Organització Social, Espai i Temps: Clau per a l'Aprenentatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,53 KB
L'ORGANITZACIÓ SOCIAL
Activitats en gran grup
Les fan tots els nens de la classe. Serveix per acordar objectius, organitzar les tasques, posar en comú. Les explicacions les tendim a fer en gran grup però no és gaire eficaç perquè són molts nens hi haurà persones que no s'assabentin o no ho entenguin.
Activitats en petit grup
Ideal per afavorir la interacció, la cooperació, per fer partícips a tots els seus membres, per compartir experiències d'aprenentatge... Els grups petits no han de ser sempre els mateixos perquè cal tenir en compte el canvi de rol. L'expert no ha de ser sempre el mateix nen ni l'ajudat sempre el mateix.
Hi ha tres estils de treball en grup:
- Els que treballen en paral·lel: intercanvien comentaris sense control de treball l'un de l'altre.
- Associativament: intercanvien informació, hi ha intents de control, no hi ha coordinació de rols.
- Cooperativament: construeixen conjuntament, hi ha control dels uns als altres.
Tot i que la mestra no pugui estar al 100% en tots els grups, els nens aprenen molt d'aquests moments.
Activitats individuals
Permeten que cada alumne afronti una tasca. És molt important que hi hagin moments com aquests ja que ens serveix molt per l'avaluació i ells també poden veure el seu procés d'aprenentatge.
Poden fer:
- Jocs de lletres i paraules.
- Escriure a l'ordinador, lletres amb tampons, programes de tv
- Mirar i llegir el cançoner, contes
- Escriure un missatge a algun company.
Moltes d'aquestes propostes acostumen a fer-se als racons.
L'ESPAI
Es poden fer combinacions de tres elements:
- L'espai físic en metres quadrats de què es disposa
- El mobiliari i el material
- El tipus d'agrupament d'alumnes que vol dinamitzar
El resultat ha de ser espais estètics.
Un espai per a les activitats en grup gran
Cal pensar en la disposició en cercle, ja que és l'única manera de que tothom es vegi les cares mentre es dialoga. Podem seure a terra, en coixins, bancs...
Un espai per a les activitats en grup petit
Admet moltes possibilitats, entorn les taules, racons... No xal que tot es faci a les taules es poden combinar diferents espais. Els racons són el resultat de la imaginació dels mestres.
Alguns racons per a l'aprenentatge de la lectura i escriptura són:
- Racó de biblioteca: varietat de llibres.
- Racó de missatges
- Racó de notícies
- Racó de l'ordinador
- Racó d'elaboració de llibres
- Racó de jocs amb lletres
- Racó de les marques de productes
- Racó de joc simbòlic
Un espai per a les activitats individuals
Segons l'activitat pot anar bé la taula i la cadira ja que es necessita concentració personal. També poden anar al seu lloc preferit i on estiguin més a gust.
L'espai de fora de l'escola
Són les sortides ja que està ple de lletra d'impremta i agafar el transport públic o anar simplement pel carrer pot atraure l'atenció del nens i poden llegir tot el que vegin pel seu voltant
EL TEMPS
Temps global que necessita l'alumnat per aprendre a llegir i a escriure.
Llegir i escriure són aprenentatges molt llargs que no s'assoleixen en un dia o dos. Hi ha nens que ho faran abans i d'altres que trigaran més però no cal angoixar-nos a l'hora de comparar dos alumnes. A més cal tenir en compte que llegir i escriure no són matèries únicament escolars, per tant cada infant tindrà els seus coneixements previs.
El temps que cal preveure per a cada activitat concreta
La duració és molt variada. Oscil·la entre 10 min i un quart d'hora i l'hora i mitja. Desprès es pot fer un descans i reempendre l'activitat si cal.
La durada de cada activitat depèn de:
- El grup d'alumnes. El treball en gran grup és més curt que en petit grup o individualment. Hi ha grups amb major concentració que d'altres.
- El tipus d'activitat. Les manipulatives solen ser més llargues que les orals.
- L'enfocament del treball. La globalització fa activitats més llargues que la parcialització d'activitats.
- Les circumstàncies del moment. Una discussió interessant, una notícia d'última hora poden modificar la durada prevista.
El temps ha d'estar planificat i en el conjunt d'una escola els patis, tallers interclasses... poden marcar unes invariables, però l'ideal és trobar l'equilibri entre l'imprevist i la planificació del temps.