Paper de mestre com a mediador
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,49 KB
Prioritats pels objectius de planificació
- Facilitar lectura de manera habitual, atenent els diversos perfils lectors.
- Oferir d’escoltar diàriament textos literaris.
- Exercitar la lectura expressiva.
- Crear espais per expressar-se oralment i, alhora, oferir suports per avançar en la conversa.
- Propiciar la creació de comunitats lectors.
- Incloure la família amb espais i activitats.
- Estructurar l'àrea de llengua a partir de projectes.
Criteris selecció de llibres
Set claus per valorar les històries infantils:
- Veure i llegir: històries a través de dos codis
Recapitulem: Contràriament al que es pugui pensar, els llibres amb imatges tenen un públic molt ampli, i n’hi ha d’adequats a diferents edats i interessos. Es fa difícil establir una classificació exhaustiva de l’àlbum il·lustrat: la seva riquesa d’obres i varietat ho dificulta. En el fons, però, no és tan important “etiquetar-los” com conèixer que n’hi ha una varietat inacabable, i treure’n el màxim profit.
Seguir històries amb formes diferentsInici, nus, desenllaç.
Escoltar altres veus (la veu narrativa)- Omniscència: seu que t’explicaré una història. (Narrador de Frederik o Harry Potter, és qui reparteix el joc entre els personatges)
- Acompanya’m i no et separis. La veu es construeix des de l’oralitat. És a dir, que vol imitar la veu interior del protagonista. Busca la complicitat del lector. Per què? Permet simular una visió infantil del món i contrastar-la amb la visió habitual.
- Quedem-nos fora a veure què passa!
- Poder evocador de les paraules.
- El món simbòlic del text però també de les imatges.
- Cura en l’elecció d’autors, traductors…
Què cal mirar? Entitat dels personatges, Paper que juguen en la història, Mediació en els aprenentatges socials.
Ampliar l’experiència del món propiAquí ens referim a un aspecte concret: la del coneixement informatiu. La literatura i altres manifestacions (Els fantàstics llibres voladors del Sr. Morris Lessmore: una lectura sensorial).
Entrar a l’àgora de la tradicióDe què s’alimenten les obres de la LIJ? Repetició, breu, exacta i puntual. Nova versió completa. Reutilització de personatges literaris.