Organització d'espais educatius
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,69 KB
La sala d'usos múltiples o sala polivalent. Són útils en aquelles escoles on hi ha una absència d'espais definits per a cada activitat.
El mobiliari sol ser fàcil d'arraconar o plegar per poder adaptar l'espai ràpidament. Ha de ser una sala d'almenys 30m² segons la normativa de requisits mínims. Les activitats que recull requereixen més espai: tallers, representacions escèniques, activitats de psico, etc.
Els espais de pas. Espais que no tenen un ús definit sinó que s'hi transita per anar d'un lloc a un altre (passadissos, vestíbuls). Sovint es fan servir com a extensió de les aules amb dues finalitats: dur a terme activitats o penjar treballs, produccions o documentacions.
El vestíbul serveix com a lloc de trobada amb famílies i acolliment i recollida dels infants. Representa el pas de l'entorn familiar a l'escolar.
Els espais per educadores. Espai per les educadores en el que puguin descansar, canviar-se, deixar les seves coses o desenvolupar tasques no associades a l'atenció directa. La normativa indica que ha de disposar d'una cambra amb bany separada amb lavabo, vàter i dutxa. A les aules ha d'haver un armari d'ús exclusiu, sobretot si no n'hi ha una sala comuna per això. Altres espais que s'han de incorporar al centre són despatxos, sales per entrevistes o espais destinats a tasques i gestions administratives.
Espais oberts. El pati de joc.
Totes les escoles disposen de pati exterior amb unes dimensions mínimes i unes condicions regulades (no menys de 75m2 incrementable de manera proporcional al nombre d'infants que excedeixin de nou).
Distribució del pati de joc. És essencial la distribució de les zones de joc i ha de reunir totes aquestes especificacions:
Condicions higièniques adequades, espai ampli que faciliti el joc grupal, equipat amb estructures on es pugui entrar, pujar, gronxar-se, etc. Zones dures, de jardineria, amb sol i ombra. Zona de sorral rentada i desinfectada periòdicament. Font o safareig on a més de beure puguin fer alguna activitat.
Distribució
Zona d'estructures
Zona de sorral
Zona de joc simbòlic
Zona de joc lliure
Activitats i joc
Activitat motora
Jocs de fantasia
Experiències de la natura
Els materials han de ser propis de zones exteriors i desar-se al mateix pati
4.I.2. L'organització dels espais
Els espais han de ser així:
Flexibles i adaptables a les necessitats educatives de cada moment
Versàtil i polivalents per assumir funcions diferents
Estèticament bonics i agradables als sentits i estimulants
L'organització resulta més senzilla si hi ha espais variats i fàcilment comunicables
El mobiliari inclou dos tipus d'elements
D'adaptació rígida: no solen modificar-se diàriament
D'adaptació flexible: es modifiquen quan es necessari
Cada espai ha de complir les funcions assignades i les condicions ambientals adequades
4.I.3. L'espai com a recurs metodològic
Proporciona un entorn estimulant i funcional
Existeixen dues opcions metodològiques:
Organització del centre en ambients: distribució de les estances en entorns temàtics amb subespais
Estructuració de les aules en racons: creació de microespais temàtics delimitats a l'aula
4.2. Recursos materials i tecnològics
Els recursos materials inclouen el mobiliari, els equips, els instruments, les joguines i, en general, qualsevol objecte que s'utilitzi en la intervenció educativa.
La planificació contempla aquests aspectes:
Previsió dels materials que es requereixen en la intervenció educativa segons la programació
Adquisició dels materials que falten
Reposició o reparació dels materials que es trenquen o s'espatllen
Els materials han d'estar en bon estat i complir les garanties de seguretat i qualitat exigibles
L'equip educatiu participa en el manteniment
4.2.1. El material mobiliari
És convenient analitzar l'ús intrínsec i els alternatius
Ha de reunir aquestes característiques
Condicions de seguretat i higiene exigibles
Bon manteniment
Versatilitat
Funcionalitat en pes de dimensions