Organització de l'Administració Pública: Esquema, Òrgans i Competències
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,88 KB
Esquema de l'Administració Pública Espanyola
L'administració pública espanyola es divideix en:
- Administració General de l'Estat (central, perifèrica, exterior, organismes públics)
- Administració Institucional
- Administració Autonòmica
- Administració Local (província, municipi)
Òrgans del Govern i Consell de Ministres
El Govern és l'òrgan superior i està format per: president, vicepresident i ministres.
La diferència rau en què els membres del Govern són triats mitjançant eleccions generals, mentre que els membres del Consell de Ministres són nomenats pel Rei a proposta del President del Govern.
Consell de Ministres vs. Comissions Delegades del Govern
Les Comissions Delegades del Govern fan informes i coordinen diversos ministres, mentre que el Consell de Ministres assessora el Govern.
Exemples de Comissions Delegades del Govern:
- Assumptes Econòmics
- Política Autonòmica
- Situacions de Crisi
- Assumptes d'Intel·ligència
Òrgans Superiors de l'Administració de l'Estat
Els òrgans superiors de l'Administració de l'Estat són:
- Consell de Ministres
- Comissions Delegades del Govern
- President del Govern
- Ministres
El Govern està format pel president, un o diversos vicepresidents i els ministres. La reunió del Govern en ple s'anomena reunió del Consell de Ministres, sota la direcció del president. Els ministres són nomenats pel Rei a proposta del President del Govern.
Competències: President del Govern vs. Ministres
President del Govern:
- Dirigir la política de defensa
- Crear i suprimir secretaries d'estat
- Interposar recurs d'inconstitucionalitat
- Proposar al Rei la dissolució de les Corts Generals
- Coordinar l'acció dels membres del Govern
- Plantejar una qüestió de confiança al Congrés dels Diputats
Ministres:
- Fixar els objectius dels ministres
- Aprovar els estats de despeses d'un ministre
- Determinar l'organització interna d'un ministre
- Dirigir l'actuació dels titulars dels òrgans superiors del ministeri
Jerarquia en un Ministeri
- Ministres
- Secretaris d'Estat
- Sotssecretaris
- Secretari General Tècnic
- Sotsdirectors Generals
Delegats i Subdelegats del Govern
a) Els Delegats del Govern exerceixen les funcions de l'Administració General de l'Estat a les comunitats autònomes; els Subdelegats, a les províncies; i els Directors Insulars a les illes.
b) Els Delegats del Govern depenen de la Presidència del Govern i detenen la representació del Govern a les comunitats autònomes, alhora que el president de la comunitat detenta la representació de l'Estat.
c) Els Sotsdelegats del Govern dirigeixen els serveis de l'Administració General de l'Estat a la província i dirigeixen i coordinen la protecció civil a la província.
d) A les comunitats autònomes uniprovincials, els Delegats del Govern assumeixen les competències dels Sotsdelegats, tret de la comunitat de Madrid en què hi ha un Sotsdelegat.
Administració General de l'Estat a l'Exterior
Els òrgans que formen l'Administració General de l'Estat a l'exterior són:
- Missions Diplomàtiques
- Representacions
- Delegacions
- Oficines Consulars d'Espanya a l'Exterior
Exemples d'Organismes i la seva Dependència
- UNED: Organismes Públics
- Govern: Central
- RENFE: Organismes Públics
- Consolat: Exterior
- Direcció Insular: Perifèrica
- Vicepresident del Govern: Central
- Consell d'Estat: Consultiva
- Conselleria d'Indústria: Consultiva
- Sots-direcció: Perifèrica
- Regidoria d'un poble: Local o Organismes Públics
- Delegació del Govern: Perifèrica
- Ministre de l'Interior: Central
- Sotsdelegat: Perifèrica
Organismes Públics: Característiques i Grups
Els organismes públics són entitats que tenen una finalitat específica. Es poden dividir en quatre grups:
- Organismes Autònoms
- Entitats Públiques Empresarials
- Entitats Gestores de la Seguretat Social
- Organismes Públics de Règim Específic
Tribunal de Comptes vs. Intervenció General de l'Administració de l'Estat
La Intervenció General de l'Administració de l'Estat realitza un control intern i previ a l'execució de la despesa pública. El Tribunal de Comptes depèn de les Corts i realitza un control extern i a posteriori dels comptes generals de l'Estat, i enjudicia la responsabilitat en què incorrin les persones que administren cabals públics.