Origen i Evolució de la Consciència de Si Mateix i Desenvolupament Cognitiu
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,02 KB
Origen i Evolució de la Consciència de "Si Mateix"
Estat d'indiferenciació
El nadó en les seves primeres setmanes de vida:
- No pot diferenciar el seu "jo" de tot allò que és el seu "no-jo".
- No pot tenir consciència de la seva pròpia existència ni coneixement de si mateix.
- No coneix el seu cos ni el control.
El camí al seu propi reconeixement
A partir dels 2 primers mesos
Comença a diferenciar entre les diferents persones que en tenen cura a través dels diferents estímuls que rep d'elles.
A partir dels 4/5 mesos
Coneix de forma pràctica la seva capacitat de provocar respostes de l'entorn.
Del reconeixement del seu cos a l'adquisició de consciència de si mateix
A partir dels 6/7 mesos
Descobreix el seu cos en la seva totalitat (mirall).
Sobre els 18 mesos
Ha establert les bases sobre la formació del seu autoconcepte i la seva pròpia consciència. Es viu com un ésser diferent a la resta.
Al voltant dels 24 mesos
La consciència de si mateix està aconseguida o assumida.
A partir dels 3 anys
Crisi d'oposició: reafirma l'autonomia de consciència de si mateix i una personalitat pròpia. (Diu a tot que no)
- Aquesta consciència de si mateix evoluciona tota la vida.
Alteracions en el desenvolupament cognitiu: retard mental
La deficiència o retard mental inclou una doble vessant:
- Deficiència en el nivell de conducta adaptativa pròpia de l'edat (relacions amb els altres, hàbits, rutines de la vida diària).
- Funcionament intel·lectual general per sota de la mitjana (coeficient intel·lectual).
Integració de nens i nenes amb retard mental
- Retard lleu (85%): Pot assimilar coneixements acadèmics. Pot viure amb independència amb suports esporàdics.
- Retard moderat (10%): Dificultats per als coneixements acadèmics, pot tenir cura de si mateix i treballar en tallers amb supervisió i guia.
- Retard greu (1/3%): Dificultats en l'adquisició del llenguatge i hàbits bàsics (higiene, alimentació). No realitza tasques professionals.
- Retard profund (1/3%): Dependent, requereix atenció i supervisió constants.
Desenvolupament Cognitiu
Procés a través del qual la persona des que neix arriba a pensar, a tenir coneixement i a comprendre.
Intel·ligència
Capacitat que té una persona per memoritzar, comprendre, raonar, resoldre problemes, desenvolupar un llenguatge i/o crear.
Conductisme
El comportament humà és el resultat de les reaccions adquirides com a resposta a estímuls externs.
a) Condicionament Clàssic: Watson (1878/1958) Pavlov (1849/1936)
Estímul incondicionat / resposta incondicionada
Sempre produeix el mateix: els ulls -------------- tancar-los. Es donen de forma natural i afecten a l'infant. EX: Llum del sol i ulls.
Estímul neutre / resposta neutra
Són indiferents a l'infant. No provoca resposta. EX: Nen de 4 mesos que li compres una joguina amb llums.
Estímul condicionat / resposta condicionada
Si un estímul neutre es presenta diverses vegades amb un estímul incondicionat, aquest estímul neutre quedarà condicionat i provocarà per si mateix la resposta incondicionada. L'estímul neutre es converteix en un estímul condicionat i generarà una resposta condicionada.
b) Condicionament operant: Skinner (1904/1990)
Quan una reacció o resposta és reforçada, positivament o negativament, pel medi tendirà a repetir-se o no repetir-se segons el tipus de reforç.
- Reforç Positiu: Es premia amb algun element que l'infant desitja.
- Reforç Negatiu: Es premia eliminant algun element que l'infant no desitja.
- Càstig Positiu: Es castiga amb un element que l'infant no desitja.
- Càstig Negatiu: Es castiga eliminant un element que l'infant desitja.