Organització: Definicions, Característiques i Paradigmes

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,11 KB

Què és Organitzar?

Organitzar és fer apte a una cosa donant-li una estructura orgànica, és a dir, posar un ordre a la seva manera de viure sense deixar res a l'atzar. És un conjunt d'elements que es relacionen per realitzar un objectiu.

Gairín defineix organitzar com: "disposar i relacionar d'acord amb una finalitat els diferents elements d'una realitat per aconseguir un millor funcionament". Això implica una sèrie d'elements que es relacionen i arriben a la meta.

Característiques de l'Organització

L'organització està integrada per individus i grups interrelacionats. La integració és fonamental, una unitat indivisible per arribar a la meta. Té uns objectius marcats i actua per ells. Té múltiples funcions i és coordinada. Té continuïtat en el temps i s'adapta.

Qualsevol organització ha de tenir una meta que estigui relacionada amb els objectius. Tothom ha de prendre consciència d'aquesta meta i treballar d'acord amb aquesta. D'això se'n diu aspecte cooperador. Per aconseguir això s'ha de tenir en compte la normativa.

Característiques de l'Organització:

  • Delimitació d'objectius.
  • Interrelació d'elements diversos.
  • Adequació en el temps.
  • Control constant i avaluació.
  • Ha de ser inclusiva i integradora.

Una organització ha d'estar orientada vers uns objectius: tothom ha d'estar d'acord amb els objectius i els objectius han d'estar en coherència amb el seu context.

Elements Clau de l'Organització

Organització (3):

  • Fites: Col·lectives, cooperació.
  • Context: Coherent amb el seu context i el context ha de ser el seu referent, però també el seu receptor.
  • Comportament: Ampli, no únic objectiu.

Funcions de les Organitzacions

  • S'estructuren per la societat.
  • Cooperació.
  • Col·laboració amb altres organitzacions.
  • Aporten aprenentatge.

Dimensions Constitutives de les Organitzacions

Dimensions (4):

  • Estructura: Com està dividit el centre, el treball, com són els mecanismes de presa de decisions, etc.
  • Relació: Per a qui va destinat.
  • Procés: Horaris, accés, etc.
  • Cultura: Valors i creences compartides.

Gairín creia que les organitzacions educatives són més complexes perquè s'entrellacen amb un entorn complex (canvis) i per tant tenen múltiples funcions i objectius. Crea un nou model més complex per analitzar-les. Per crear-ho es basa en la naturalesa de les organitzacions (triangle):

  • Valors Educatius: Què sóc, què faig. Objectius flexibles.
  • Estructura Organitzativa: Com executo els objectius.
  • Sistema Relacional: Com es relacionen les persones per aconseguir el seu fi? --> Innovació.

Paradigmes de l'Organització

Paradigma Científic-Racional o Tecnològic

Només es mira per l'organització, no es mira per la persona. És igual qui faci la funció, és la funció en si l'important. Estableix un model ideal d'organització (lineal, racional) generalitzable a d'altres contextos per aconseguir les seves finalitats. Especialització. Estructures dissenyades sistemàticament.

Paradigma Interpretatiu-Simbòlic

Es té una visió de l'escola i de l'organització més personalitzada, més centrada en els processos. Es busca el significat del que succeeix, es vol saber el perquè de les coses, no es vol modificar la realitat, sinó interpretar-la. Comprendre la realitat, adaptar els objectius a l'entorn, no transformar.

Paradigma Sociocrític

Té una visió més humanista. Es té en compte a l'individu. Organitzacions com a coalicions d'individus i grups d'interessos. Objectius i decisions fruit de la negociació. El poder i el conflicte són característiques manifestes.

Entradas relacionadas: