La Passió de Crist en l'Art: Eucaristia, Traïció i Ecce Homo
Enviado por Chuletator online y clasificado en Religión
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,63 KB
La Passió de Crist: Episodis Clau en la Representació Visual
El Darrer Sopar i la Institució de l'Eucaristia
Acte seguit, Jesús procedeix a beneir el pa i el vi, i els reparteix entre els seus deixebles dient que aquest pa simbolitza el seu cos que serà entregat per salvar els homes del pecat. I el vi, que simbolitza la seva sang, que serà vessada per salvar els homes del pecat. Per tant, en aquest moment, quan Jesús beneeix el pa i el vi, es considera que Jesús institueix el sagrament de l’Eucaristia, que és el sagrament culminant de la litúrgia cristiana.
Aquest darrer sopar és dels més representats i el podem veure amb els deixebles col·locats de manera ordenada, amb Jesús al centre. Altres vegades apareix representat amb una composició no tan ordenada ni simètrica, i Jesús pot quedar a un costat de la taula.
Oració a l'Hort de Getsemaní
Una vegada han acabat el sopar, Jesús ja els ha anunciat la traïció, la seva captura imminent i la seva mort. Jesús es retira a resar a l’Hort de Getsemaní acompanyat dels seus deixebles. Es retirarà una mica d’ells; els que l’acompanyaran més a prop seran Pere, Joan i Jaume.
Jesús es posarà a resar ple de tristesa i angoixa davant els fets que s’acosten, i és quan se li apareix un àngel per consolar-lo. Aquest, en general, porta els símbols de la Passió:
- Un calze (la sang de Crist).
- Una creu (que representa la mort).
L’oració a l’hort es representa amb Jesús agenollat, i a la part baixa, els deixebles, que estan adormits.
La Besada de Judes i la Captura
Aquest episodi també es pot trobar com la captura de Jesús. Estant a l’Hort de Getsemaní, arriba tot un grup de gent armada enviats per les autoritats religioses jueves. Entre ells arriba Judes, es dirigeix a Jesús i li dóna una besada.
En aquell moment, les persones armades capturen Jesús, que accepta aquesta captura, però un d’aquests deixebles més pròxim a ell (Pere) sí que intenta defensar Jesús, i agafa un punyal o una espasa i talla l’orella a un dels capturadors. Jesús agafarà l’orella i la tornarà a aferrar com a símbol de perdó.
A vegades només apareix la besada. A nivell simbòlic, aquest tema de la besada representa la traïció. Acte seguit, Judes es penedeix, torna les 30 monedes i es penja. Per això Judes no és considerat un dels apòstols.
Jesús Davant les Autoritats
Davant Caifàs: L'Escarni
Jesús és enviat davant les autoritats. Quan el porten davant Caifàs es produeix l’escarni de Crist, la burla, ja que a Jesús el lliguen, li tapen els ulls, li peguen, etc. L’acusen de blasfèmia i demanen que sigui castigat amb la mort. Però el sacerdot Caifàs diu que ell no té potestat, que aquesta correspon a l’autoritat política, que era el governador romà, Pilat.
Davant Pilat: La Flagel·lació i l'Ecce Homo
Porten Jesús davant Pilat, qui sembla tenir molts dubtes de si condemnar-lo o no a mort, perquè tem la reacció de la multitud (detractors i seguidors). Pilat vol cercar una solució intermèdia: castigar Jesús públicament, flagel·lant-lo. El lliguen a una columna i el despullen.
Amb aquesta flagel·lació es tornen a burlar de Jesús i és quan li posen els atributs de la burla:
- La corona d’espines, com a burla del fet que Jesús es proclamés rei dels jueus.
- Una capa vermella, com si fos un símbol de poder.
- Una canya a les mans, a mode de ceptre.
És en aquests moments que Pilat agafa Jesús i el presenta davant els jueus quan diu «Ecce Homo» (vet aquí l’home). Es mostra Jesús com una persona torturada amb aquells tres atributs. Pilat vol dir amb això que ell no és el fill de Déu, que el poble es doni ja per satisfet amb el càstig, i que ja no continuïn demanant la seva mort. A vegades pot aparèixer al costat de Pilat, mostrant Jesús al poble.
Així i tot, el poble jueu continua demanant la seva mort. El poble demana la crucifixió. Pilat, davant aquest fet, es dóna per vençut, els l'entrega, acceptant que el crucifiquin, i es renta les mans en públic.