Participació educativa i descentralització

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Español

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,07 KB

La participació educativa

Per fer possible la participació educativa, cal introduir el terme descentralització. La participació educativa només té sentit en una comunitat descentralitzada, és a dir, on es diversifica la responsabilitat. Això ofereix més possibilitats per a la implicació personal en la presa de decisions i l'exercici responsable, tant individual com col·lectiu. La constitució d'un terme educatiu descentralitzat no només implica la distribució de competències entre diferents administracions, sinó que també requereix la promoció de la participació social.

El punt d'actuació clau és la transformació dels centres educatius en autèntiques comunitats educatives. Això s'aconsegueix fomentant la participació dels pares i els alumnes, ja sigui directament o a través de les associacions pertinents.

Òrgans de participació

  • Consell Escolar (municipal i insular)
  • Estat: CEE (Consejo Escolar del Estado)
  • Illes Balears: CEIB (Consell Escolar de les Illes Balears)
  • Centres educatius
  • Associacions de pares i mares d'alumnes (APIMA)

Consell Escolar de l'Estat (CEE)

Creat per la LODE, és un òrgan de participació nacional. Hi participen tots els sectors afectats per a la programació general de l'ensenyament i assessora el Ministeri d'Educació respecte als projectes de llei o reglaments. El Consell General de Formació Professional, un òrgan interministerial, té caràcter consultiu i se centra en la participació institucional, assessorant el govern en matèria de formació professional, tant reglada com ocupacional.

Composició del CEE
  • President
  • Vicepresident: Substitueix el president en cas necessari.
  • Secretari general: Tasques administratives.
  • Consellers o vocals:
    • 20 professors
    • 12 pares
    • 8 alumnes
    • 4 personal administratiu
    • 4 titulars de centres docents privats
    • 4 representants sindicals
    • 4 representants empresarials
    • 8 representants de l'administració educativa (elegits pel Ministre d'Educació i Cultura)
    • 4 representants de l'àmbit universitari
    • 4 representants d'entitats locals
    • 12 personalitats designades pel Ministeri d'Educació i Cultura
    • 4 representants del camp de la dona (1 de dones)

El consell es renova cada dos anys.

Funcionament del CEE

Els consells funcionen en:

  • Plens
  • Comissions de treball permanents
  • Juntes de participació dels consells escolars autonòmics
  • Ponències

Amb tot això, elaboren informes, dictàmens i propostes.

Els plens

Estan composats pel president, vicepresident, secretari i consellers. Les seves tasques són:

  • Consulta sobre la programació general de l'ensenyament.
  • Aprovació i publicació de l'informe anual.
Comissions permanents

Tenen tasques a nivell consultiu sobre projectes de reglament del consell escolar i legislació bàsica, fixació d'ensenyaments mínims i títols acadèmics.

Junta de participació

Dels centres escolars autonòmics, està formada pel president i els consellers autonòmics, i presidida pel consell escolar de l'estat. Funcions:

  • Elaborar informes sobre projectes.
  • Estudis i informes de la comunitat autònoma.
  • Assumptes rutinaris.
Seminaris d'estudi o comissions

Consell General de la Formació Professional

Té caràcter consultiu, se centra en la participació institucional i assessora el govern.

Consell Universitari

S'encarrega d'establir les línies d'actuació estratègica de les universitats.

Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB)

Composició:
  • 10 professors
  • 7 pares
  • 3 alumnes
  • 2 representants d'administració
  • 2 representants de centres privats
  • 2 representants sindicals
  • 2 representants patronals

Entradas relacionadas: