Panteó de Roma i Estàtua Eqüestre de Marc Aureli: Art i Poder Imperial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,71 KB
El Panteó de Roma: Història, Funció i Simbolisme
Context Històric i Construcció
El Panteó va ser construït durant el període Imperial (Roma Imperial), coincidint amb la Pax Romana. Aquesta època es va caracteritzar per l'aturada de les grans campanyes militars, la disponibilitat de fons per a obres públiques i la romanització dels territoris conquerits. Va ser el temps de màxima expansió territorial i prosperitat de l'Imperi.
Fases de la construcció
- Construcció inicial: 27 aC, encarregada per Agripa, la mà dreta d’August.
- Incendi i restauració: Anys després, un incendi va cremar l’edifici. Va ser restaurat per Domicià.
- Reconstrucció definitiva: 118 al 125 dC, per ordre d'Adrià. L’arquitecte de la reconstrucció segurament va ser Apol·lodor de Damasc.
Funció i Dedicació
El Panteó és un edifici amb funció religiosa, dedicat a rendir culte a tots els déus de l’Olimp, tal com indica el seu nom (Pan = tot / theos = déu), inclosos els emperadors que havien estat divinitzats.
Els set absis estan consagrats a les set divinitats celestes:
- El Sol
- La Lluna
- Mercuri
- Venus
- Mart
- Júpiter
- Saturn
Es dóna especial importància a Venus (deessa de la bellesa) i Mart (déu de la guerra), que simbolitzen el poder de Roma. També tenia una funció propagandística, ja que Agripa el va encarregar per tal de demostrar el poder i la bellesa de l’Imperi Romà.
Significat Simbòlic de l'Estructura
- La cúpula simbolitza la volta celeste.
- L’òcul de la cúpula simbolitza el Sol, que és el centre de l’Univers, com ho era Roma en aquell moment.
- Els 28 cassetons simbolitzen els dies del cicle lunar.
- Hi ha cinc cercles perquè el sistema planetari antic en tenia cinc.
Retrat Eqüestre de Marc Aureli
El Context de l'Art Imperial Romà
Atesa la impossibilitat de governar el gran territori aconseguit amb l’expansió republicana, en el període imperial (31 aC - 476 dC) es va optar per establir un nou sistema polític, liderat per un emperador, i es va dividir el conjunt de les terres en províncies. Amb una sòlida estructura social, jurídica, política i comercial, el poble romà va rebre la influència cultural grega.
L’art va ser un instrument bàsic de demostració de poder, i es van construir edificis públics i privats a totes les ciutats romanitzades. La nova organització política de l’Imperi implicava la necessitat de destacar qui ocupava el cim jeràrquic: l’emperador o cèsar.
Anàlisi i Significat de l'Escultura
Es tracta de la figura eqüestre (muntada a cavall) de l’emperador romà Marc Aureli, que posa de manifest tota la seva grandesa i poder.
Interpretacions del gest i la vestimenta
El gest, molt semblant al d’algunes representacions d’Octavi (primer emperador, 16 aC - 14 dC), ha estat interpretat com una manifestació de clemència. Aquesta suposició vindria confirmada per la figura d’un cabdill bàrbar, citada per una font medieval però perduda, que era sota la pota enlairada del cavall.
- L’emperador es manifesta com un general invencible.
- El fet d’anar vestit de civil i desarmat, però, humanitza el personatge, ja que indica que es tracta d’un pacificador, no d’un conqueridor.
La seva funció és commemorativa i d’exaltació del poder de l’emperador.