Ara Pacis Augustae: Context, Estil i Funció

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,95 KB

ARA PACIS AUGUSTAE

ARA PACIS AUGUSTAE

Context

  • L’Ara Pacis, conegut també com l’altar de la pau, és un monument que va ser construït amb la finalitat de commemorar les victorioses campanyes de l’emperador August per la Galia i Hispània, imposant la pau per totes les regions que conquistava i fent una mica més gran el gloriós imperi romà.

  • August va arribar al tron l’any 27 abans de Crist, i el monumental altar va ser construït durant els anys 13 i 9 abans de Crist. Com que August imposava la Pau als territoris per on passava, el temple va ser dedicat a la deessa de la pau.

Estil i Composició:

L’Ara Pacis és una combinació de Grec Hel·lenístic com l’altar, els alts i baixos relleus... amb el realisme dels retrats romans. És una combinació perquè a dintre del temple romà d’estil Grec, els romans hi han afegit retrats, és a dir, els personatges que surten gravats al relleu de l’altar són personatges reals, en canvi els grecs els personatges que apareixien als relleus eren personatges mitològics.

Els frisos Exteriorstenen una decoració diferent segons on estiguin situats:

En primer lloc trobem al voltant de la porta principal, quatre al·legories que representen la fundació mitològica de Roma (la llegenda dels dos germans i la lloba). Actualment es conserven dues de les quatre al·legories, les quals una representa Eneas, i l’altra la Terra.

En segon lloc trobem els Murs laterals els quals representen August, la seva família, els seus amics, els magistrats i els senadors. Com es pot afirmar, són un conjunt de retrats. En aquesta part de l’altar trobem influències de les Panateneas del Partenón.

Els relleus de l’Ara Pacis són variats, és a dir, trobem alts relleus i baixos relleus a la mateixa figura, perquè així es dóna una sensació més acusada de profunditat.

A l’interior del Fris trobem rams de boix grebol, rams d’oliveres (per simbolitzar la pau) i també ornaments en forma de caps de bou.

Per altra banda, a l’exterior del fris trobem que el sòcol de la part inferior està recobert d’acants, que és una planta d’origen tropical i de finalitat decorativa.

Contingut i significació

L’altar va ser construït per ordre del senat (per això surten senadors retratats en una banda del mur lateral) el dia d’acció de Gràcia, i com que volia homenatjar la pau que va estendre l’emperador de Roma per les regions estrangeres, l’altar va ser dedicat a la deessa de la pau.

Com que l’altar anava dedicat a un déu/deessa, un cop a l’any, els ciutadans de Roma havien de sacrificar un moltó (seria el marit de l’ovella) i dos bous.

Funció

La finalitat de l’altar és commemorar les victòries de l’emperador August a les campanyes de la Galia i Hispània, i també dedicar-ho a la deessa de la pau, ja que l’emperador August tenia com a objectiu estendre la pau per allà on passava.

Entradas relacionadas: