Ara Pacis: Simbolisme i Funció a la Roma Imperial
Enviado por JoseJJ y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,23 KB
Ara Pacis
Fitxa tècnica
- Autor: Desconegut
- Cronologia: 13-9 a.C.
- Tipologia: Altar
- Material: Marbre
- Estil: Romà imperial
- Localització: Museu de l'Ara Pacis (Roma)
Descripció formal
Observem un temple sense sostre amb una escalinata d'accés. Té portes a l'est i a l'oest. Per l'est s'introduïen els animals per als sacrificis, i per l'oest accedia el sacerdot. Al pati exterior, hi ha relleus que, en temps de l'emperador, eren policromats amb colors vius. La decoració dels murs nord i sud recorda el dia de la consagració del temple. Dos relleus situats a l'est i a l'oest representen Enees i Venus; a la part posterior, apareix Tellus envoltada d'animals.
Significat i funció
Es tracta d'un monument dedicat a la pau i a la prosperitat que el regnat d'August havia portat a Roma, i commemora els seus èxits a la Gàl·lia i Hispània. És un temple amb una funció religiosa on apareixen mites de Roma.
Models i influències
Segueix l'estructura dels temples minora grecs, encara que també té influències dels arcs de triomf i les columnes commemoratives.
Amfiteatre Flavi (Colosseu)
Fitxa tècnica
- Títol: Colosseu
- Autor: Desconegut
- Cronologia: Segle I d.C.
- Tipologia: Amfiteatre
- Material: Blocs de marbre, formigó, etc.
- Estil: Romà imperial
- Localització: Roma
Context històric
El Colosseu va ser construït al segle I d.C. En aquella època, Roma s'organitzava com un imperi paneuropeu. La dinastia Flàvia, que va encarregar l'obra, va governar durant un període marcat per un gran incendi a la ciutat. En l'àmbit artístic, destacava l'obra de l'historiador Tàcit.
Descripció formal
Ens trobem davant d'un amfiteatre de grans dimensions, amb un diàmetre de 527 metres, al qual li falta una part. La façana té quatre nivells que s'aixequen sobre un estilòbat. Als tres nivells inferiors, trobem 80 arcs de mig punt amb columnes adossades que aguanten l'entaulament. El quart nivell estava format per petites finestres. La planta és el·líptica. Al centre, hi ha l'arena, on se celebraven els espectacles, i al voltant, la càvea, amb una capacitat de 45.000 a 50.000 persones. Sota l'arena, hi havia les diferents dependències necessàries per als espectacles. El sistema de conducció d'aigua permetia transformar l'arena en una gran piscina on es feien batalles navals. L'accés a l'edifici es feia per la planta inferior. Els materials més utilitzats van ser el marbre i la pedra.
Significat i funció
Aquest gran edifici commemora la dinastia Flàvia i s'aixecava a prop d'una estàtua de Neró. Era un edifici dedicat a espectacles de gladiadors i altres esdeveniments públics.
Models i influències
Té una estreta relació amb els teatres grecs, i ha influenciat construccions posteriors, com les del Renaixement i els estadis esportius moderns, com ara els camps de futbol.