Pedagogia Innovadora: Un Nou Model d'Educació Integral
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,92 KB
La Meva Pedagogia: Un Nou Enfocament Educatiu
Segons la meva experiència al llarg d’aquests anys amb el model educatiu actual i amb els nous coneixements adquirits durant aquest semestre, considero que no hi ha estudiants sense potencial per estudiar o que fracassin a l’escola; simplement, és el sistema educatiu que està mal plantejat. Nosaltres, com a societat, hem evolucionat de manera ràpida, i els nostres coneixements i maneres d’aprendre també. En canvi, els sistemes educatius no han canviat ni han modificat els seus principis.
Els espais de les escoles no són veritables espais de formació, ja que cada vegada hi ha més murs i són més alts; és un intent d’aïllament per als infants que els fa semblar presons. Amb el mètode d’exàmens, l’única cosa que s’aconsegueix és fomentar la competència i els conflictes entre els alumnes, fins al punt que una simple nota numèrica defineix les qualitats de cada persona.
No s’educa per la pau i l’esperit crític, sinó per la competència, l’individualisme, la discriminació, entre altres aspectes negatius.
El nostre mètode actual ha de fer un gir. Com he esmentat, cal innovar i modificar aquest sistema. Arran d'aquesta crítica, presento la meva pedagogia, que consisteix a potenciar l’educació integral, basant-me en els quatre pilars que esmenta Delors a l’informe de la UNESCO. A més, proposo canviar l’escenari de l’educació i la manera d’implementar i aportar els coneixements.
Per altra banda, faré servir idees de diferents pedagogies i autors que m’ajudaran a explicar i defensar millor el meu model educatiu.
Aportacions i Idees Pedagògiques Clau
Abans d’esmentar totes les meves idees per al nou model d’educació, vull remarcar que tots aquests aprenentatges que proposo s’han de realitzar per setmanes, tant fora com dins de l’aula. És a dir, cada setmana s’han de treballar aspectes diferents de la vida quotidiana. Per exemple:
- La setmana de l’esport
- La setmana de les emocions
- La setmana de les relacions socials
- La setmana de les matemàtiques
- La setmana de la lingüística
- ...i així successivament.
A més, cada dia tindrà una temàtica diferent. D’aquesta manera, puc introduir les intel·ligències múltiples de Gardner (1995) i altres aprenentatges importants en el creixement dels infants.
Les escoles han de ser un espai on poder parlar i interactuar amb les persones, tal com deia Lorenzo Milani (1923). D'aquesta manera, proposo que un cop al dia, abans de començar les classes, els alumnes tinguin un moment per realitzar dinàmiques i jocs de tot tipus, de manera que puguin parlar, jugar i riure. A més, amb aquestes dinàmiques o jocs estem treballant les relacions entre persones, la socialització, la cooperació, la solidaritat, etc. Aportacions que ens proporciona Freinet dins la seva proposta d’escola nova (1996).
Donaré més importància a l’educació en grup i al treball col·lectiu que a l’individual, tal com deia Makarenko (1888), ja que treballar en grup permet experimentar i conèixer la societat amb què es viu i amb la qual s’ha de conviure. Tot i així, no deixaré de banda les característiques individuals de cada persona. John Holt (1923) ens diu que cada persona neix amb unes potencialitats i unes capacitats innates, i que l'escola, sovint, les perverteix en lloc de potenciar-les. Per tant, dins la meva proposta, i basant-me en diversos autors com Decroly, Ferrer i Guàrdia i Krishnamurti, que defensen la llibertat de l'infant, proposo que l'infant potenciï aquestes capacitats. L'educador ha de fer un acompanyament, de manera que si a l'infant li agrada pintar més que escriure, que pinti i no se l'obligui a escriure.