1.Tractament de la
Informació:
L’activitat empresarial recull dades constantment: dels proveïdors, dels
Clients, etc. Son autèntiques fonts d’informació. Tota aquesta informació, no
Té valor autèntic si no està degudament actualitzada o classificada. Una vegada
Obtinguda, l’empresa ha de classificar, triar i processar aquestes dades i
Fer-ne un ús eficient i prendre decisions racionals. El tractament de la
Informació, entenem un conjunt d’operacions successives que es duen a terme amb
La infor-mació obtinguda i que consta de les fases següents: - Cerca o recollida d’informació i
Emmagatzematge, - Classificació de la informació obtinguda, - Tria de la
Informació que fa falta en cada moment, - Elaboració de documents a partir
D’aquesta informació i presentació o distribució d’aquests documents als
Interessats.
1.1Cerca d’informació:
L’empresa pot optar per obtenir-ne directament o per recopilar dades proporcionades
Per tercers, poden parlar de fonts d’informació internes i externes. Diem que
La font es primària si s’obté de primera mà, on es té un contacte directe en
Canvi si la font s’ha obtingut de manera indirecta, per persona o documents,
Parlem de secundaries. Podem agrupar les fonts tal com indiquem en la taula
Següent: Internes:-Bases de dades internes (
De prov, de clients..),-Estats financers,-Registres (de vendes, de costos,
Etc),-Tota la documentació generada en l’empresa. Externes:-Llocs i pàGinés web,
Portals Internet,-Publicacions oficials,-Revistes,-Estadístiques,- Dades
Procedents de prov, de clients, etc. Primàries:-
Enquestes,-Entrevistes,-Personal de empresa,-Registres de vendes. Secundàries:-Bases de dades de
Empresa,-Bases de dades externes,-Cambres de comerç,-Instituts
D’estadístiques,-Llibres,revistes i publicacions.
Cerca informació per
Internet:
Avui dia la cerca d’informació es fa sobretot a través de cercadors a
Internet. Un cercador o motor de cerca
és una pàgina web que permet buscar-ne d’altres que compleixen, com a mínim,
Una condició de cerca establerta per l’usuari. Aquesta condició de cerca és la
Paraula o conjunt de paraules que han de contenir les pàGinés que busquem. Aquests obstacles es pot
Salvar, aplicant alguna de les opcions següents:-Triar paraules clau més
Concretes del tema sobre el qual volem fer la cerca,-Utilitzar com a condició
De cerca un seguit de paraules entre cometes dobles,-Fer servir les opcions de
Cerca avançada que ens ofereix el cercador,-Excloure paraules
Semblants,-Utilitzar operadors lògics, de proximitat o d’existència.
1.2Classificació de la
Informació
Aquesta necessitat de
Classificació de la informació conforma l’origen dels sistemes d’informació,
Que serveixen per classificar la informació, tractar-la i donar-hi un ús.
Perquè un sistema sigui eficaç, les característiques més adequades son les
Següents: Precisió: és sempre desitjable, té
Costos en termes de temps i diners, cal buscar-la fins al punt que deixa de ser
Rendible econòmicament. Oportunitat: una informació es la que
S’obté en el moment adequat. La info que s’obté massa abans o massa tard perd
Valor. Capacitat: Ha de ser capaç de
Proporcionar les dades que es demanen i ha de mirar que no hi hagi retards. Concisió: Cal brevetat en la info
Presentada. S’ha de sintetitzar la info sense que se’n perdi la utilitat en la
Presa de decisions. Rellevància: S’han d’establir nivells i
Prioritat a l’hora d’agafar dades, de processar-les i de fer-les sortir del
Sistema. Disponibilitat: S’ha de poder accedir a la
Informació sempre que calgui. Seguretat: Ús de nivell de seguretat
Per als usuaris i que no pugin accedir a les dades, fins a emmagatzemar la confidencialitat de les
Dades personals. Aquesta classificació
Distingeix 4 tipus de sistemes d’informació:-Sistema de processament de
Transaccions: infor per la feina de cada dia de l’empresa (ex la resta de
Personal),-Sistema d’informació de gestió o gerencial: recursos d’infor per les
Operacions diàries de control(ex caps operatius),-Sistema de suport de
Decisions: infor per a decisions tàctiques(ex comandaments intermedis),-Sistema
D’informació executiva:infor per decisions estratègiques(ex altres executius) Una altra possibilitat de
Classificació de sistema d’informació és la que distingeix entre sistema de
Classificació exactes i de classificació ambigus. Dins els sistema de
Classificació exactes hi trobem: Classificació alfabètica: segueix l’ordre de
L’alfabet per a algun atribut de la informació. Classificació geogràfica: es basa en el lloc d’on ve
La informació. Classificació cronològica: organitza la informació per
Dates. Dins els sistema de
Classificació ambigus hi trobem: Classificació temàtica: consisteix a agrupar per
Categories els continguts semblants Classificació per grups
D’usuaris: quan la informació es presenta separadament als interessats.