Pavlov-en Klasikoak: Abiapuntua, Baldintzarapen Agortze, Orokorpena, Errefortzu eta Zigorra
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en vasco con un tamaño de 3,82 KB
PAVLOV: 2.2 ABIAPUNTU
- Abiapuntua, listu jarioa da, erreflexuzko erantzun naturala, ez ikasia:
- Janaria (EI), estimulu baldintzagabea da.
- Listua jariatzeko erreflexua (BE), erantzun baldintagabea da; oro har baldintzagabeko erreflexua.
- Kanpaitxoa, estimulu neutroa da, hasieran listu jarioa probokatzen ez baitzuen. Baldintzagabeko estimulua eta neutroa batera aurkezten dira eta emaitza baldintza gabeko erantzuna da.
- Amaiera, estimulu neutroa bakarrik aurkeztean ematen da; hau da, erantzuna bera denan.
2.3 BALDINTZARAPEN AGORTZE, OROKORTZE ETA BEREIZKETA
- Pavlovek ikasitako portaeraren aldaketa ezabatzen ahaleginduko da.
Horretarako, estimulua eta erantzunaren arteko erlazioa ezabatzen saiatu zen: kanpaitxoa behin eta berriro jo ondoren janaririk ezak listu jarioa desagertzea dakar.
Listu jarioa, beste antzeko estimulu baten aurrean orokortu daiteke: musika, txirrina… (orokortzea).
Kanpaia hiru aldiz jotzean erreakzionatuko du, baina ez bi eta ez lau aldiz entzutean; horri, diskriminazioa deritzo.
3 ENTSAILU ERRORE BIDEZKO IKASKETA
3.1 THORNDIKEN ESPERIMENTUA ETA SKINNERREN KAXAK
-Entsailu errore bidezko ikasketetan, sujetuak aktuatu edo bere kondukta instrumentala erabili behar du jakiteko helburua lortzeko.
- Eduard Thorndikek, katu gosetiaren esperimetua egin zuen. Katuak kaiolan dagoelarik, janaria ikusten du kanpoan.
- Janaria lortzeko, atea irekitzen asmatu behar du.
- Behin eta berriro aprobak edo entsailuak eginez intertzen asmatzen du.
- Animali berdinarekin egoera errepikatzekotan, gero eta mugimendu gutxiago egin beharko ditu erantzun egokia lortzeko.
- Skinneren kaxak: animalien ikerketarako diseinatuak izan ziren: plankak, tranpillak, argiak, mekanismo elektrikoak…
- Jakineko palanka ikutzean, tranpilla ireki eta janaria lortzen du.
- Entsaio gehiago egin ahala, mugimendu gutxiago beharko ditu janaria lortzeko.
- Azkenik, gose denean berehala mugimendu zuzena egiten ikasten du.
3.2 ERREFORTZU ETA ZIGORRA
-Errefortzua, jokabidea indartu dezakeen estimuloa da.
Zigorra, berriz, jokabidea gauzatzeko probabilitatea gutxitzen duena.
Bi errefortzu mota:
Positiboak: jakineko portaera edukitzean saria lortzen du.
Negatiboak: jokabidearen erantzun bezala mingarria den egoera desagertzen da.
- Bi zigor mota:
Positiboak (estimulu abersiboak): Jokabide bat estimulo mingarriekin batera doa.
Negatiboak: Jokabidearen erantzun bezala estimulo atsegina desagertzen da.
Estimulo diskriminatzailea, noiz erantzun behar duen jakiteko, animaliak ikasi behar duena da. (Argia piztuta dagoenean edo botoi batean marrazki bat dagoenean, botoiari ematea).
3.3 ERREFORTZU PROGRAMAK
-Indartze programak: errefortzuak ikasketa prozesuan banatzen dira, nahi den eragina lortzeko.
Errefortzu partzialeko programak eraginkorragoak izan dadin, erantzun batzuk indartzen dira baina ez guztiak:
Arrazoi finkoko programak: Errefortzua, hainbat erantzun kopuru egokiren ondoren kudeatzen dira.
Arrazoi aldakorreko programak: Errefortzua, erantzun kopuru egoki aldakorren ondoren kudeatzen da. (2,3 eta gero 4 erantzun ondoren).
Tarte fijoko programak: Errefortzua, tartekatutako hainbat denbora finko ondoren eta lehen erantzun egokiaren ondoren kudeatzen da.
Tarte aldakorreko programak: Errefortzua, tartekatutako denbora aldakorren ondoren kudeatzen da.