Organitzacions Sindicals i Empresarials: Definició i Funcions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,28 KB

Organitzacions Sindicals

  • Organitzacions en què les persones treballadores s’associen lliurement per defensar els seus drets laborals. Protegeixen els drets laborals dels treballadors, els assessoren en aspectes legals i poden discutir amb l’empresa com a representants vàlids dels treballadors. Són els interlocutors dels treballadors en els processos de negociació col·lectiva. Algunes organitzacions sindicals són: CCOO, UGT, CGT o USO.

Organitzacions Empresarials

  • Associacions d’empreses en forma d’organitzacions empresarials, anomenades patronals, per defensar els seus interessos i per participar en la negociació col·lectiva i la resolució de conflictes. Algunes organitzacions empresarials són: CEOE i CEPYME.

Representació dels Treballadors a l’Empresa

  • Els treballadors de totes les empreses tenen dret a disposar de representants laborals que facin la funció d’interlocutors legítims davant l’empresa. Són elegits de forma democràtica i exerceixen el càrrec durant quatre anys. Les competències bàsiques dels representants són:

    • Rebre informació sobre l’activitat de l’empresa i les característiques de la seva plantilla.

    • Conèixer els estats financers de l’empresa.

    • Vetllar pel compliment de la normativa laboral per part de l’empresa.

    • Representar els treballadors en els processos de negociació col·lectiva i en la resolució de conflictes.

Negociació Col·lectiva

La negociació col·lectiva és el procés que té com a finalitat assolir un acord entre treballadors i empreses sobre les condicions en què es desenvoluparà l’activitat laboral.

Conveni Col·lectiu

  • Pot ser de dos tipus: d’empresa o sectorial.
  • Permet més dinamisme en les relacions laborals, que es coneguin les condicions de treball i que hi hagi un instrument per solucionar els conflictes laborals.

  • Regula aspectes com: salaris, jornada laboral, descansos i vacances, categories professionals, condicions de treball,...

Conflictes Laborals

Un conflicte laboral es produeix quan l’empresa i els treballadors presenten discrepàncies en algun aspecte de la relació laboral.

Conflicte Col·lectiu del Treball

  • S’acorda fixar un calendari de reunions per trobar una solució pactada al conflicte sorgit.

Tancament Patronal

  • Tancament del centre de treball per part de l’empresa.

  • S’ha de donar alguna d’aquestes circumstàncies:

    • Perill notori de violència.

    • Ocupació il·legal del centre de treball.

    • Inassistència o irregularitats en el treball.

  • Si l’autoritat laboral considera just el tancament, els treballadors no cobren salaris.

La Vaga

  • Interrupció de la prestació laboral per part dels treballadors amb la finalitat d’imposar certes condicions a l’empresa o de manifestar una protesta.

  • S’ha de notificar per escrit a la direcció de l’empresa, explicant:

    • Objectius de la vaga.

    • Gestions prèvies per solucionar el conflicte.

    • Data d’inici.

    • Composició del comitè de vaga.

  • Durant la vaga, no es té dret al salari.

  • S’ha de respectar el dret a treballar dels qui no segueixen la vaga.

Contractes de Treball

Contracte Indefinit

No té límit de temps en la prestació de serveis, és a dir, hi ha data d’inici del contracte, però no hi ha data de finalització. Poden ser a temps complet o parcial.

Contracte Temporal

En aquest cas, la relació entre el treballador i l’empresari sí que té una duració determinada. Poden ser a temps complet o parcial.

Departament de Recursos Humans

El departament de recursos humans s’encarrega de tot el que té a veure amb l’element humà de l’empresa en qualsevol dels seus departaments.

Competències Més Valorades en els Candidats a una Feina

  • L’entusiasme i les ganes de treballar.

  • La capacitat d’adaptació

  • L’empatia amb els altres. La capacitat d’aprendre, La flexibilitat per adaptar-se als canvis, La voluntat de treballar en equip.

Salut Laboral

Té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors.

Actuacions a Realitzar

Empresaris: avaluar riscos, prevenir-los i fer complir la normativa. Treballadors: vetllar per la seguretat i salut pròpies i per la de tercers. Fabricants, importadors i subministradors de maquinària, equips, productes i estris de treball: informar de la utilització correcta dels productes, així com de la seva conservació. Administracions públiques: desenvolupar un conjunt d’actuacions que tenen com a finalitat la prevenció dels accidents de treball, les malalties professionals, etc. El principi de jerarquia normativa, vol dir que una norma de rang inferior no pot contradir-ne una de rang superior. El principi de norma mínima, vol dir que una norma de rang inferior ha de respectar els mínims consignats a la norma superior, però la pot millorar.

Entradas relacionadas: