Organització Escolar: Teories, Factors i Projectes Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,63 KB

Organització Escolar

Definició: Una organització es defineix com un grup de persones que treballen de forma conjunta amb la finalitat d’aconseguir uns objectius comuns.

Principis

L’organització ha de fer referència a: ordre dinàmic, planificació i acció.

Factors i elements característics d’una estructura organitzativa:

Està formada per individus, s'orienta cap a fins i objectius, tenen lloc funcions diferents, cal coordinació perquè és complexa, té continuïtat en el temps.

Organització escolar:

Unitat organitzativa superior que engloba una sèrie d’actuacions individuals i de grup.

Agrupació en cinc nivells de les definicions d’Organització escolar:

Macrosistema

Parlaríem de: la política educativa, l’administració, la legislació escolar. Sistema educatiu i les seves implicacions socials i pedagògiques. Estudi de l’escola amb totes les seves connotacions i influències que se’n detecten. Estudi de les relacions i rols en la institució escolar.

Teories de l'Organització Escolar

Teoria Racional

Estudi de les relacions i rols en la institució escolar.

Teoria interpretativa:

Un sistema dèbilment articulat: poca interrelació entre les persones, els òrgans, els instruments, etc.). Existeix massa individualisme entre els seus components.

Teoria política, crítica o sociocrítica:

A part de la dimensió racional (objectiva) i de la interpretativa (subjectiva), apareix la dimensió social, en el sentit que es veuen reflectits els components i modes socials de l’entorn.

Teoria ecològica o de conjunt:

S’ha intentat cercar una nova teoria que englobi i resumeixi les tres anteriors. Una d’elles és l’ecològica. Ens ve a dir que un centre docent és el resultat de la confluència de la seva dimensió objectiva (racional), subjectiva (interpretativa) i política (sociocrítica). I que el centre escolar és la suma o la combinació de totes elles.

L’Escola Rural

L’Escola Rural és una Escola pública amb uns trets específics diferents respecte les escoles dites ordinàries.

Trets diferenciadors:

  • Interacció
  • Atenció individual
  • Atenció a la diversitat
  • Flexibilitat

ZER = institució escolar de caràcter públic formada per agrupació de centres d’Ed. Infantil i primària en zones de baixa demografia. És un dels motors que coordina les escoles amb uns criteris organitzatius i educatius per optimitzar i rendibilitzar els recursos humans i materials de què disposen.

El Projecte Educatiu

Ha de recollir:

  • Valors, objectius i prioritats d’actuació del centre
  • Els aspectes singulars que l’identifiquen
  • Principis bàsics pel desenvolupament Curricular
  • Projecte Lingüístic
  • Pla de Convivència
  • Altres projectes

Les Finalitats de l’Ed. Primària

Es concreten en:

  • Objectius d’etapa
  • Objectius d’àrees
  • Competències bàsiques

Competències

Tres categories de COMPETÈNCIES

  • Disciplinàries
  • Interdisciplinàries
  • Metadisciplinàries

El Projecte de Convivència

Document que engloba el conjunt d’accions i estratègies encaminades a la millora de la convivència del centre educatiu i resolució de conflictes.

El Pla Anual

Instrument que permet posar en marxa eficaçment mecanismes de funcionament del centre. S’elabora cada curs i serveix de base per a la memòria.

Entradas relacionadas: