Organització del treball i gestió de recursos humans
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,13 KB
Organització del treball
Veurem 3 maneres d’organitzar el treball:
Treball en equip o treball cooperatiu:
És un grup petit d’individus que treballen a l’empresa de forma coordinada, que col·laboren entre si per realitzar una feina concreta.
A l’equip de treball la coordinació dels esforços genera un VALOR SUPERIOR al treball de cada integrant per separat, el que es denomina SINERGIA.
No fa falta que el coneixement estigui compartit
Treball col·laboratiu:
Suposa posar en comú coneixements, materials i idees amb la finalitat de compartir-los, normalment de forma desinteressada, per construir un coneixement comú que es pugui utilitzar globalment. NOTA: al treball col·laboratiu TAMBÉ es treballa EN EQUIP, però els integrants del grup no només han de fer una feina prèviament marcada, sinó que durant el treball es posa en comú coneixement, fins arribar a una situació de coneixement compartit per tots.
Sovint les empreses estableixen el treball col·laboratiu no solament amb els seus treballadors, sinó amb persones d’altres empreses: construcció social del coneixement + utilització de les TIC’s.
Treball per projectes i objectius:
És l’organització del treball per equips, amb personal intern (de l’empresa) i extern (freelance/externalització o outsourcing), per realitzar en comú projectes concrets d’acord amb els objectius de l’empresa.
Característiques:
Empresari: tenir menys treballadors fixes o tenir treballadors contractats a temps parcial (menys costos).
Reorganització de l’espai físic: menys despatxos i més sales polivalents.
El treball ha d’estar ben definit.
Treball en equip sense individualitats, compartint experiències, coneixements.
Treballadors: possibilitat de treballar des de fora de l’empresa (connexions telemàtiques).
La gestió per competències i la Intel·ligència emocional
La gestió per competències implica definir els coneixements, les qualitats i les comportaments que han de tenir els components de la plantilla (directius, encarregats, personal d’atenció al públic, etc.)
Una de les competències fonamentals que cal avaluar en el cas de les persones amb talent és la: intel·ligència emocional.
La intel·ligència emocional es pot definir com l’habilitat que ens permet conèixer i dominar sentiments PROPIOS Y AJENOS (interpretar o afrontar els sentiments propis/ajenos = ser més feliços).
Ser més intel·ligent o tenir més formació no són garanties d’èxit en el món laboral. S’ha de tenir a més intel·ligència emocional, és a dir, saber tractar amb els companys de feina, resoldre conflictes, transmetre entusiasme, etc. (EMPATÍA, SIMPATÍA, “BUEN ROLLO”).
Components de la intel·ligència emocional:
Conèixer les pròpies emocions (AUTOCONSCIÈNCIA).
Conduir (dominar) les emocions (AUTORREGULACIÓ).
Buscar aspectes dins la mateixa persona que l’impulsin a millorar (MOTIVACIÓ o AUTOMOTIVACIÓ).
Reconèixer què volen els altres per tal de sentir-se en part identificat i tenir-hi bones relacions (EMPATÍA).
Conduir les relacions. Interpretar la voluntat dels altres saber prendre un paper de lideratge i popularitat (HABILITATS SOCIALS).
Tipus d'intel·ligència: personal o INTRAPERSONAL.
Tipus d'intel·ligència: social i INTERPERSONAL
La motivació laboral
És el conjunt d’estímuls que rep la persona treballadora que la guien a actuar d’una manera determinada en l’àmbit del treball.
La gestió de RRHH utilitza una sèrie d’eines que donen un estímul al treballador per desenvolupar la seva activitat laboral.
La gestió dels recursos humans utilitza una sèrie d’eines que donen un estímul al treballador:
Els diners.
El bon tracte laboral.
Les expectatives de futur (relacionat amb l’estímul monetari).
Reconeixement de la feina.
Col·laboració a la feina (delegar funcions, atorgar tasques de responsabilitat) = d’aquesta manera el treballador té la sensació que la seva col·laboració és necessària per al funcionament de l’empresa (implicació).
La teoria de la piràmide de Maslow (les necessitats humanes)
Maslow i la seva piràmide: “les necessitats humanes constitueixen una font de motivació que desapareix a mesura que es van satisfent”.
“L’individu arriba a creure que, si té el menjar i la casa per a tota la vida (base de la piràmide) serà feliç i no desitjarà res més….però la realitat no és aquesta…”
Teoria dels dos factors de Herzberg:
Va desenvolupar una teoria sobre la motivació laboral que es basa en la influencia que tenen dos tipus de factors sobre el grau de satisfacció dels treballadors:
Factors d'higiene o de manteniment. No generen directament satisfacció però l’absència dels mateixos produeix insatisfacció als treballadors.
Factors de motivació: generen directament satisfacció als treballadors. Satisfan necessitats humanes d’autorealització i èxits personals.
Efectivament l’empresa no ha d’oblidar els factors d’higiene però si realment vol motivar els seus empleats haurà de potenciar els factors motivacionals.
Igualtat en el treball (hi parlarem més endavant)
Segons la Constitució espanyola i la Carta dels drets Fonamentals de la Unió Europea (UE) els ciutadans són IGUALS davant la llei.
El 2007 es va promulgar, en l’àmbit estatal, la Llei d’igualtat de dones i homes on es recullen àmplies mesures per garantir a les dones, com a col·lectiu desfavorit