Pavelló Alemany de Barcelona: Obra Mestra de Mies van der Rohe
Enviado por Maria y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,18 KB
Pavelló Alemany de Barcelona
Mies van der Rohe (1886-1969)
Cronologia: 1929 (reconstruït 1986)
Estil: Racionalisme/Funcionalisme
Localització: Av. Baró de Comillas, jardins de Montjuïc, Barcelona
Tècnica: Sistema constructiu amb materials industrials (marbre travertí, ònix, granit, acer inoxidable i vidre)
Mides: 18,48 m (ample) x 56,63 m (llarg) x 3,10 m (alçada)
Tipologia: Pavelló, edifici públic representatiu d'Alemanya
Context Històric i Cultural
1929: Exposició Universal a Barcelona sota la dictadura de Primo de Rivera. Alemanya en el període d'entreguerres, busca projectar una imatge de modernitat i transparència.
Crac del 29: Crisi econòmica global.
Cultura: Generació del 27, surrealisme i psicoanàlisi.
Planta
- Tipus: Lliure, espai centrífug, no unitari.
- Parts: Cos auxiliar, cos principal, podi, 8 graons i estany.
- Ritmes: Combinació de rectangles, efectes de simetria.
Alçat
- Coberta plana i horitzontal.
- 8 pilars cruciformes d'acer inoxidable.
Façana
- Organització horitzontal amb un banc prominent.
- Pilars com a únics elements verticals.
Funció
Edifici representatiu d'Alemanya a l'Exposició Universal de 1929. Contrast amb l'arquitectura clàssica de l'entorn.
Simbolisme
Valors de la Nova Alemanya: racionalitat, austeritat, transparència i perfecció. Influència de la Bauhaus.
Relació Arquitectura-Urbanisme
Estructura transparent amb espais interiors i exteriors interconnectats. Ubicació en un terreny amb pendent.
Antecedents i Influències
De Stijl, Neoplasticisme i la Bauhaus.
Influència en l'arquitectura posterior, especialment el Racionalisme a Catalunya.
Relacions amb altres obres
Teoria de "pell i ossos": acer i formigó a l'interior, vidre a l'exterior. Mur cortina en gratacels posteriors.
Diferències amb altres solucions
Arquitectura ortogonal de Mies vs. tendències neobarroques de Niemeyer i Aalto.