Origen i Evolució de la Consciència de Si Mateix i Desenvolupament Cognitiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB

Origen i Evolució de la Consciència de "Si Mateix"

Estat d'indiferenciació

El nadó en les seves primeres setmanes de vida:

  • No pot diferenciar el seu "jo" de tot allò que és el seu "no-jo".
  • No pot tenir consciència de la seva pròpia existència ni coneixement de si mateix.
  • No coneix el seu cos ni el control.

El camí al seu propi reconeixement

A partir dels 2 primers mesos

Comença a diferenciar entre les diferents persones que en tenen cura a través dels diferents estímuls que rep d'elles.

A partir dels 4/5 mesos

Coneix de forma pràctica la seva capacitat de provocar respostes de l'entorn.

Del reconeixement del seu cos a l'adquisició de consciència de si mateix

A partir dels 6/7 mesos

Descobreix el seu cos en la seva totalitat (mirall).

Sobre els 18 mesos

Ha establert les bases sobre la formació del seu autoconcepte i la seva pròpia consciència. Es viu com un ésser diferent a la resta.

Al voltant dels 24 mesos

La consciència de si mateix està aconseguida o assumida.

A partir dels 3 anys

Crisi d'oposició: reafirma l'autonomia de consciència de si mateix i una personalitat pròpia. (Diu a tot que no)

- Aquesta consciència de si mateix evoluciona tota la vida.

Alteracions en el desenvolupament cognitiu: retard mental

La deficiència o retard mental inclou una doble vessant:

  • Deficiència en el nivell de conducta adaptativa pròpia de l'edat (relacions amb els altres, hàbits, rutines de la vida diària).
  • Funcionament intel·lectual general per sota de la mitjana (coeficient intel·lectual).

Integració de nens i nenes amb retard mental

  • Retard lleu (85%): Pot assimilar coneixements acadèmics. Pot viure amb independència amb suports esporàdics.
  • Retard moderat (10%): Dificultats per als coneixements acadèmics, pot tenir cura de si mateix i treballar en tallers amb supervisió i guia.
  • Retard greu (1/3%): Dificultats en l'adquisició del llenguatge i hàbits bàsics (higiene, alimentació). No realitza tasques professionals.
  • Retard profund (1/3%): Dependent, requereix atenció i supervisió constants.

Desenvolupament Cognitiu

Procés a través del qual la persona des que neix arriba a pensar, a tenir coneixement i a comprendre.

Intel·ligència

Capacitat que té una persona per memoritzar, comprendre, raonar, resoldre problemes, desenvolupar un llenguatge i/o crear.

Conductisme

El comportament humà és el resultat de les reaccions adquirides com a resposta a estímuls externs.

a) Condicionament Clàssic: Watson (1878/1958) Pavlov (1849/1936)

Estímul incondicionat / resposta incondicionada

Sempre produeix el mateix: els ulls -------------- tancar-los. Es donen de forma natural i afecten a l'infant. EX: Llum del sol i ulls.

Estímul neutre / resposta neutra

Són indiferents a l'infant. No provoca resposta. EX: Nen de 4 mesos que li compres una joguina amb llums.

Estímul condicionat / resposta condicionada

Si un estímul neutre es presenta diverses vegades amb un estímul incondicionat, aquest estímul neutre quedarà condicionat i provocarà per si mateix la resposta incondicionada. L'estímul neutre es converteix en un estímul condicionat i generarà una resposta condicionada.

b) Condicionament operant: Skinner (1904/1990)

Quan una reacció o resposta és reforçada, positivament o negativament, pel medi tendirà a repetir-se o no repetir-se segons el tipus de reforç.

  • Reforç Positiu: Es premia amb algun element que l'infant desitja.
  • Reforç Negatiu: Es premia eliminant algun element que l'infant no desitja.
  • Càstig Positiu: Es castiga amb un element que l'infant no desitja.
  • Càstig Negatiu: Es castiga eliminant un element que l'infant desitja.

Entradas relacionadas: