Organització i Planificació d'Activitats de Lleure No Formal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB

Organització i Planificació d’Activitats Lúdiques

L'Educació en Contextos Diferents

L’educació és un procés que es desenvolupa al llarg de tota la vida i en contextos diferents. S’estén més enllà de l’àmbit escolar.

  • Educació Formal: Educació reglada i oficial. Forma part del sistema educatiu i és molt estructurada.
  • Educació Informal: Aprenentatge per part dels pares, avis, experiències, etc. Sorgeix de manera espontània, no es busca.
  • Educació No Formal: Formació amb objectius (més immediats) similar a la formal, però sense estar reglada ni ser oficial.

Diferenciació entre Temps Lliure i Lleure

  • Temps Lliure: És el temps que queda als infants després de complir amb les obligacions escolars i familiars, així com de satisfer les necessitats biològiques bàsiques.
  • Lleure: Inclou les activitats que es realitzen voluntàriament i per plaer en el temps lliure.

Teories i Conceptes Clau del Lleure

  • Trilla: Autonomia (voluntària), autotelisme i satisfacció.
  • J. Dumazadier: Descans, diversió i desenvolupament personal (les 3D).

L'Animació Sociocultural en el Temps Lliure

Animació Sociocultural (ASC): Proposta educativa que s’ocupa d’analitzar, sistematitzar i proposar estratègies per a l’acció educativa en el temps lliure.

Pedagogia del Lleure i Metodologia de l'ASC

Pedagogia del Lleure: És una branca de la pedagogia que s’ocupa d’estudiar la utilitat educativa del temps lliure. Pretén crear criteris que afavoreixin l’elecció de pràctiques de lleure sanes, creatives, educatives i beneficioses per al desenvolupament personal i social.

Metodologia de l’Animació Sociocultural:

  • Participació
  • Flexibilitat
  • Integració
  • Proximitat
  • Clima de seguretat i confiança
  • Creativitat
  • Autotelisme
  • Interès i lleure individual i grupal

Planificació de Projectes d'Animació Infantil

Fases Essencials de la Planificació d'un Projecte

Diagnòstic
Anàlisi de les característiques del context, les necessitats, les demandes i els recursos disponibles.
Planificació
Disseny del projecte i de les seves actuacions corresponents, que donaran resposta a les necessitats detectades. Apartats clau: fonamentació, objectius, metodologia, temporalització i recursos.
Execució
Realització de les activitats plantejades a la fase de planificació.
Avaluació
Valoració de l’assoliment dels objectius proposats i identificació de possibles desajustaments per plantejar propostes de millora. Accions: què, quan, com.

(Nota: FALTEN APUNTS sobre la planificació detallada.)

L'Oferta Lúdica en l'Àmbit No Formal

(Nota: FALTEN APUNTS sobre l'oferta lúdica.)

Marc Legal de l'Oferta Lúdica a Catalunya

La regulació de les institucions i les activitats de temps lliure està regulada per la normativa de cada Comunitat Autònoma.

A Catalunya: (Nota: Cal afegir les lleis específiques.)

Funcionament i Normes d'Ordre Intern

El Reglament de Règim Intern (RRI) és un document necessari on han de quedar tipificades les normes de convivència que s’estableixen a cada entitat.

Les normes són les limitacions i les regles que han d’existir perquè tot funcioni correctament.

Regulació del Professional del Lleure

Els tècnics i les tècniques en educació infantil, animació sociocultural o integració social són els que s’encarreguen de moltes activitats en l’àmbit del lleure.

La figura del voluntariat està regulada amb la Llei 6/1996, de 15 de gener. (Nota: FALTEN APUNTS sobre la regulació del voluntariat.)

Entradas relacionadas: