Pavelló Alemany de Mies van der Rohe: Anàlisi i Significat
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,96 KB
El Pavelló Alemany de Mies van der Rohe: Anàlisi Arquitectònica
Cronologia i Context Històric
- Cronologia: Mitjans del segle XX (1929).
- Context Històric: En aquest temps regnava Alfons XIII a Espanya, i Primo de Rivera estava al poder. Alemanya era la República de Weimar. La principal ocupació de la població era la indústria, i es va produir un creixement demogràfic significatiu.
L'Estil Racionalista i la Figura de Mies van der Rohe
El Pavelló Alemany és un dels màxims representants de l'arquitectura racionalista. Ludwig Mies van der Rohe, alemany d'origen, va tenir una carrera artística dividida en dues parts:
- La primera, amb una formació de caire pràctic a la seva ciutat natal.
- La segona, iniciada a Berlín just després de la Primera Guerra Mundial, quan Alemanya estava destrossada. Mies van der Rohe va formar part d'un grup amb la missió de reconstruir el país. A partir d'aquí, va iniciar una carrera ascendent, sent director de l'escola Bauhaus. Quan aquesta va desaparèixer, molts dels seus components es van exiliar com a conseqüència de la pujada al poder de Hitler. Abans de començar la Segona Guerra Mundial, va anar als Estats Units, on es va convertir en un arquitecte molt important.
Influències de l'Estil Racionalista
El racionalisme va estar influenciat per:
- L'Escola de Chicago (amb figures com Louis Sullivan).
- L'Escola de Viena a Europa.
- Moviments artístics com el cubisme, el neoplasticisme i el constructivisme.
Altres arquitectes racionalistes destacats són Walter Gropius (fundador de la Bauhaus) i Le Corbusier (francès, autor de la Villa Savoye).
El Pavelló reuneix les característiques del vocabulari formal del racionalisme, excepte les finestres tradicionals.
Característiques de l'Estil Racionalista
L'estil es defineix per:
- Austeritat constructiva: Manca d'ornamentació supèrflua.
- Formes pures i netes.
- Simetria i equilibri.
- Utilització de nous materials: Acer, formigó armat, vidre.
- Materials nobles: Fusta, pedres granítiques com el marbre.
- Les parets tenen funció de tancament, no de suport.
- Els pilars (pilotis) fan la funció de suport.
- Preocupació per l'espai interior.
- Relació amb l'entorn.
- L'aigua s'utilitza com a element de disseny.
- Absència de façana tradicional.
- Planta lliure.
- Predomini de les línies rectes i volums elementals.
- Estructures vistes.
Sistema Constructiu i Materials
- Sistema Constructiu: Basat en l'ús de nous materials. A partir de la Segona Revolució Industrial, l'arquitectura va incorporar materials innovadors.
- Materials Principals:
- Pedra (marbre travertí, granit).
- Acer inoxidable.
- Vidre.
- Tractament del Mur: Els murs estan formats per grans lloses de marbre travertí, granit verd i vidre emmarcat per acer inoxidable.
Anàlisi Formal del Pavelló
- Planta: Lliure.
- Elements de Suport: Vuit pilars (pilotis).
- Elements Suportats: Una coberta plana i horitzontal.
- Espai Exterior: Línies dominants i verticals. Hi ha una clara relació exterior-interior i amb l'entorn (per exemple, el jardí). No té una façana definida.
- Espai Interior: El pavelló reuneix el vocabulari formal del racionalisme, creant un espai fluid i diàfan.
Significat i Funció de l'Obra
- Caràcter de l'Edifici: Públic i civil.
- Símbols:
- Exteriorment, l'edifici en si és el símbol de la modernitat i la nova Alemanya.
- Interiorment, la cadira Barcelona, dissenyada pel mateix Mies van der Rohe, és un element icònic.
- Context de la Comissió: Un govern alemany de la República de Weimar moderna.
- Qui encarrega l'obra i a qui va dirigida: L'encarrega el govern de la República de Weimar i va dirigida a tothom que visités l'Exposició Universal de Barcelona de 1929.
- Funció de l'Obra: Institucional, representant Alemanya en l'exposició.
- Relació Actual: Abans tenia la finalitat de ser el pavelló d'Alemanya, i avui té una funció didàctica, mostrant què és el racionalisme i l'obra de Mies van der Rohe.