Palau de Versalles: Arquitectura Barroca i Símbol de Lluís XIV

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,65 KB

Palau de Versalles: Joia del Barroc Francès

El Palau de Versalles, una obra mestra del barroc francès, va ser dissenyat per arquitectes de renom com Louis Le Vau, Jules Hardouin-Mansart i el paisatgista André Le Nôtre.

  • Període de construcció:
    • 1661-1678 (Louis Le Vau)
    • 1678-1710 (Jules Hardouin-Mansart)
  • Estil: Barroc francès
  • Localització: Versalles, França
  • Materials principals: Pedra, marbre i miralls

Context Històric: L'Època del Rei Sol

La construcció de Versalles s'emmarca en l'època de Lluís XIV, conegut com el Rei Sol, i el seu regnat absolutista. Durant aquest període, tot a França girava entorn de la figura del monarca, i fins i tot l'art era controlat per les Acadèmies Reials, com l'Acadèmia Reial d'Arquitectura, que establien els principis estètics a seguir.

El poder reial es va manifestar de manera grandiosa en els palaus. Tot i que el Louvre a París era una construcció formidable, Lluís XIV va decidir traslladar la cort fora de la capital. El seu objectiu era disposar d'un palau encara més sumptuós, en un entorn més grandiós, i on pogués acollir i mantenir controlada la noblesa.

Característiques Arquitectòniques del Palau de Versalles

El Model de Palau Francès: La Cour d'Honneur

A diferència del model de palau italià, on les habitacions es disposen al voltant d'un pati tancat, el palau francès es caracteritza per la seva cour d'honneur semioberta. Aquesta configuració connecta l'interior i l'exterior, el públic i el privat.

En el cas de Versalles, la cour d'honneur se situa al costat del palau orientat cap a la població de Versalles, mentre que el costat oposat dóna als immensos jardins.

Tractament de la Façana Barroca

Una altra característica distintiva dels palaus del classicisme barroc francès és el tractament unitari de la façana en sentit vertical. Destaca un gran desenvolupament de la zona intermèdia, considerada la zona noble (que pot incloure més d'un pis), ressaltada amb columnates.

El mur de la planta baixa és tractat de manera més rústica, conferint-li un aspecte de podi. Visualment, apareix com un pedestal sobre el qual s'assenta la planta noble. A Versalles, la zona central queda rematada per un àtic, creant una simetria vertical que atorga una gran unitat a la façana.

Evolució i Elements Clau del Palau

Orígens i Remodelacions

El nucli originari de Versalles era un senzill pavelló de caça en forma d'U, construït en època de Lluís XIII (1624).

A la dècada de 1660, Louis Le Vau el va remodelar, revestint la seva massa amb una nova construcció que mantenia (ampliada) l'estructura en U. El nou front que donava al jardí de l'oest era un enorme bloc que, en el segon pis, es retraia creant terrasses. Aquestes terrasses van ser posteriorment emplenades per Hardouin-Mansart per crear el famós Saló dels Miralls.

Ampliacions de Hardouin-Mansart i els Jardins de Le Nôtre

Hardouin-Mansart va afegir, a més, dues enormes ales que allotjaven:

  • Oficines ministerials
  • Un teatre
  • Una capella
  • Altres instal·lacions secundàries

Les estances reials es mantenien en el bloc central.

Davant de la façana s'estenien els immensos jardins dissenyats per André Le Nôtre. Aquests jardins responen a una estètica de "la natura domesticada", amb grans avingudes, parterres, estàtues, fonts i estanys. Dotaven el palau d'un marc escenogràfic que el feia encara més impressionant, alhora que proporcionaven l'escenari perfecte per a tot tipus de festes i diversions, incloent una flotilla de gòndoles, dos galiots daurats, nou xalupes i la Gran Galera adornada amb brocats carmesí.

Simbolisme del Palau de Versalles

La Iconografia Solar

La iconografia solar és omnipresent a Versalles, simbolitzant el Rei Sol (Lluís XIV) com un Apol·lo que il·lumina tota Europa. En són exemples clars:

  • La Font d'Apol·lo
  • El grup d'Apol·lo a la gruta

Versalles com a Símbol Polític de l'Absolutisme

Versalles és un dels exemples més clars d'un edifici que es converteix en un potent símbol polític: el de l'absolutisme monàrquic. No en va, els palaus francesos es van convertir en el model a seguir per a les construccions de totes les corts absolutistes d'Europa.

Entradas relacionadas: