Pedagogia Antiautoritària: Llibertat i Emoció a l'Educació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,55 KB
Pedagogia Antiautoritària: Principis i Corrents
El corrent pedagògic de l'antiautoritarisme és un moviment que ha implicat, pedagògicament, que s'impedeixi la interiorització per part dels individus dels mecanismes de submissió a l'autoritat (a qualsevol poder aliè a ells mateixos).
Característiques i Objectius Clau
Els seus objectius principals són:
- Eradicar la por, l'angoixa i la culpa.
- Fomentar el suport mutu i el criteri personal.
- Eliminar instàncies mediadores en el procés en què cadascú adquireix la seva pròpia experiència del món, intentant conèixer-los a través de la reflexió personal.
- Basar les relacions entre individus i grups en la solidaritat.
Pel que fa a les seves característiques més remarcables, podem destacar:
- Voluntat d'educar en la llibertat i per a la llibertat.
- Defensa d'un canvi d'actitud tant per part del mestre com de la institució educativa.
- Propiciar el sorgiment de noves relacions i noves alternatives.
Subcorrents Importants
A més, cal destacar també dos subcorrents molt importants a l'època:
- La pedagogia llibertària.
- Les opcions terapèutiques antiautoritàries.
Pedagogia Llibertària (Tolstoi, Ferrer)
Pel que fa a la pedagogia llibertària, rebutja l'escola tradicional, ja que es considera un instrument d'alienació que imposa idees des del poder establert i apaga la set de llibertat i la iniciativa en el conformisme. Ha de transformar-se en un vehicle de formació de consciències lliures, imbuïdes del sentiment d'igualtat entre les persones. En aquest corrent podem destacar Tolstoi, Robin i Ferrer i Guàrdia.
Opcions Terapèutiques (Rogers)
El corrent terapèutic o opcions terapèutiques antiautoritàries, postulades per Rogers, se centra en l'alumne. Requereix mirar l'experiència personal de l'interlocutor i treballar des de la seva pròpia percepció sense afegir elements externs. Un conjunt d'actituds (comprensió empàtica, autenticitat i consideració positiva incondicional) que ha de manifestar el terapeuta o l'educador per contribuir al procés de creixement personal.
Alexander S. Neill: Vida i Llegat
Biografia i Influències Clau
Alexander S. Neill va ser un pedagog que va néixer a Escòcia l'any 1883. Es va graduar a la Universitat d'Edimburg. Va ser director d’una escola escocesa; l’experiència en aquesta escola es recull a la seva primera obra Domine's Log. A més, en aquesta escola és on van començar a madurar les seves idees sobre l’educació antiautoritària, principis que es van veure reforçats després de visitar la comunitat de joves delinqüents, Little Commonwealth, ja que allà va poder veure el funcionament d’una institució educativa on s’aplicava el principi de l’autogovern. Així s'inicià la història de Summerhill. Es va traslladar a Leiston, on Neill va dirigir la seva escola fins a la seva mort l'any 1973.
Obres Destacades de Neill
Neill va ser autor de vint llibres, en els quals sempre va defensar la bondat i la felicitat de l'infant.
Cors i no només caps a les escoles (1944)
Aquesta obra, que escriu durant la Segona Guerra Mundial, és el text del qual està extret aquest fragment. Hi expressa que normalment els mestres solament atenen els caps, ignorant els sentiments dels infants. Però per a ell no ha de ser així: a l'educació sempre han d'estar presents les emocions, i aquestes han de ser superiors a l'aprenentatge, que passa a un pla secundari, ja que l'essencial és que l'infant adquireixi qualitats i actituds per poder desenvolupar-se a la vida.
Summerhill, un punto de vista radical sobre la educación de los niños (1960)
En aquest llibre es relata la vivència a Summerhill, l'escola que va fundar el mateix autor. Aquesta escola, que ell defineix en el llibre, es caracteritza per preparar els seus alumnes per a la vida, però tenint l'objectiu que siguin feliços. Per això, exposa que se'ls ha d'educar amb amor i llibertat, desenvolupant més la part sentimental que la intel·lectual. Al final del llibre s'exposa una sèrie de problemes dels infants i pares, i conclou l'obra amb una sèrie de preguntes i respostes que resumeixen aspectes bàsics de Summerhill.