Panorama da Literatura Galega e a Dinámica das Linguas: Unha Exploración Profunda
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 7,83 KB
A Dinámica das Linguas: Minorizadas, Dominantes e Minoritarias
O concepto de lingua minorizada refírese a linguas que, a pesar de ser historicamente propias dun pobo, experimentan restricións nas súas funcións sociais debido á presenza doutras linguas dominantes nunha comunidade. Esta situación pode levar á substitución progresiva da lingua minorizada pola lingua dominante, relegándoa a ámbitos socioculturais máis baixos e desprezándoa nos máis elevados.
Linguas Dominantes ou Hexemónicas
En contraste, as linguas dominantes, tamén coñecidas como hexemónicas, gozan dun gran prestixio social impulsado polo poder político-económico que as respalda. O inglés é un exemplo destacado de lingua hexemónica a nivel global, con alto prestixio e uso en países con forte potencial económico. É importante notar que a dominancia dunha lingua non é uniforme e pode variar en distintos territorios. O castelán, por exemplo, é dominante en Galicia pero está minorizado en Porto Rico fronte ao inglés, e o francés é hexemónico no Estado francés pero está minorizado en Quebec, Canadá.
Linguas Minoritarias e Maioritarias
As linguas minoritarias son aquelas con poucos falantes en comparación con outras. Exemplificando co islandés (300.000 falantes), que é considerado minoritario mundialmente. Non obstante, non está minorizado, mantendo a normalidade no seu territorio. As linguas maioritarias son aquelas con máis falantes.
Vicente Martínez Risco: Pensamento e Obra Literaria
Vicente Martínez Risco (1884-1963), escritor multifacético, abordou narrativa, ensaio e teatro, destacando tamén como investigador e crítico literario. A súa narrativa, de corte didáctico e ideolóxico, reflicte o seu pensamento filosófico e político.
Narrativa de Vicente Risco
Na súa etapa pre-galeguista, escribiu Do caso que lle aconteceu ao doutor Alveiros (1919), un relato humorístico con elementos esotéricos. O lobo da xente, A trabe de ouro e a trabe de alquitrán (1925) e A Coutada (1926) teñen en común a súa vinculación á literatura popular galega e ideoloxía mítico-nacionalista.
En novelas longas, destacan Os europeos en Abrantes (1927), novela satírica abortada debido a controversias, e O porco de pé (1928), considerada a primeira novela galega moderna. Nesta obra, Risco critica a vulgaridade do século XX a través da figura do doutor Alveiros e Don Celidonio, cunha linguaxe satírica e irónica.
A obra de Risco é un reflexo coherente do seu pensamento filosófico e político, partindo de relatos esotéricos a críticas satíricas e visións desencantadas do século XX.
Teatro de Vicente Risco
Vicente Risco é autor dunha soa obra teatral, O bufón de El-Rei (1928), un drama en catro actos que se desenvolve na época medieval, e na que fai unha reflexión sobre a relación entre a deformidade física e a deformación moral.
Castelao: Compromiso, Arte e Narrativa Galega
Castelao (1886-1950), vinculado ao Grupo Nós, destaca pola súa orixe popular, literatura próxima ao pobo galego e compromiso político coa xente. Ademais da súa obra literaria, sobresaíu pola pintura e numerosos artigos e conferencias, destacándose como un artista total.
Narrativa de Castelao
A súa narrativa inclúe obras como Un ollo de vidro (1922), con humor negro e crítica ao caciquismo. Cousas (1926) é unha colección de prosas ilustradas, destacando pola combinación sintética de debuxo e narración, abordando temas variados con carácter lírico.
Retrincos (1934) contén cinco contos autobiográficos, mentres Os dous de sempre (1934) é a súa única novela, seguindo a biografía paralela de Pedriño e Rañolas. Os temas que marcan a súa narrativa son o humanismo, o compromiso social, a crítica á marxinación económica en Galicia, o protagonismo das clases populares e a defensa do galego.
Teatro de Castelao
Castelao estreou Os vellos non deben de namorarse en 1941 en Bos Aires, durante o seu exilio. A obra, iniciada moitos anos antes, reflicte a visión de Castelao de considerar o teatro como un espectáculo global, non só como un texto. A trama trata sobre vellos namorados en tres versións diferentes, con elementos escenográficos e a intervención da morte en cada acto. As mulleres do pobo teñen un papel semellante ao coro tráxico. O epílogo mostra os vellos no cemiterio arrepentíndose do seu amor.
O Neotrobadorismo: Rescate da Lírica Medieval Galega
O Neotrobadorismo, movemento exclusivamente galego, iníciase en 1933 coa obra Nao senlleira de Fermín Bouza Brey e conclúe en 1953 co Cancioneiro de Monfero de X. M. Álvarez Blázquez, organizándose en torno ao Seminario de Estudos Galegos.
Características e Representantes do Neotrobadorismo
Os principais representantes foron Fermín Bouza Brey e Álvaro Cunqueiro. A poesía neotrobadoresca destaca pola súa perfección formal, recuperando elementos da lírica medieval galega como o paralelismo, o refrán e o leixaprén, e seguindo métricas e rimas precisas. Combina a temática das cantigas co vangardismo.
Fermín Bouza-Brey Trillo, un dos máximos expoñentes, presentou Nao senlleira (1933) e Seitura (1955). Álvaro Cunqueiro, coas obras Cantiga nova que se chama riveira (1933) e Dona do corpo delgado (1950), tamén se destacou neste movemento.
Hilozoísmo: Natureza e Imaxe na Poesía Galega
O Hilozoísmo, tamén coñecido como Imaxinismo ou Animismo, é un movemento poético que destaca pola sucesión de imaxes e a personificación da natureza. Ten raíces na tradición paisaxística do século XIX, combinándoa cos recursos metafóricos das vangardas.
Características e Luís Amado Carballo
Destaca a presenza de cor e imaxes como elementos centrais nos poemas. A métrica é sinxela, con predominio de versos curtos e rima asonante, sen dar lugar ao versolibrismo.
Luís Amado Carballo, natural de Pontevedra (1901-1927), é o principal autor desta corrente. A súa obra principal, Proel (1927), especialízase na temática paisaxística, cun enfoque conservador na métrica e rima, preferindo versos de arte menor e a rima asonante. A súa influencia na literatura galega foi significativa, marcando xeracións posteriores como Blanco Amor, Eugenio Montes, F. Delgado Gurriarán, Xulio Singüenza, entre outros. O Hilozoísmo é considerado un movemento literario galego.
Teatro Vangardista Galego: A Innovación de Rafael Dieste
Rafael Dieste destacou como o principal autor do teatro vangardista, modernizando a dramaturxia galega e evitando o tradicionalismo. Na súa obra, preocupouse pola estilización e achegou o teatro ás artes plásticas, onde cada elemento, como movementos, luz, decorados e pausas, actuaba como símbolo.
A fiestra baldeira: Símbolo e Identidade
Destaca a súa peza A fiestra baldeira (1927), unha comedia simbólica sobre a identidade individual e colectiva. Na trama, un mariñeiro volve rico da emigración e enfronta un conflito ao encargar un retrato. O pintor e a familia discordan sobre o fondo da fiestra, simbolizando o pasado humilde. A fiestra baldeira emerge como símbolo da anulación da identidade. O conflito resólvese coa aceptación da realidade e do pasado humilde, provocando unha reflexión sobre a tensión entre individuo e sociedade.
Ademais, Dieste escribiu unha obra breve chamada O drama do cabalo de xadrez.