Pavelló Alemany de Mies: Simplicitat i Elegància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,55 KB

El Quadre Misteriós: Dues Interpretacions

Aquest quadre podria representar un enfrontament entre un pare i el seu fill. Una altra interpretació suggereix que ambdós personatges són el mateix pintor; el de l'esquerra representa el seu costat més assenyat, enfrontat al seu costat més rebel. Es diu que per pintar l'home més gran, l'artista es va inspirar en el jardiner del seu pare. D'aquest mateix quadre, en va fer cinc versions, modificant el nombre de personatges i el decorat. Cada vegada el dibuixava de manera més simplificada.

Funció de l'Obra

En aquesta època, els quadres es feien principalment per a la venda. No era habitual pintar per encàrrec previ, sinó que l'autor creava lliurement i després venia la seva obra. Aquesta obra té una funció estètica i, alhora, experimental, especialment en la reducció dels objectes a figures geomètriques. L'objectiu era trobar un nou llenguatge artístic.

Pavelló Alemany: Una Icona de la Modernitat

El Pavelló Alemany va ser construït l'any 1929 per l'arquitecte Ludwig Mies van der Rohe per a l'Exposició Internacional de Barcelona. Aquest pavelló representava Alemanya en un moment històric complex, durant la dictadura de Primo de Rivera a Espanya i en el context de la crisi econòmica mundial del Crac del 29 (La Gran Depressió). Alemanya, en el període d'entreguerres, volia projectar una imatge de renovació i transparència amb aquest pavelló (Alemanya Republicana).

Característiques del Pavelló

Aquesta obra és un exemple paradigmàtic de l'estil funcionalista, caracteritzat per:

  • Simplicitat de les formes.
  • Volums simples.
  • Rebuig de la decoració supèrflua.
  • Austeritat i funcionalitat.

Descripció Arquitectònica

El Pavelló Alemany es va construir amb materials nobles com marbres de diferents colors, travertí, vidre, ònix daurat i acer. Els elements estructurals principals són vuit pilars d'acer inoxidable disposats en retícula. També hi ha murs i envans, però sense funció de suport. La coberta plana i horitzontal sobresurt de l'estructura, creant un espai sota cobert.

Espai Exterior

L'edifici s'alça sobre un petit pòdium, accentuant la seva horitzontalitat. L'escala d'accés condueix a un estany, obligant a girar a la dreta per entrar a l'edifici. Hi ha un estany més gran davant i un altre de més petit a la part posterior, on es troba l'escultura de bronze "Demà", que destaca per la seva horitzontalitat.

Espai Interior

L'interior és un espai diàfan, sense divisions, amb una planta lliure. Els envans actuen com a elements separadors d'espais d'exposició. El mobiliari inclou butaques i cadires dissenyades específicament per a l'exposició, com les famoses butaques Barcelona, creades pel mateix Mies van der Rohe. La decoració és minimalista i austera, basada en els colors dels marbres, el vidre i l'acer inoxidable.

Funció i Significat

El Pavelló Alemany va ser concebut com la seu d'Alemanya a l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Un cop finalitzada l'exposició, l'edifici va ser desmantellat. No obstant això, a causa del seu valor arquitectònic, va ser reconstruït l'any 1986. El pavelló contrastava fortament amb l'arquitectura catalana de l'època. Simbolitzava l'Alemanya austera de la postguerra i, en el context de l'exposició, va acollir la recepció oficial del rei Alfons XIII per part de les autoritats alemanyes (la cadira Barcelona va servir de tron).

Entradas relacionadas: