Organització del Temps i l'Espai en Educació Infantil

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,32 KB

Organització del Temps i l'Espai

Adquisició d'Hàbits i Rutines

L'adquisició de l'hàbit d'activitat-descans i altres rutines saludables és crucial per al desenvolupament cognitiu, l'orientació espacial i temporal, i l'establiment de relacions socials i la socialització dels infants.

  • Tenir en compte els ritmes biològics.
  • Relacionar pautes fisiològiques i rutines quotidianes.
  • Els infants necessiten ritmes i rutines com a marc de referència.
  • És important destacar "moments rellevants" a l'aula per diferenciar el que succeeix abans i el que succeeix després.
  • Això els donarà més seguretat emocional, confiança i coneixement del medi.

Indicadors d'Avaluació per a l'Organització del Temps

  • Si s'adapta a les necessitats de l'infant.
  • Si es té en compte la corba de fatiga en l'atenció.
  • Si es respecten els ritmes individuals.
  • Si l'horari és flexible i permet assumir contingències.
  • Si l'infant coneix les rutines quotidianes.

L'Organització de l'Espai

Cal tenir en compte criteris educatius, de seguretat i d'higiene.

La distribució de l'espai ha de donar resposta a les necessitats de l'infant, tenint en compte els principis educatius del desenvolupament, les seves capacitats, i seguint les etapes pròpies del seu desenvolupament evolutiu.

Criteris per a l'Organització d'Espais Infantils

  • Satisfà els interessos i necessitats dels infants.
  • Facilita la trobada i la diversitat infantil.
  • Estan clarament delimitats.
  • Són senzills i actualitzats en l'ordre educatiu.
  • Tenen material suficient.
  • Són motivadors i amplis.
  • Són dinàmics i funcionals.

Necessitats i Característiques del Son segons l'Edat

EdatNecessitatsCaracterístiques del Son
0 - 3 mesos
  • Alimentar-se freqüentment
  • Mantenir l'alerta del cuidador
  • Madurar
  • Exercitar la succió
  • Bifàsic (50-60 min)
  • Ultradià: no diferencia dia i nit
  • Polisecuencial: dormirà en diferents moments del dia
  • Major percentatge de son REM: durant el son REM, el cervell interioritza aprenentatges i ajuda al desenvolupament de la ment
  • Inici del son en fase REM
4 - 7 mesos
  • Adquirir el ritme circadià (rellotge biològic)
  • Adquirir les fases del son (7 mesos)
  • Alerta selectiva
  • Introducció d'aliments complementaris (farinetes)
  • Circadià
  • Polifàsic
  • Inestable perquè van sorgint fases i s'ha d'adaptar
8 mesos - 2 anys
  • Introducció d'aliments complementaris
  • Superar el període d'angoixa per separació
  • Relacionar-se amb l'entorn (deambulació)
  • Irrupció dentària
  • Control d'esfínters
  • Son com a moment temut i d'angoixa
  • Inquietud per coses desconegudes
3 - 6 anys
  • Deixar la migdiada
  • Per dormir: contes, cançons
  • Disminució dels despertars nocturns
  • Disminució de l'angoixa perquè coneix l'entorn

Entradas relacionadas: