Organització i Control Empresarial: Conceptes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Francés

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

Organigrames

Són la representació gràfica, sintètica i simplificada de l'estructura de l'organització empresarial. Es poden classificar segons:

Segons la forma:

  • Vertical: Pretenen destacar la jerarquia de comandament, en el sentit que les posicions que tenen més autoritat se situen en els llocs més elevats i per sota, les que hi estan subordinades.
  • Horitzontal: Poden tenir els mateixos elements que els organigrames verticals, però les unitats de comandament normalment se situen a l'esquerra i a la seva dreta les unitats que hi estan subordinades.
  • Radials: És un tipus d'organigrama que intenta crear un impacte visual per destacar en el centre els nivells més alts de la direcció.

Segons la finalitat:

  • Informatius: Donen una informació global de l'empresa, només hi apareixen les grans unitats que la formen.
  • D'anàlisi: Hi apareix la totalitat de l'estructura organitzativa de l'empresa d'una manera detallada.

Segons l'extensió:

  • Generals: S'hi refereix tota l'estructura general de l'empresa, és a dir tots els departaments.
  • Detallats: Informen sobre l'organització d'un departament concret de l'empresa.

Segons el contingut:

  • Estructurals: Només representen les unitats que formen l'empresa i les seves relacions.
  • Personal: Només hi ha representades les persones que ocupen les diferents unitats.
  • Funcionals: Informen sobre com estan formades cadascuna de les unitats marcades en el gràfic.

Teories Douglas

Són dues teories que li van servir per poder classificar dos tipus de treballadors o formes de treballar i a partir d'aquí tenir una guia per poder dur a terme la direcció de l'empresa. Aquestes teories les anomenava:

  • Teoria X: Es basa en un tipus de treballador que a trets generals té aversió al treball i treballa a desgana.
  • Teoria Y: Es refereix a persones que, pel contrari, els entusiasma la feina que fan i necessiten implicar-s'hi amb responsabilitats.

Etapes de Control

  1. Marcar uns estàndards: Unes mesures que es considerin normals.
  2. Mesurar les activitats: Una vegada s'han fixat els estàndards, s'ha de mesurar o analitzar el que s'ha obtingut en realitat.
  3. Corregir les desviacions obtingudes: Una vegada s'han detectat les desviacions s'han d'analitzar i determinar els motius que les han originat. Els motius solen ser dos: o bé no s'han fet les coses tal com s'havien planificat per manca d'organització o per poca rendibilitat dels recursos, o bé aquests plans no eren els correctes i s'estava parlant d'objectius que no es podien assolir. S'ha d'intentar resoldre la desviació aprofitant la informació obtinguda en el control i realitzar-ne un plantejament diferent.

Auditoria

Una auditoria és un mètode de control que verifica la planificació tant en relació amb els estats financers com amb la rendibilitat de recursos o la gestió global de l'empresa, alhora que fa recomanacions per millorar-la.

Entradas relacionadas: