Organització del treball i intel·ligència emocional a l'empresa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,62 KB
Organització del treball
Es poden aplicar diverses formes d’organització del treball:
- Treball en equip o cooperatiu: Treballadors coordinats i organitzats entre ells per una feina concreta. La productivitat és més gran treballant en equip que de manera individual.
- Treball col·laboratiu: El treball en equip suposa disposició a posar en comú coneixements, idees... amb la finalitat de compartir-los, per formar un coneixement comú que es pugui utilitzar globalment. Els entorns virtuals també serveixen per realitzar treball col·laboratiu.
- Treball per projectes i objectius: És l’organització del treball per equips, personal intern i personal extern. Característiques: Tenir menys treballadors fixes, tenir treballadors a temps parcial, treball per equips compartint coneixement i experiència, treball ben definit, més sales polivalents, possibilitat de connexions telemàtiques.
Inteligència emocional a l’empresa
Al 1990, 2 psicòlegs americans, Daniel Goleman qui la va popularitzar amb els seus llibres “La intel·ligència emocional” (1995) i “La intel·ligència emocional en l’empresa” (1999).
Definició i característiques de la intel·ligència emocional
L’habilitat que ens permet conèixer i dominar els sentiments propis i els dels altres, sentir satisfacció i eficàcia en la vida. Característiques de la intel·ligència emocional: Automotivació, Empatia, Domini de l’estrès.
Components de la intel·ligència emocional
Conèixer les pròpies emocions, conduir les emocions teves i entendre les dels altres, automotivació, empatia.
Motivació laboral
És el conjunt d’estímuls que guien a una persona treballadora a satisfer una necessitat no coberta. Eines que utilitza el departament de RRHH per motivar: Diners, Bon tracte personal, Expectatives de futur, Reconeixement i Col·laboració de/en la feina.
Teories sobre la motivació
2 Teories: Teoria de la piràmide de necessitats: Abraham Maslow va classificar 5 nivells: 1r: necessitats fisiològiques, necessitats de seguretat, necessitats socials o d’estatus, necessitats d’autoestima, necessitats d’autorealització. Teoria dels 2 factors de Herzberg: Factors d’higiene o de manteniment: no generen satisfacció directa, són el salari, les condicions de treball, la seguretat, estabilitat. Factors de motivació: generen satisfacció directa, són la responsabilitat, el reconeixement, la promoció interna, l’autorealització.
Igualtat en el treball
Segons normativa espanyola, tots som iguals. En el món de l’empresa sovint hi ha: discriminació salarial, discriminació en les pensions de viduïtat, més alta taxa d’atur femení, escassa presència de les dones en els llocs de responsabilitat, problemes de conciliació laboral i familiar.
Llei d’igualtat efectiva d’homes i dones (Llei 3/2007, de 22 de març)
Creació d’un permís de paternitat, Paritat entre sexes en institucions, Igualtat de tracte i prohibició de discriminació, Erradicar els desavantatges pel fet de ser dones, Fomentar la presència equilibrada en els consells d’administració de les empreses, Mesures que possibilitin la conciliació familiar i laboral.
Actuació a Catalunya
Programes d’igualtat entre homes i dones en el treball, Polítiques laborals per la diversitat: accions ocupacionals i d’emprenedoria per fomentar la igualtat d’oportunitats de grups socials amb més dificultats en el mercat de treball.