Pedagogia Llibertària: l’Escola Moderna i la Institució Lliure d’Ensenyament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB
Pedagogia Llibertària: l’Escola Moderna
• Laica
• Antiautoritària: autodisciplina, autoorganització (assemblea)
• Racionalista, antidogmàtica, científica
• Importància dels materials didàctics.
• Front als llibres de text existents, crea una editorial pròpia amb textos dels principals científics i pensadors.
• Importància de la lectura
• Correspondència entre alumnes
• Butlletí de l’Escola Moderna
• Naturisme, higiene, contacte i respecte per la natura.
• Pacifisme, antibel·licisme
• Coeducació de classes i sexes
• Mètodes actius i pràctics, sense exàmens ni premis ni càstigs
• Cooperació i solidaritat front a competitivitat
• Educació integral
• Paper del mestre: guia, no importa el títol oficial (adoctrinament de l’Estat) sinó la pràctica • Escola oberta
• Solidària, popular, obrera, internacionalista
• Vinculació entre l’acció pedagògica i el canvi social.
Institució Lliure d’Ensenyament
29 d’octubre de 1876. Es crea el “Centro de estudios universitarios y secundarios” per part de diversos professors i catedràtics d’Universitat i d’Institut, entre els quals es trobaven Fernando de Castro, Salmerón, i els germans Francisco i Hermenegildo Giner de los Ríos.
El krausisme i la ILE
• Modernitzar i moralitzar la societat per mitjà d’un canvi en la formació de les persones.
• L’educació és el medi per a reformar i regenerar la societat.
• Moral laica, no dogmàtica
• Creença en la bondat de les persones.
Propostes educatives:
1• Projecte dirigit a la burgesia lliberal.
2• Educació integral.
3• Metodologia activa i intuïtiva, sense llibres de text.
4• Coeducació.
5• Llibertat de càtedra: respecte a la consciència professional.
6• Laïcisme: neutralitat religiosa (no diferències religioses a l’escola).
7• Programa unificat: cicle únic.
8• Cooperació amb la família. Propostes educatives
9• El xiquet com a subjecte propi de l’educació.
10• Contacte amb la realitat: excursions i visites a fàbriques, museus…
11• Educació de les dones: sense abandonar el paper de mare.
12• Tolerància, amor a la ciència i a la cultura.
13• Aliena a comunions religioses, escola filosòfica, partits polítics i llibertat de la ciència.
Institucions i activitats
• Conferències dominicals, Fernando de Castro.
• 1869: Escola d’Institutrius.
• 1870, Associació per a la ensenyança de la dona: —Seccions de dibuix, idiomes i música. —Escola de Comerç per a Dones. —Escola de Correus i Telègrafs.
• Escola de Bibliotecàries i Arxiveres (1894).
• Escola de Segona Ensenyança: estudis professionals (1894).
• Residència de Senyoretes, en Madrid (1915).
• Extensions universitàries —Divulgació de la Universitat. —Anglaterra, segle XIX.
• Objectius: —Difondre, divulgar la instrucció. —Exercir una acció educativa. —Afavorir l’interclassisme.
• A proposta de Rafael Altamira (1892).
• Sevilla, Zaragoza, Barcelona, Oviedo.
• Activitats: —Conferències en la Universitat. —Excursions. —Cursos breus. —Cursos d’estudis superiors.