Pedagogia Llibertària: l’Escola Moderna i la Institució Lliure d’Ensenyament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB

Pedagogia Llibertària: l’Escola Moderna

• Laica

• Antiautoritària: autodisciplina, autoorganització (assemblea)

• Racionalista, antidogmàtica, científica


• Importància dels materials didàctics.

• Front als llibres de text existents, crea una editorial pròpia amb textos dels principals científics i pensadors.

• Importància de la lectura

• Correspondència entre alumnes

• Butlletí de l’Escola Moderna

• Naturisme, higiene, contacte i respecte per la natura.

• Pacifisme, antibel·licisme

• Coeducació de classes i sexes

• Mètodes actius i pràctics, sense exàmens ni premis ni càstigs

• Cooperació i solidaritat front a competitivitat

• Educació integral

• Paper del mestre: guia, no importa el títol oficial (adoctrinament de l’Estat) sinó la pràctica • Escola oberta

• Solidària, popular, obrera, internacionalista

• Vinculació entre l’acció pedagògica i el canvi social.


Institució Lliure d’Ensenyament

29 d’octubre de 1876. Es crea el “Centro de estudios universitarios y secundarios” per part de diversos professors i catedràtics d’Universitat i d’Institut, entre els quals es trobaven Fernando de Castro, Salmerón, i els germans Francisco i Hermenegildo Giner de los Ríos.

El krausisme i la ILE

• Modernitzar i moralitzar la societat per mitjà d’un canvi en la formació de les persones.

• L’educació és el medi per a reformar i regenerar la societat.

• Moral laica, no dogmàtica

• Creença en la bondat de les persones.

Propostes educatives:

1• Projecte dirigit a la burgesia lliberal.

2• Educació integral.

3• Metodologia activa i intuïtiva, sense llibres de text.

4• Coeducació.

5• Llibertat de càtedra: respecte a la consciència professional.

6• Laïcisme: neutralitat religiosa (no diferències religioses a l’escola).

7• Programa unificat: cicle únic.

8• Cooperació amb la família. Propostes educatives

9• El xiquet com a subjecte propi de l’educació.

10• Contacte amb la realitat: excursions i visites a fàbriques, museus…

11• Educació de les dones: sense abandonar el paper de mare.

12• Tolerància, amor a la ciència i a la cultura.

13• Aliena a comunions religioses, escola filosòfica, partits polítics i llibertat de la ciència.

Institucions i activitats

• Conferències dominicals, Fernando de Castro.

• 1869: Escola d’Institutrius.

• 1870, Associació per a la ensenyança de la dona: —Seccions de dibuix, idiomes i música. —Escola de Comerç per a Dones. —Escola de Correus i Telègrafs.

• Escola de Bibliotecàries i Arxiveres (1894).

• Escola de Segona Ensenyança: estudis professionals (1894).

• Residència de Senyoretes, en Madrid (1915).

• Extensions universitàries —Divulgació de la Universitat. —Anglaterra, segle XIX.

• Objectius: —Difondre, divulgar la instrucció. —Exercir una acció educativa. —Afavorir l’interclassisme.

• A proposta de Rafael Altamira (1892).

• Sevilla, Zaragoza, Barcelona, Oviedo.

• Activitats: —Conferències en la Universitat. —Excursions. —Cursos breus. —Cursos d’estudis superiors.

Entradas relacionadas: