Pautes d'Escriptura, Comunicació No Verbal i Assertivitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,66 KB

Pautes per a l'elaboració d'un document escrit

  • Analitzar la situació: Pensar en la situació que ha generat la necessitat d’escriure. Ens valdrem de preguntes com: a qui em dirigeixo? Qui ho ha de llegir? Què n’espero, del receptor? Quina imatge d’empresa vull transmetre? Quina extensió i quin to ha de tenir el text?
  • Generar les idees: Buscar informació i relacionar-la amb les idees que vulguem transmetre.
  • Seleccionar la informació: Seleccionar la idea principal del missatge. Ens valdrem de preguntes com: què sap el receptor? Quina serà la idea bàsica del missatge?
  • Ordenar el contingut: Estructurar el missatge en introducció, desenvolupament i conclusió. Ens valdrem de preguntes com: on inclourem la idea principal? Quina informació la complementarà?
  • Redactar el text: Escriure el text buscant les paraules adients en funció del contingut i del destinatari.
  • Revisar l'escrit: Corregir els errors i millorar tot allò que sigui necessari amb la finalitat d’adequar el text al lector i a l’objectiu prefixat.

La comunicació no verbal

La comunicació no verbal és aquella que no utilitza signes lingüístics per elaborar el missatge. Utilitza un llenguatge més universal que altres tipus de comunicació, ja que es basa en analogies i reflecteix els sentiments i pensaments d’una manera més clara.

L'estil comunicatiu: l'assertivitat

Dins de l'entorn laboral hi pot haver dificultats comunicatives a l'hora de defensar una postura, de liderar de manera eficaç, de resoldre un conflicte entre companys, etc. Els estils comunicatius agressius o excessivament passius i submisos bloquegen la comunicació i poden derivar en problemes de relació. Les persones poden treballar una sèrie d'habilitats que els han de permetre establir comunicacions positives que afavoreixin l'entesa i alhora permetin conservar les relacions personals entre els qui les efectuen; una de les quals és l'assertivitat.

L'assertivitat consisteix en la capacitat que tenen les persones d'expressar els seus propis drets sense generar hostilitat en l'entorn i sense manipular ni deixar-se manipular pels altres.

Aquesta habilitat social va molt lligada a l'autoestima, ja que implica una confiança en un mateix i en les pròpies capacitats, valorant els propis drets i també valorant els drets dels altres.

Les persones poc assertives normalment són insegures, sovint tímides, i anteposen les necessitats dels altres a les seves pròpies sense tenir en compte els seus propis drets i necessitats. Un segon patró de persones poc assertives són les persones agressives, que tenen problemes amb els altres i que només tenen en compte les necessitats pròpies. En tots dos casos és possible que es generin problemes de relació amb les persones del seu entorn. En la taula 5 es mostren els diferents tipus de comportament des del punt de vista de l’assertivitat.

Característiques de les persones assertives

  • Saben dir no o mostrar la seva postura en relació amb un tema determinat. Manifesten les seves opinions explicant i justificant la seva postura; expressen respecte i comprensió també cap a les postures, sentiments o demandes de l'altre, encara que no hi estiguin d'acord.
  • Saben demanar favors quan ho necessiten.
  • Reaccionen davant d'un atac. Identifiquen l'existència d'un problema i demanen aclariments si hi ha alguna cosa que no tenen clara.
  • Saben expressar sentiments de gratitud, afecte, satisfacció, i també d'insatisfacció o dolor.

Entradas relacionadas: