Panorama da Literatura Galega: Castelao e as Vangardas do Século XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en español con un tamaño de 5,39 KB

Obra Literaria: Principais Características

  • Crítica social.
  • Denuncia das inxustizas que sofren os máis débiles e defensa das clases populares.
  • Reivindicación da lingua galega.
  • Defensa da democracia fronte ao fascismo e o imperialismo.
  • Humor acedo (ironía e retranca): defectos da sociedade galega do seu tempo.
  • Lirismo, con abundantes recursos expresivos: anáforas, comparacións, paralelismos...
  • Concisión e brevidade.

Un ollo de vidro (Céltiga, 1922)

  • Novela curta de tema de ultratumba.
  • Un esqueleto narra as peripecias da súa actual vida nun cemiterio.
  • Humor negro e compromiso social.

Cousas (1934 e anteriormente en prensa)

  • Breves relatos e ilustracións.
  • Mosaico da realidade galega.
  • O mundo mariñeiro.
  • A emigración.
  • Retratos de personaxes...
  • Creación máis orixinal.
  • Síntese narrativa e plástica.

Retrincos (entre 1909 e 1934)

  • Presentados como autobiográficos.
  • Os tres restantes ("Peito de Lobo", "O retrato" e "Sabela") en Rianxo.
  • Narración realista inzadas de elementos humorísticos e líricos.

Os dous de sempre (1927)

  • Única novela longa de Castelao.
  • Biografía de dous amigos da infancia.
  • Rañolas: circunstancias adversas (eivado, humilde...). Supera todos os atrancos grazas á súa intelixencia, valentía e idealismo.
  • Pedriño: sen vontade, preguiceiro e materialista. Preocupación: comer e folgar.
  • Narrador: trazos positivos do primeiro e negativos para o segundo.
  • Portada: simbolismo do paxaro e da ra.

Ensaio: Sempre en Galiza (1944)

  • Escrita entre 1935 e 1943, e publicada en Bos Aires en 1944.
  • Obra máis importante do pensamento galeguista da época.
  • Galicia, características propias dunha nación: territorio diferenciado, lingua propia, tradición cultural...
  • Federalismo (pobos ibéricos) fronte ao centralismo.

Teatro: Os vellos non deben de namorarse (1941)

  • Única obra teatral.
  • Estreada en Bos Aires en 1941 e publicada en libro en Galicia en 1953. Consta de:
    • Prólogo + 3 lances independentes (tema e estrutura semellantes) + epílogo.
    • No prólogo: os amores serodios dos vellos van aparellados á morte.
  • Lances: tres versións dun mesmo drama.
    • Vello namorado dunha moza e un mozo que rivaliza con el.
    • A Morte (personaxe) advirte as nefastas consecuencias de namorar dunha moza.
    • No epílogo, esqueletos de 3 vellos analizan as circunstancias da súa morte.
  • «Unha obra imaxinada por un pintor e non por un literato».
  • Importancia dos artificios escenográficos (iluminación, vestiario, decorados...).
  • Modernización do teatro galego do seu tempo.

Obra Gráfica

  • Pintor, debuxante e caricaturista: principal figura da arte galega do seu tempo.
  • Personaxes populares (labregos e mariñeiros).
  • Humor e visión crítica da Galicia do seu tempo.

As Vangardas

  • Transformacións, tensións sociais e progreso científico e tecnolóxico.
  • Ruptura coa tradición literaria e procura de novos camiños expresivos.
  • Actitude romántica e antisentimental.
  • Defensa da total liberdade creativa e reivindicación da súa independencia e orixinalidade.
  • Defensa da arte pola arte: renuncia a calquera finalidade exterior ao propio discurso artístico, procura da arte pura.
  • Renovación da linguaxe literaria (cultivo do verso libre, eliminación dos signos de puntuación, novas funcións de imaxes e metáforas...).

Xeración do 25 (do 22 ou das Vangardas)

  • Escritores nados arredor de 1900.
  • Renovación da poesía galega: incorporación de novidades das vangardas literarias europeas.
  • Novidades vangardistas e conciencia nacionalista.
  • Relacións coas Irmandades da Fala e coa Xeración Nós.
  • Creación do Seminario de Estudos Galegos.
  • Formación do Partido Galeguista.
  • Difusión a través de publicacións: Nós ou especializadas (Ronsel, Alfar...).

A Poesía de Vangarda en Galicia

  1. Hilozoísmo e neotrobadorismo: funden a tradición coa vangarda.
    • Non rompe totalmente coa tradición literaria autóctona.
    • Asunción de certos presupostos vangardistas.
  2. Creacionismo.
    • Rompe totalmente coa tradición literaria galega.
    • En liña coas literaturas vangardistas europeas.

Hilozoísmo: Amado Carballo

  • Tema: natureza personificada.
  • Imaxes plásticas.
  • Campo semántico dos sentidos.
  • Métrica próxima á popular.

Creacionismo: Manuel Antonio

  • Imaxes vangardistas.
  • Vocabulario.
  • Distribución do texto:
    • Ausencia de puntuación.
    • Sangrías.
    • Uso de maiúsculas.
    • Fragmentación.

Neotrobadorismo

  • Tema: semellante ao das cantigas.
  • Personaxes característicos.
  • Campo semántico das relacións amorosas.
  • Utilización de recursos como o paralelismo ou o refrán.

Entradas relacionadas: