Paraula llana

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,99 KB

  1. Concepte d’arxiu.

Un arxiu, són un conjunt de documentació ordenats, independentment del suport en que estiguin (paper, digital, etc).


  1. Tipus d’arxiu.

HI han tres tipus d’arxiu:


Actiu: S’hi desen documents que es consulten sovint

Semiactiu: Recull documentació que ja no té vigència però que no es destruirá de seguida


Inactiu: Es fa servir per desar els documents que encara que no siguin vigents, tienen un valor historic o documental.


  1. Concepte de sistema d’arxivament.

Un sistema d’arxivament, és un criteri per a ordenar la documentació



  1. Regles d’ordenació alfabètica de les persones físiques.

Existeixen quatre regles en terme d’ordenacions:


  • El primer cognom es la clau o paraula ordenadora:

    Els cognoms que tinguin la mateixa lletra inicial els hem d’ordenar segons la resta de la paraula


Si dues persones coincideixen en el primer cognom, les haurem d’ordenar segons el segon cognom, si també es el mateix, segons el nom.

Si es tracta d’un cognom compost separat per un guió, l’hem de fer com si fos una única paraula


Quan el cognom va procedit d’un article o una preposició, podem optar per considerar-lo com a una part de cognom o tenir en compte la lletra inicial del cognom.


  1. Regles d’ordenació alfabetica d’empreses o institucions.

Hi han varies regles pel que fa a la ordenació alfabètica d’empreses:


Quan la denominació social inclou un nom propi, hem de seguir el mateix criteri que per a les persones físiques

Si el nom o raó social té paraula genèrica, no l’hem de tenir en compte en la classificació


Si el nom comercial es una sigla, la regla general es classificada pel nom complet



  1. Avantatges i desavantatges de l’ordenació alfabètica.

Avantatges:


No requereix aprenentatge especial


S’adapta a tota mena de documents


És obert, podem intercalar documents nous


No presenta subdivisions


Pot ser dins una altra classificació


Desavantatges:


S’ha de determinar la paraula ordenadora


Els criteris per designar-la son consells, cada empresa ha d'establir les seves regles


En cas de rebre un document s’ha de deixar un senyal a l’arxiu



  1. En que consisteix l’ordenació numèrica? Avantatges i desavantatges.

Consisteix a assignar un número a cada document. L’ordre pot ser ascendent o descendent. També es pot fer servir un sistema alfanumeric, combinant números i lletres.


  1. Característiques de l'ordenació cronològica.

L’element clau per fer la classificació es la data del document. Se sol fer servir en combinació amb altres sistemes.


  1. Ordenació cronològica. Avantatges i desavantatges.

Avantatges:


Mètode senzill


Es pot intercalar


No cal índexs ni fitxers addicionals


Inconvenients:


Imprescindible saber la data del document


Cal senyal



  1. Característiques de l'ordenació geografica

Els documents s’ordenen d’acord amb llocs (domicili, lloc emissió,destinació, etc)


Sistema compost i dins les classificacions cal seguir el sistema alfabètic



  1. Característiques de l'ordenació telematica.

Consisteix a agrupar la documentació segons el tema a què es refereix. Després, cadascun dels grups que hagin creat s’ha d'ordenar seguint un altres criteris d’ordenació.


  1. Avantatges/Desavantatges de l’ordenació telemàtica.

Avantatges:


Fàcil de trobar


Permet intercalar documents


Inconvenients:


Determinar els temes o matèries

Un document pot repetir-se a més de dues matèries


  1. Característiques del suport en paper. Desavantatges.

 És el més comú i històric. Podem arxivar la documentació en paper en carpetes penjants, arxius d’anelles (A-Z), arxius permanents (capses de cartró apilables), etc.

Triar el tipus depèn de l'ús que vulguem fer: Consulta sovint, emmagatzematge


Avantatges:


  1. No n'hi ha


Desavantatges:


  1. El paper es fa malbé (humitat, temperatures, és inflamable, etc)


    Ocupa molt espai


    No respecta el medi ambient



  1. Avantatges dels suports electronics.

Estalvien despeses de papereria


Faciliten els processos d’auditoria


Donen més seguretat en el resguard de documents


No hi ha tanta probabilitat de falsificació


Fan més àgil trobar informació


Eliminen espais per emmagatzemar documents


Processos administratius són més ràpids i eficients


Són reutilitzables



  1. Enumera els suports electronics.

Cinta magnètica


Disc dur


CD-ROM


Blu-Ray


Núvol


Digitalització


Pen-Drive



  1. Defineix cinta magnética i núvol.

Cinta magnetica:


Emmagatzema informació en pistes sobre una banda plàstica amb un material magnetic. Poden enregistrar informació analògica o digital.

Núvol:


La informació s’emmagatzema en una plataforma en xarxa a la qual podem entrar des de tot arreu a tota hora. El nivell de seguretat és molt gran.


  1. Diferència entre Blu-Ray i CD-ROM/DVD.

Blu-Ray:


Els CD-ROM i DVD fan servir laser vermell, el Blu-Ray fa servir el blau. Permet enregistrar fins a 25 GB. Mateixes prestacions que el CD-ROM/DVD amb més qualitat.

CD-ROM:


Molta fiabilitat. Permet conservar documents de text, d'àudio o d’imatge. Els CD-ROM enregistrables donen la possibilitat de ser reutilitzat.

DVD


: Igual que el CD-ROM, amb més capacitat, amb les mateixes prestacions

.

Els dos són molt fiables



  1. Concepte de digitalització.

Digitalització:


És passar la informació en paper o un altre suport a suport electrònic

Entradas relacionadas: