Parts d'un teatre grec
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,26 KB
¡Escribe tu texto aquí!
3. El teatre i les representacions escèniques
El Teatre:
En un principi els Teatres romans eren de fusta i desmuntables. Però a partir del s. I abans de Crist es van començar a construir teatres seguint els models grecs, és a dir, De pedra. El teatre grec es dividia en tres parts:
1. La graderia (on seien els espectadors)
2. L'orchestra (espai circular con cantava i ballava el Cor)
3. Construccions de l'escenari (plataforma on Actuaven els actors i un edifici que feia de teló de fons, magatzem i Vestidors)
Un Plànol de com era un teatre grec, i a baix, un gran exemple, el Teatre D'Epidaure.
Els romans, Però, van incloure innovacions:
-Els romans van Ser els primers en ser capaços de construir els Teatres com a edificis independents (a diferència dels grecs, que sempre Els construïen sobre la falda d'una muntanya i d'aquesta manera, posar els Seients en forma de grades). D'aquesta manera la Graderia o cauea descansava sobre un sistema d'arcs i galeries de formigó. La façana exterior del teatre era formada de fileres d'arcs disposades en Diversos pisos.
-Fan l'orchestra semicircular (al teatre grec era Circular) i va passar a ser el lloc on seien els Espectadors més importants.
-També van fer l'escenari més ample. La scaena va passar a Construir-se tan alta com la cauea, i d'aquesta manera el teatre quedava tot Tancat en un semicercle. També hi havia una façana Que donava a l'interior (frons scaenae), la qual estava ornada amb dos o Tres pisos de fileres de columnes i disposava de ters portes cap a L'escenari. Servia de decorat permanent per a totes Les obres.
-De la mateixa
Manera que el teatre grec, el teatre ROMà era a
L'aire lliure, tot i que de vegades es cobria amb una lona. La cauea solia estar dividida en tres sectors per a
Públics de diferents classes socials (les classes altes seien a les grades
Més pròximes a l'escenari).
-El teatre més important a Roma va ser el de Pompeu,
Amb una capacitat per a 27.000 espectadors.
A la nostra península també n'hi han de ben conservats, com el de Mèrida o el
De Sagunt.
El Plànol del teatre ROMà, i a baix, com a exemple, el Teatre ROMà de Mérida (Badajoz)
Les
Representacions escèniques
-Les representacions teatrals que tenien lloc en aquesta època tenien menys importància que altres activitats d'oci que
Es feien com ara els jocs de circ i d'amfiteatre, festivals religiosos anuals
(Ludi Megalenses, Ludi Apollinares o Ludi Romaní). Aquestes
Representacions, en casos extraordinaris, es feien juntament amb d'altres per
Celebrar triomfs militars, o bé els funerals d'algun personatge cèlebre.
Les persones
Encarregades d'organitzar aquest tipus d'espectacles a Roma s'anomenaven edils. Aquests contractaven
Una companyia teatral (grex) i el seu director (dominus), que a part de
Dirigir, també actuava, comprava la peça al poeta.
-El nombre d'actors o histriones que participaven
En una obra teatral era de cinc o més. Tot i
Així, durant la República, els actors professionals
Estaven socialment mal considerats, de manera que no podien ser
Ciutadans, sinó esclaus o lliberts. Això va canviar radicalment al'època de l'Imperi, quan els actors famosos van convertir-se en una
Mena d'estrelles, fins a l'ectrem que alguns membres de l'alta societat,
Com ara Neró, van caure en la temptació d'actuar.
-No hi havien actrius, excepte en el mim, i els papers femenins eren representats per homes,
Que dissimulaven la seva masculinitat amb màscares anomenades personae. La indumentària,
Segons el personatge, corresponia a uns estereotips.
La vestimenta podia ser una túnica grega, anomenada pallium,
Només en aquelles obres situades a Grècia. En les obres de tema ROMà, en canvi,
Es diuen togues romanes i túniques. També existien unes sabates especials
Amb tacons alts per a les tragèdies anomenades cothurnus,
I unes sandàlies obertes anomenades soccus
Per a les comèdies.
Podem Veure les màscares que utilitzaven els romans en les representacions de les Seves obres anomenades personae.
-El teatre llatí Era gairebé sempre en vers i la música hi jugava un paper important, sempre Escrita per un compositor diferent a l'autor de l'obra. Les escenes cantades (molt abundants) eren Anomenades cantica, i podien ser cantades en solitari amb acompanyant de Flauta o entre diversos personatges. Cada companyia Disposava d'un o més cantors que executaven els càntics mentre els actors feien Silenci i els gestos adequats.