Organització i Control Empresarial: Conceptes Clau
Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB
Organigrames
Són la representació gràfica, sintètica i simplificada de l'estructura de l'organització empresarial. Es poden classificar segons:
Segons la forma:
- Vertical: Pretenen destacar la jerarquia de comandament, en el sentit que les posicions que tenen més autoritat se situen en els llocs més elevats i per sota, les que hi estan subordinades.
- Horitzontal: Poden tenir els mateixos elements que els organigrames verticals, però les unitats de comandament normalment se situen a l'esquerra i a la seva dreta les unitats que hi estan subordinades.
- Radials: És un tipus d'organigrama que intenta crear un impacte visual per destacar en el centre els nivells més alts de la direcció.
Segons la finalitat:
- Informatius: Donen una informació global de l'empresa, només hi apareixen les grans unitats que la formen.
- D'anàlisi: Hi apareix la totalitat de l'estructura organitzativa de l'empresa d'una manera detallada.
Segons l'extensió:
- Generals: S'hi refereix tota l'estructura general de l'empresa, és a dir tots els departaments.
- Detallats: Informen sobre l'organització d'un departament concret de l'empresa.
Segons el contingut:
- Estructurals: Només representen les unitats que formen l'empresa i les seves relacions.
- Personal: Només hi ha representades les persones que ocupen les diferents unitats.
- Funcionals: Informen sobre com estan formades cadascuna de les unitats marcades en el gràfic.
Teories Douglas
Són dues teories que li van servir per poder classificar dos tipus de treballadors o formes de treballar i a partir d'aquí tenir una guia per poder dur a terme la direcció de l'empresa. Aquestes teories les anomenava:
- Teoria X: Es basa en un tipus de treballador que a trets generals té aversió al treball i treballa a desgana.
- Teoria Y: Es refereix a persones que, pel contrari, els entusiasma la feina que fan i necessiten implicar-s'hi amb responsabilitats.
Etapes de Control
- Marcar uns estàndards: Unes mesures que es considerin normals.
- Mesurar les activitats: Una vegada s'han fixat els estàndards, s'ha de mesurar o analitzar el que s'ha obtingut en realitat.
- Corregir les desviacions obtingudes: Una vegada s'han detectat les desviacions s'han d'analitzar i determinar els motius que les han originat. Els motius solen ser dos: o bé no s'han fet les coses tal com s'havien planificat per manca d'organització o per poca rendibilitat dels recursos, o bé aquests plans no eren els correctes i s'estava parlant d'objectius que no es podien assolir. S'ha d'intentar resoldre la desviació aprofitant la informació obtinguda en el control i realitzar-ne un plantejament diferent.
Auditoria
Una auditoria és un mètode de control que verifica la planificació tant en relació amb els estats financers com amb la rendibilitat de recursos o la gestió global de l'empresa, alhora que fa recomanacions per millorar-la.