflexionen i creixen l'una al costat de l'altra, encara que no tots els grans professionals creuen que aquestes dues ciències vagin lligades. Aquests han destacat les diferències i discrepàncies i han aportat idees oposades a la resta d'autors.

Entradas relacionadas: