Paper de mestre com a mediador

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,49 KB

Prioritats pels objectius de planificació

  • Facilitar lectura de manera habitual, atenent els diversos perfils lectors.
  • Oferir d’escoltar diàriament textos literaris.
  • Exercitar la lectura expressiva.
  • Crear espais per expressar-se oralment i, alhora, oferir suports per avançar en la conversa.
  • Propiciar la creació de comunitats lectors.
  • Incloure la família amb espais i activitats.
  • Estructurar l'àrea de llengua a partir de projectes.

Criteris selecció de llibres

Set claus per valorar les històries infantils:

  1. Veure i llegir: històries a través de dos codis

Recapitulem: Contràriament al que es pugui pensar, els llibres amb imatges tenen un públic molt ampli, i n’hi ha d’adequats a diferents edats i interessos. Es fa difícil establir una classificació exhaustiva de l’àlbum il·lustrat: la seva riquesa d’obres i varietat ho dificulta. En el fons, però, no és tan important “etiquetar-los” com conèixer que n’hi ha una varietat inacabable, i treure’n el màxim profit.

Seguir històries amb formes diferents

Inici, nus, desenllaç.

Escoltar altres veus (la veu narrativa)
  • Omniscència: seu que t’explicaré una història. (Narrador de Frederik o Harry Potter, és qui reparteix el joc entre els personatges)
  • Acompanya’m i no et separis. La veu es construeix des de l’oralitat. És a dir, que vol imitar la veu interior del protagonista. Busca la complicitat del lector. Per què? Permet simular una visió infantil del món i contrastar-la amb la visió habitual.
  • Quedem-nos fora a veure què passa!
Adonar-se del “gruix” de les paraules
  • Poder evocador de les paraules.
  • El món simbòlic del text però també de les imatges.
  • Cura en l’elecció d’autors, traductors…
Ser l’altre sense deixar de ser un mateix (o la màgia de ser un altre)

Què cal mirar? Entitat dels personatges, Paper que juguen en la història, Mediació en els aprenentatges socials.

Ampliar l’experiència del món propi

Aquí ens referim a un aspecte concret: la del coneixement informatiu. La literatura i altres manifestacions (Els fantàstics llibres voladors del Sr. Morris Lessmore: una lectura sensorial).

Entrar a l’àgora de la tradició

De què s’alimenten les obres de la LIJ? Repetició, breu, exacta i puntual. Nova versió completa. Reutilització de personatges literaris.

Entradas relacionadas: