Organització i Planificació d'Activitats de Lleure No Formal
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,01 KB
Organització i Planificació d’Activitats Lúdiques
L'Educació en Contextos Diferents
L’educació és un procés que es desenvolupa al llarg de tota la vida i en contextos diferents. S’estén més enllà de l’àmbit escolar.
- Educació Formal: Educació reglada i oficial. Forma part del sistema educatiu i és molt estructurada.
- Educació Informal: Aprenentatge per part dels pares, avis, experiències, etc. Sorgeix de manera espontània, no es busca.
- Educació No Formal: Formació amb objectius (més immediats) similar a la formal, però sense estar reglada ni ser oficial.
Diferenciació entre Temps Lliure i Lleure
- Temps Lliure: És el temps que queda als infants després de complir amb les obligacions escolars i familiars, així com de satisfer les necessitats biològiques bàsiques.
- Lleure: Inclou les activitats que es realitzen voluntàriament i per plaer en el temps lliure.
Teories i Conceptes Clau del Lleure
- Trilla: Autonomia (voluntària), autotelisme i satisfacció.
- J. Dumazadier: Descans, diversió i desenvolupament personal (les 3D).
L'Animació Sociocultural en el Temps Lliure
Animació Sociocultural (ASC): Proposta educativa que s’ocupa d’analitzar, sistematitzar i proposar estratègies per a l’acció educativa en el temps lliure.
Pedagogia del Lleure i Metodologia de l'ASC
Pedagogia del Lleure: És una branca de la pedagogia que s’ocupa d’estudiar la utilitat educativa del temps lliure. Pretén crear criteris que afavoreixin l’elecció de pràctiques de lleure sanes, creatives, educatives i beneficioses per al desenvolupament personal i social.
Metodologia de l’Animació Sociocultural:
- Participació
- Flexibilitat
- Integració
- Proximitat
- Clima de seguretat i confiança
- Creativitat
- Autotelisme
- Interès i lleure individual i grupal
Planificació de Projectes d'Animació Infantil
Fases Essencials de la Planificació d'un Projecte
- Diagnòstic
- Anàlisi de les característiques del context, les necessitats, les demandes i els recursos disponibles.
- Planificació
- Disseny del projecte i de les seves actuacions corresponents, que donaran resposta a les necessitats detectades. Apartats clau: fonamentació, objectius, metodologia, temporalització i recursos.
- Execució
- Realització de les activitats plantejades a la fase de planificació.
- Avaluació
- Valoració de l’assoliment dels objectius proposats i identificació de possibles desajustaments per plantejar propostes de millora. Accions: què, quan, com.
(Nota: FALTEN APUNTS sobre la planificació detallada.)
L'Oferta Lúdica en l'Àmbit No Formal
(Nota: FALTEN APUNTS sobre l'oferta lúdica.)
Marc Legal de l'Oferta Lúdica a Catalunya
La regulació de les institucions i les activitats de temps lliure està regulada per la normativa de cada Comunitat Autònoma.
A Catalunya: (Nota: Cal afegir les lleis específiques.)
Funcionament i Normes d'Ordre Intern
El Reglament de Règim Intern (RRI) és un document necessari on han de quedar tipificades les normes de convivència que s’estableixen a cada entitat.
Les normes són les limitacions i les regles que han d’existir perquè tot funcioni correctament.
Regulació del Professional del Lleure
Els tècnics i les tècniques en educació infantil, animació sociocultural o integració social són els que s’encarreguen de moltes activitats en l’àmbit del lleure.
La figura del voluntariat està regulada amb la Llei 6/1996, de 15 de gener. (Nota: FALTEN APUNTS sobre la regulació del voluntariat.)